Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Magnatisk olje rening för motor ?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Torekov (NV Skåne)
    Inlägg
    403

    Magnatisk olje rening för motor ?

    Växel lådan har ju en magnat i olje pluggen för att rensa upp lite av mettal spånerna som alltid blir.
    Men detta existerar ju inte på motorn.
    Vore det en ide att tillverka en liten tub som man kör oljan i genom med en plugg med magnet på ?
    Dels skulle man ju bli av det det lilla som lagerna efter ett tag avger sig och anntar att där även blir lite granna av olje pumpen kanske.
    Dock inga stora mängder men även de små mängderna är ju svåra att få ut efter som att den gärna lägger sig längst ner i tråget och inte vill komma ut allt för lätt.
    Funderar på att man kanske kunde montera dena lilla mojäng på slangen för tillförsel av olj till turbon för att skydda den lite extra.

    Tanken är väll att tillverka den i rostfritt med in svettsade nipplar för annslutning. Den en plugg i järn så man kan montera magneten i den som det sitter i växel lådan.
    SAAB 900SE -95a

    Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Magnatisk olje rening för motor ?

    Citat Ursprungligen postat av Johmar
    växellådan har ju en magnat i olje pluggen för att rensa upp lite av mettal spånerna som alltid blir.
    Men detta existerar ju inte på motorn.
    Vore det en ide att tillverka en liten tub som man kör oljan i genom med en plugg med magnet på ?
    Dels skulle man ju bli av det det lilla som lagerna efter ett tag avger sig och anntar att där även blir lite granna av olje pumpen kanske.
    Dock inga stora mängder men även de små mängderna är ju svåra att få ut efter som att den gärna lägger sig längst ner i tråget och inte vill komma ut allt för lätt.
    Funderar på att man kanske kunde montera dena lilla mojäng på slangen för tillförsel av olj till turbon för att skydda den lite extra.

    Tanken är väll att tillverka den i rostfritt med in svettsade nipplar för annslutning. Den en plugg i järn så man kan montera magneten i den som det sitter i växellådan.

    Det brukar finnas oljepluggar med magnet att köpa till de flesta motorer.

    Likaså finns det hylsor med magneter som träs utanpå oljefiltret.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Torekov (NV Skåne)
    Inlägg
    403

    Re: Magnatisk olje rening för motor ?

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av Johmar
    växellådan har ju en magnat i olje pluggen för att rensa upp lite av mettal spånerna som alltid blir.
    Men detta existerar ju inte på motorn.
    Vore det en ide att tillverka en liten tub som man kör oljan i genom med en plugg med magnet på ?
    Dels skulle man ju bli av det det lilla som lagerna efter ett tag avger sig och anntar att där även blir lite granna av olje pumpen kanske.
    Dock inga stora mängder men även de små mängderna är ju svåra att få ut efter som att den gärna lägger sig längst ner i tråget och inte vill komma ut allt för lätt.
    Funderar på att man kanske kunde montera dena lilla mojäng på slangen för tillförsel av olj till turbon för att skydda den lite extra.

    Tanken är väll att tillverka den i rostfritt med in svettsade nipplar för annslutning. Den en plugg i järn så man kan montera magneten i den som det sitter i växellådan.

    Det brukar finnas oljepluggar med magnet att köpa till de flesta motorer.

    Likaså finns det hylsor med magneter som träs utanpå oljefiltret.


    MVH Tony
    okej facktiskt alldrig sätt det på en standard motor hitentills.
    Vet du vart man kan hitta sådana hära prylar ?
    SAAB 900SE -95a

    Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250
    Slitaget som lägger sig i motorns oljetråg är inte så magnetiskt,alla lager som ligger i motorn är sk offermetaller består av mässing,tenn,koppar,bly sådana metaller de är mjuka för att slitas ut före lagerytor på vevaxel ex. Av dessa mtrl tillverkar man en legering som är acceptabel ur slitagesynpunkt i konsumentledet har tillverkarna olika namn för sina detaljer vissa kallar det säkert för vitmetall.

    Annars var tanken god.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Torekov (NV Skåne)
    Inlägg
    403
    okej hadde jag facktiskt ingen aning om.
    SAAB 900SE -95a

    Det är inte jag som stavar fel. Det är ni som läser fel.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Magnatisk olje rening för motor ?

    Citat Ursprungligen postat av Johmar
    växellådan har ju en magnat i olje pluggen för att rensa upp lite av mettal spånerna som alltid blir.
    Men detta existerar ju inte på motorn.
    Vore det en ide att tillverka en liten tub som man kör oljan i genom med en plugg med magnet på ?
    Dels skulle man ju bli av det det lilla som lagerna efter ett tag avger sig och anntar att där även blir lite granna av olje pumpen kanske.
    Dock inga stora mängder men även de små mängderna är ju svåra att få ut efter som att den gärna lägger sig längst ner i tråget och inte vill komma ut allt för lätt.
    Funderar på att man kanske kunde montera dena lilla mojäng på slangen för tillförsel av olj till turbon för att skydda den lite extra.

    Tanken är väll att tillverka den i rostfritt med in svettsade nipplar för annslutning. Den en plugg i järn så man kan montera magneten i den som det sitter i växellådan.
    Lagerna är av ex. vitmetall vilket inte är magnetiskt. Har det gått så långt att man drar bort spån från själva lagerskålen, vilken är av stål, så är nog spånen ditt minsta bekymmer.

    Bildas spån av ex. kam/följare så är inte heller det spån som bildas ditt största problem, utan då har man sannolikt större problem att oroa sig för.

    Kugghjulspumpar vilka förekommer som smörjoljepumpar brukar ha en tendens att främst slita på gavlarna, vilka vanligen inte är av magnetiskt material.

    Av ex. cylinderlopp, vilket ofta är magnetiskt så blir det inga spån vid normal gång.

    Annat är det med växellådan. Där bildas det normalt sett spån, och då ofta magnetiskt spån. Däremot så har i regel växellådan inget oljefilter, så den har inget annat sätt att få bort denna "smuts" på. I motorn har vi däremot tillgång till filter vilket utan problem filtrerar bort alla större partiklar ur oljan.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Magnetpluggar till smörjoljesystem med filter heter "Chip Detector" på engelska, vilket då kan förstås att främsta uppgiften för magnetpluggen är att kontrollera motorlagrens kondition.

    På flygmotorer (turbin) sitter det magnetpluggar och det är ofta att man ser spånor på dessa pluggar. Spånförekomst i sig ger lite information om motorns kondition utan det är en materialanalys och spånets utseende som ger information om hur motorn mår. Motorlagren är rullager och har därmed slitytor av magnetiskt material. Farliga spånor ser oftast ut som fiskfjäll men det har jag aldrig sett. Spånor som ser ut som nålar med hullingar eller spånor som är krokiga och blåanlöpta har jag sett varje vecka. Dessa spånor är rester i från bearbetningen av lagerställen och dyligt. Dessa spånor kan finnas i princip i hela motorns livslängd och kan eventuellt tas bort i en procedur liknande saabverkstädernas bedömning om oljeslam: Byta till en ny fräsch olja och nya filter, köra motorn enligt ett särskillt körschema, byta olja igen och köra samma körning och efter den sista körningen kontrollera magnetpluggarna.

    Jag har svårt att tänka mig att en bilmotor i serieproduktion skulle vara bättre rengjord än en flygmotor. En magnetplugg ger då bara information om förekomsten av förväntade bearbetningsspånor och andra spånor. Svårigheten ligger i att skilja dessa åt, dessutom hanterar oljefiltret dessa spånor ypperligt så jag har svårt att se nyttan av magnetplugg i ett smörjoljesystem till en "svenssonmotor". Vem skulle kunna analysera spånorna om du misstänker att de inte är bearbetningsspånor?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Magnetpluggar till smörjoljesystem med filter heter "Chip Detector" på engelska, vilket då kan förstås att främsta uppgiften för magnetpluggen är att kontrollera motorlagrens kondition.

    På flygmotorer (turbin) sitter det magnetpluggar och det är ofta att man ser spånor på dessa pluggar. Spånförekomst i sig ger lite information om motorns kondition utan det är en materialanalys och spånets utseende som ger information om hur motorn mår. Motorlagren är rullager och har därmed slitytor av magnetiskt material. Farliga spånor ser oftast ut som fiskfjäll men det har jag aldrig sett. Spånor som ser ut som nålar med hullingar eller spånor som är krokiga och blåanlöpta har jag sett varje vecka. Dessa spånor är rester i från bearbetningen av lagerställen och dyligt. Dessa spånor kan finnas i princip i hela motorns livslängd och kan eventuellt tas bort i en procedur liknande saabverkstädernas bedömning om oljeslam: Byta till en ny fräsch olja och nya filter, köra motorn enligt ett särskillt körschema, byta olja igen och köra samma körning och efter den sista körningen kontrollera magnetpluggarna.

    Jag har svårt att tänka mig att en bilmotor i serieproduktion skulle vara bättre rengjord än en flygmotor. En magnetplugg ger då bara information om förekomsten av förväntade bearbetningsspånor och andra spånor. Svårigheten ligger i att skilja dessa åt, dessutom hanterar oljefiltret dessa spånor ypperligt så jag har svårt att se nyttan av magnetplugg i ett smörjoljesystem till en "svenssonmotor". Vem skulle kunna analysera spånorna om du misstänker att de inte är bearbetningsspånor?

    J.K Nilsson


    Korrekt, å andra sidan så kan knappast en oljeplugg med magnet vara skadlig för en motor. Så vill man ha en sådan så varför inte, när de inte handlar om många kronor heller.

    Jag har dessutom sett många sådana magnetpluggar i motorer, som faktiskt fångat up en hel del skit. Från svart grafitliknande slam till mindre partiklar som kan kännas mellan fingrarna. Motorerna har varit vanliga motorer so verkat må helt normalt. Men bättre att skiten fastnar på magneten än far runt i motorn.

    PÅ växellådor finns dessa magnetpluggar ofta, eller i vissa fall en hel liten magnet som sitter intryckt i ett spår i botten på lådan, och som man kommer åt först när lådan öppnas.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

Liknande ämnen

  1. olje rök
    Av Ing-Marie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-13, 18:30
  2. Kvalité och rening på olika katalysatorer
    Av Mackan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 18:14
  3. Saab 9-5 aero 00 Olje stänk från olje påfyllning
    Av Andy9k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-07, 13:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •