Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: "Dumpen" släpper inte trycket!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    342

    "Dumpen" släpper inte trycket!

    Hej!

    Monterade för ett tag sen större intercooler och tryckrör på min ng900 (se signatur) och efter detta vill inte dumpen släppa trycket när man släpper gasen utan luften kommer ur luftfiltret med det berömda kvittrandet.
    Bilen laddar precis som förut. Jag kör med en öppen forge dump (sådan som maptun säljer). Jag har plockat isär dumpen utan att hitta något fel.
    Någon som vet var man ska börja leta?

    MVH// David

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    dum fråga men anslutet den lilla slangen på dumpen?
    kollat så den sitter som den ska på båda hållen?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    342
    Japp vacuumslangen sitter som den ska. Har tom testat att byta ute den utan förbättring. Har haft av och på dumpen flera gånger utan någon skillnad. Har ju ingen original som man kan testa med heller

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Citat Ursprungligen postat av Davvva
    Japp vacuumslangen sitter som den ska. Har tom testat att byta ute den utan förbättring. Har haft av och på dumpen flera gånger utan någon skillnad. Har ju ingen original som man kan testa med heller
    Är du i växjö kan ja låna dig en original..
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    342
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Citat Ursprungligen postat av Davvva
    Japp vacuumslangen sitter som den ska. Har tom testat att byta ute den utan förbättring. Har haft av och på dumpen flera gånger utan någon skillnad. Har ju ingen original som man kan testa med heller
    Är du i växjö kan ja låna dig en original..
    tack så mkt men snackade precis med en kompis som hade en liggandes så ska testa den. Återkommer med resultatet.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Motala
    Inlägg
    256
    Har aldrig sett en sån här AV "live" men finns det ingen skruv eller så som du kan justera hur hårt dumpen ska vara spänd?? Kanske lite dåligt förklarat, men en polare har en sån dump som man kan ställa hårdheten på.
    Kör: Saab 9-3 Aero Coupé
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!"

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Citat Ursprungligen postat av DaMan
    Har aldrig sett en sån här AV "live" men finns det ingen skruv eller så som du kan justera hur hårt dumpen ska vara spänd?? Kanske lite dåligt förklarat, men en polare har en sån dump som man kan ställa hårdheten på.
    Eftersom han åker med forge från maptun så är det en kolvdump, dvs måste man ställa in hårdheten med utbytbara fjädrar.
    Det man säller in med de fjädrarna är hur högt tryck den ska kunna hålla tätt för, man kan därför inte ställa in minsta öppningstryck, bara högsta. Den risk som finns med dessa dumpar är att de kan smygläcka med högt laddtryck med för klen fjäder, inte att de inte öppnar vid lågt tryck.
    Luddig förklaring, hoppas jag gör mig förstådd.

    edit. förtydligat...
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Motala
    Inlägg
    256
    Ok! Hade som sagt ingen koll på just denna dumpen. Men annars vet jag precis hur det funkar, men tack för repetitionen
    Kör: Saab 9-3 Aero Coupé
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!"

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    finspång
    Inlägg
    216
    har en turbo X dump den spänner man fjädern med brickor, fast det låter som "den lilla slangen" skulle vara ansluten före spjällhuset = ingen dumpning lr så är det så att den är alldeles för hård

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    342
    Testade idag med original AV och då fungerar den hur bra som helst. Så det måste vara Forge-dumpen som krånglar. Kanske att den är för hårt ställd men det konstiga är ju att den fungerade fint innan. Men men. tack ändå för alla svar:]

  11. #11
    Lånar tråden lite, Hur kan man veta att man har rätt tryck på fjädern? jag har några brickor som jag kan lägga i men vad skulle det göra för skillnad?

    Marcus
    Saab 9-5 Kombi -00 http://www.garaget.org/?car=214801
    Saab 9000 Aero-97 -såld. http://www.garaget.org/?car=49929

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av saab9000turbo-92
    Lånar tråden lite, Hur kan man veta att man har rätt tryck på fjädern? jag har några brickor som jag kan lägga i men vad skulle det göra för skillnad?

    Marcus
    Lägger du i brickorna så ökar fjädertrycket=dumpen öppnar vid ett högre laddtryck.

    Hur mycket laddar bilen? Original AV håller upp till runt 1,5bar och under den siffran finns det inget vettigt substitut... original är helt enkelt både billigast och bäst!

    EDIT: Om du har en 9000 från -92 så har den bilen LH-insprutning och LMM (Luftmassemätare) och ska ha ÅTERCIRKULERANDE AV!
    Se FAQ: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Laddet ligger på runt 1,4bar, hade en återcirkulerande på innan men fick tag på en öppen billigt, så då kan jag har dumpen som den är då utan och lägga i några brickor då?

    Det är en Aero -97
    Saab 9-5 Kombi -00 http://www.garaget.org/?car=214801
    Saab 9000 Aero-97 -såld. http://www.garaget.org/?car=49929

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    92

    Re: "Dumpen" släpper inte trycket!

    Citat Ursprungligen postat av Davvva
    Hej!

    Monterade för ett tag sen större intercooler och tryckrör på min ng900 (se signatur) och efter detta vill inte dumpen släppa trycket när man släpper gasen utan luften kommer ur luftfiltret med det berömda kvittrandet.
    Bilen laddar precis som förut. Jag kör med en öppen forge dump (sådan som maptun säljer). Jag har plockat isär dumpen utan att hitta något fel.
    Någon som vet var man ska börja leta?

    MVH// David
    Jag tycker det låter som att dumpen skulle vara får hårt ställd, då den
    uppenbarligen inte öppnar "dumpar".
    Och det "berömda kvittrandet" uppstår väl när luften studsar mot turbon vilket sker när inte dumpen öppnar..
    Eller har jag fel?
    Viggen owners don't drive fast, they just fly low!
    #6937

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    342
    Det är nog så eftersom jag bytte till en original och testade och då fungerade det igen. Det jag tycker är konstigt är att den fungerade fint innan.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av Davvva
    Det är nog så eftersom jag bytte till en original och testade och då fungerade det igen. Det jag tycker är konstigt är att den fungerade fint innan.
    Ja det verkar väldigt skumt, den har inte havererat då? Så den har låst sig? Provat ta bort den, och tryck på kolven?

    / Axel
    Viggen owners don't drive fast, they just fly low!
    #6937

  17. #17
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av ViggenAxel
    Citat Ursprungligen postat av Davvva
    Det är nog så eftersom jag bytte till en original och testade och då fungerade det igen. Det jag tycker är konstigt är att den fungerade fint innan.
    Ja det verkar väldigt skumt, den har inte havererat då? Så den har låst sig? Provat ta bort den, och tryck på kolven?

    / Axel
    precis min tanke, smuts i/runt kolven?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    342
    Har haft isär den och kollar/smörjt upp den men det hjälper inte. Men men skiter i den nu, har redan beställt en annan

  19. #19
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av Davvva
    Har haft isär den och kollar/smörjt upp den men det hjälper inte. Men men skiter i den nu, har redan beställt en annan
    En original återcirkulerande då hoppas jag?
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    dalarna
    Inlägg
    343
    Det kan inte vara så att laddtrycket har sjunkit nu efter att du har monterat större IC, samt större tryckrör. (du skrev att det var samma, men dubbelkolla detta, eftersom en original AV funkar)
    Trycket borde göra d ivf, om du inte har gjort några andra ändringar.

    Sjunker laddtrycket borde detta leda till att din öppna dump inte orkar öppna. Alltså får du sänka "förspänningen" eller vad man säger.

    mvh
    99a og900, såld resp klotad
    -91 2,3t 9k U.C http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187
    -95 2,3t 9k Såld

Liknande ämnen

  1. Check Engine i samband med "kvitter" från dumpen. 9-3 2,0t
    Av Figgek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-03, 17:03
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 13:45
  3. Vakumslangar, dör när man släpper på trycket ..
    Av johanekblom86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-19, 04:54
  4. Startmotorn "släpper" innan motorn startat
    Av JohanB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-02-11, 09:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •