Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: tips baslåda og9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133

    tips baslåda og9-3

    hej

    tänker skaffa en baslåda till min og9-3, men vet inte riktigt vad jag ska välja ..tänker köpa en färdigbyggd, vad passar bäst i min bil? en 10", en 12" eller 2 st 10" respektive 2 st 12" basar?
    har tittat lite på ullareddigital.se
    där har dem en kickerlåda med 2 st 10"..nåt att satsa på`?

  2. #2
    hurdan musik lyssnar du på ? hur mkt får det kosta ? samt hur mycket plats får baslådan ta upp i skuffen ? mvh/hannu
    regerande svensk mästare i db-drag
    www.garaget.org/omegaman1
    msn: hannutakkinen211@hotmail.com

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133
    hmm..alltså det är väldigt blandat ..allt från hiphop/RnB till heavy metal.. lyssnar på det mesta...
    baslådan kan väl kosta 2-3000kr

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    763
    Medlem#
    7159
    beror väl lite på vilket steg också...
    om man ska ha ett steg inom budgeten som kanske inte levererar så jätte mkt effekt är de kanske bättre att få de till en bas, än att ha 2.
    inte säkert de spelar bättre för man har 2 basar då?!

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    kan ju rekomendera mitt bygge...



    massa tid, OSB skiva, träklotsar 2st billiga baslådor från ljudia, ett hyfsat steg.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=127466

    frågan är vad man är ute efter, 1 enkel 10 tums bas går rejält bort enligt mitt sätt att tänka på det, har själv det så i andra bilen och fan vad dåligt de blev rent ut sagt... riktig besvikels när man kopplat ihop allt och skulle köra.

    http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 0&cart_id=

    dessa spelar enligt mig riktigt bra prismässigt sett, finns ju så klart bättre men då är de ju bara hosta upp cash och se glad ut.


    är budget 2-3000kr med steg eller enbart lådan?

    vill du ha bra bas för pengarna så rekommenderar JAG detta recept
    2st
    http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 0&cart_id=
    1st
    http://www.netonnet.se/index.asp?iid=82580
    2 kanaler till varsin baslåda och 2st till att driva 6*9or bak.

    De receptet kör jag med (köpte dock den äldre utgåvan på steget för 500kr) och man får jäkla mycket för pengarna på dessa grejer enligt mitt tycke, spelar bra bas i bilen och väldigt tyst utåt, hörs alltså inte på 100 meter vad man spelar för låt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    http://www.carbonize.se/catalog/product ... cts_id=539
    jag har en sån 10tummare i saaben o det räcker gott i familjeräsern .
    regerande svensk mästare i db-drag
    www.garaget.org/omegaman1
    msn: hannutakkinen211@hotmail.com

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av omegaman1
    http://www.carbonize.se/catalog/product_info.php?cPath=43&products_id=539
    jag har en sån 10tummare i saaben o det räcker gott i familjeräsern .
    vad har du för saab?
    9-5 kombi?

    problemet med 9-3an är ju att basen blir "instängd" i bagagen och då behövs det bättre tryck för att de ska bli mer inne i bilen, vilket jag inte tycker en 10 tummare presterar.

    En 12 tummare är ett "säkrare" kort, tex dom jag länkade till är kanske inte de bästa men de blir ändå rejält dunk.

    Köpte en GAS 10 tummare 600W max 200Wrms, sitter i en 25 liters sluten låda och har ett bryggat 200W steg som driver och de orkar helt enkelt inte spela upp i nivå med övriga högtalare, basen finns där men de går inte att få ihop det riktigt med övriga stereon, har dock eftermarknads stereo med högre effekt i den bilen och bytta 6*9or.

    De är mina erfarnheter, men klart att en 10 tummare kan prestera bra i vissa bilar, dock så tycker jag de behövs rätt mycket i ng900/og9-3 eftersom säten och hatthylla dödar mycket av ljudet.
    Finns säkert 10 tummare som kan gå ihop i og9-3, men jag tror nog man får sattsa på lite dyrare element då, jämför mot att ta en 12 tummare som de flesta presterar rätt bra.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    klart att en tiotummare kan prestera bra med tryck ! kör en tolvtummare i samma märke o samma steg så presterar inte den särskilt mkt mer än tiotummaren , speciellt inte i en sluten låda . jag har en saab 9000cse o har min lilla tiotummare i en portad låda o spelar 130,4db på term-lab , det borde räcka för de flesta . att jag rekommendera 10 tummare va helt enkelt pga. musiken han brukar lyssna på . en tolvtummare må spela mer , men 10tummare är bättre på o spela metall musik , o två till antalet för o palla med lite tung-gung från r´n´b :n
    o om du tycker att de e svårt o få in bas i en saab så måste du göra nåt fel , enda bilarna som är lite svårt o få in bas i kupen är sedanbilar med bensintank i ryggstödet ! sen hänger det givetis på "prets" , hur gammal e han , vill han ha maximalt med bas ? eller gillar han o lyssna högt men bra ? eller kanske tom. bara normal volym men med full kontroll i basen ??
    regerande svensk mästare i db-drag
    www.garaget.org/omegaman1
    msn: hannutakkinen211@hotmail.com

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av omegaman1
    klart att en tiotummare kan prestera bra med tryck ! kör en tolvtummare i samma märke o samma steg så presterar inte den särskilt mkt mer än tiotummaren , speciellt inte i en sluten låda . jag har en saab 9000cse o har min lilla tiotummare i en portad låda o spelar 130,4db på term-lab , det borde räcka för de flesta . att jag rekommendera 10 tummare va helt enkelt pga. musiken han brukar lyssna på . en tolvtummare må spela mer , men 10tummare är bättre på o spela metall musik , o två till antalet för o palla med lite tung-gung från r´n´b :n
    o om du tycker att de e svårt o få in bas i en saab så måste du göra nåt fel , enda bilarna som är lite svårt o få in bas i kupen är sedanbilar med bensintank i ryggstödet ! sen hänger det givetis på "prets" , hur gammal e han , vill han ha maximalt med bas ? eller gillar han o lyssna högt men bra ? eller kanske tom. bara normal volym men med full kontroll i basen ??
    Äntligen nån som vet vad han snackar om i ljud forumet

    mvh Fabbe

Liknande ämnen

  1. Få baslåda att stå still.......
    Av Alex9-3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 02:04
  2. Tips på prisvärd baslåda+steg
    Av oceaN666 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 11:38
  3. Tips på slutsteg och baslåda
    Av Kelso i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 20:17
  4. Baslåda i og9-3?
    Av boje82 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 22:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •