Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Tips på slutsteg till framsystem

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    432

    Tips på slutsteg till framsystem

    Håller på att uppgradera ljudet i föräldrarnas 9-5 kombi. Är från grunden As1 men nu med eftermarknadsstereo. Har tillverkat bafflar och satt dit Dls classic 6,5"-kit.. men det behövs lite mer effekt till att driva dem, så jag behöver lite hjälp med att hitta ett billigt men ändå hyffsat slutsteg.

    Får gärna vara ganska litet till storleken, så man kan "gömma" det på ett lämpligt ställe..

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 486
    Medlem#
    9481
    vad är billigt?

    500-1500kr?

    Kan rekomendera några

    http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2552
    elelr den lite mindre modellen, mindre plats och mindre effekt men kanske räcker ändå
    http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2918

    gillar Arizona Eagle steg (har det i min bil)
    http://www.netonnet.se/index.asp?iid=81708

    Svårt att hitta nått litet dock, men finns ganska många "billiga" steg som preseterar rätt bra, kommer nog någon snart och säger att de är skit osv med och att man måste ha ett 5000kr steg osv, troligen så kommer jag sluta rekomendera mina "prisvärda" grejer för får alltid till svar nu att de är skit och att man ska köpa saker för 4 dubbla priset som är minst lika mycket made in china...

    hoppas du uppskattar mina tips, flera verkar inte göra det...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    432
    Tackar för dem tipsen! Det är ju inget tävlingsljud det handlar om i detta fall, snarare ett lite bättre ljud än vad orginal 3,5" papphögtalare ger så kraven är inte höga. Under tusenlappen känns lagom, vill bara åt lite mer effekt så högtalarna får göra sitt jobb bara

    Känns nästan roligare att få ett välljudande system av lågprisgrejer än att bara plöja ner en massa pengar i värstingprylar

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 486
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av fred
    Tackar för dem tipsen! Det är ju inget tävlingsljud det handlar om i detta fall, snarare ett lite bättre ljud än vad orginal 3,5" papphögtalare ger så kraven är inte höga. Under tusenlappen känns lagom, vill bara åt lite mer effekt så högtalarna får göra sitt jobb bara

    Känns nästan roligare att få ett välljudande system av lågprisgrejer än att bara plöja ner en massa pengar i värstingprylar
    jo så jag gjort med, byggt ett jätte system i bilen för 5000kr, men nu får man ju mest skit för att man kör med billiga grejer, kopplar fel osv, så man tappar helt lusten av att rekomendera "prisvärda" grejer.

    Börjar tröttna på att få råd som ska kosta halva månadslönen att genomföra, knappast sånna råd de flesta vill ha..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    432
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av fred
    Tackar för dem tipsen! Det är ju inget tävlingsljud det handlar om i detta fall, snarare ett lite bättre ljud än vad orginal 3,5" papphögtalare ger så kraven är inte höga. Under tusenlappen känns lagom, vill bara åt lite mer effekt så högtalarna får göra sitt jobb bara

    Känns nästan roligare att få ett välljudande system av lågprisgrejer än att bara plöja ner en massa pengar i värstingprylar
    jo så jag gjort med, byggt ett jätte system i bilen för 5000kr, men nu får man ju mest skit för att man kör med billiga grejer, kopplar fel osv, så man tappar helt lusten av att rekomendera "prisvärda" grejer.

    Börjar tröttna på att få råd som ska kosta halva månadslönen att genomföra, knappast sånna råd de flesta vill ha..
    Ja sånt är tröttsamt, men "många" som lägger ner en massa pengar på stereoprylar gör ju en rätt oseriös montering som gör att det ändå låter skit så köp billigt och bygg rätt

    Hittade ett steg (artnr 370841 ) på http://www.conrad.se

    Kan det funka?

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 486
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av fred
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av fred
    Tackar för dem tipsen! Det är ju inget tävlingsljud det handlar om i detta fall, snarare ett lite bättre ljud än vad orginal 3,5" papphögtalare ger så kraven är inte höga. Under tusenlappen känns lagom, vill bara åt lite mer effekt så högtalarna får göra sitt jobb bara

    Känns nästan roligare att få ett välljudande system av lågprisgrejer än att bara plöja ner en massa pengar i värstingprylar
    jo så jag gjort med, byggt ett jätte system i bilen för 5000kr, men nu får man ju mest skit för att man kör med billiga grejer, kopplar fel osv, så man tappar helt lusten av att rekomendera "prisvärda" grejer.

    Börjar tröttna på att få råd som ska kosta halva månadslönen att genomföra, knappast sånna råd de flesta vill ha..
    Ja sånt är tröttsamt, men "många" som lägger ner en massa pengar på stereoprylar gör ju en rätt oseriös montering som gör att det ändå låter skit så köp billigt och bygg rätt

    Hittade ett steg (artnr 370841 ) på http://www.conrad.se

    Kan det funka?
    Kan nog fungera, har dock aldrig hört talas om märket
    Effekten är nog lite överdriven, brukar va det på de lite billigare, köpte ett Denver slutsteg 800W skulle de va på totalt, men i själva verket var det bara 200W max, hur de fått fram 800W vet jag inte för de fanns inte med i instruktionsboken utan står bara tryckt på steget, de steget rekommenderar jag inte ens min värsta fiende för de va riktigt jäkla dåligt, så undvik DENVER!

    Tror nog du kan köpa de steget med gott samvete! sen att ljudet kanske inte blir i 50 000kr klassen är ju en sak.

    Jag ser mer utmaning i att bygga en BRA stereo med billiga komponenter mot att köpa svindyra grejer, är ju ingen direkt utmaning att bygga stereo om man går på dyra grejer, sett tillräckligt med folk som köpt skitdyra grejer som inte för 5 öre spelar bra ihop, måste ju kännas rätt visset att slängt ut så mycket pengar och de låter rent av gräsligt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Slutsteg och framsystem - funderingar
    Av Eindpeng i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 08:43
  2. Tips på hyffsat framsystem
    Av fred i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-03, 20:01
  3. Framsystem+slutsteg?
    Av Najjklas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 18:49
  4. Tips på slutsteg
    Av fred i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-27, 23:26
  5. Tips om bra slutsteg...
    Av Ynnoj i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 20:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •