Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Köpråd 9-3 diesel 98-01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    55

    Köpråd 9-3 diesel 98-01

    Ska köpa mig en diesel.
    Är detta en bil att satsa på?
    Vad ska jag kolla extra mycket?
    Barnsjukdomar?

    2,2 litersmotor verkar vara standard, men jag har även sett en italienimporterad 2,0. Vågar man köpa en sådan?
    070 33 21 888

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568
    Flyttar till "Verkstäder, försäkringar och köpråd"
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    538
    Kan väl säga att jag har rätt stor erfarenhet av 9-3 dieslar.
    Köpte en ny 99:a som rullade 19000 mil på knappt 3 år. Fanns en hel del fel på denna, dock åtgärdades allt på garanti.

    Bytte till en 9-3 -02, denna rullade 22000 mil på 3 år, i princip helt felfritt.

    Nästa blev en 9-3 SC 1,9 som nu rullat 13000 mil på 25 mån, detta är den sämsta bilen av dessa tre, massor av fel.

    Min fru har en 9-3 2,2 -99 som gått 22000 mil, de sista 4000 milen i princip felfritt sedan vi köpte den.

    Min ena son har en 9-3 2,2 -99 som gått 32000 mil, 5000 mil i hans ägo, felen är slavcylinder till kopplingen samt hö drivknut.

    Min andra son har en 9-3 2,2 SS -03 som gått 16000 mil, 3000 mil i hans ägo helt problemfritt förutom en sprucken intercooler.

    Det felet som är genomgående på alla de äldre 9-3:orna är bråkiga eberspächers, men dom är lätta att få igång igen.

    Personligen ser jag ett köp av en 9-3 99-02 som ett mkt bra köp, lågt pris, låga driftskostnader, förutom skatten då. Finns mkt beg att få tag på när det behövs reservdelar.

    Skicket är viktigare än milen, det är ialla fall mitt tips.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    4097
    Hej har en 9-3 från 99
    Den har nu gått 28000 mil

    De jag gjort på den från 9000 mil är

    nya skivor bromsok handbroms vajer m.m bak
    nya dämpare och fjädrar runtom
    ny Luftmassemätare gick som en kula efteråt (standardfel på dom)
    Bytt bränslereturslangar varje gång jag bytt dieselfilter (läcker in luft efter ett tag standardfel som man slipper då kostar ca 150 kr)

    Sen bytte jag motor vid 18000 men det beror på att den gick påsamma olja utan påfyllnad från 4500 mil till 9000 mil och det vara inte så mycket svart sörja kvar när jag köpte den så att säga. Fick ett pris därefter.

    Sen har jag bytt dieselvärmaren också
    Går som en klocka och är driftsäker

    Och hemma har jag allt som finns under huven i reservdelar men behöver inte använda det...

    Jo jag bytte startmotor också efter det att jag skulle starta den efter bränslefilter byte.... nu bokserar jag igång den startar lätt då även med luftisystemet. Men använd inte servoröret där fram som många andra gjort Även jag


    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    670
    Citat Ursprungligen postat av Michael Rasmussen
    Kan väl säga att jag har rätt stor erfarenhet av 9-3 dieslar.
    Köpte en ny 99:a som rullade 19000 mil på knappt 3 år. Fanns en hel del fel på denna, dock åtgärdades allt på garanti.

    Bytte till en 9-3 -02, denna rullade 22000 mil på 3 år, i princip helt felfritt.

    Nästa blev en 9-3 SC 1,9 som nu rullat 13000 mil på 25 mån, detta är den sämsta bilen av dessa tre, massor av fel.

    Nu blir jag nyfiken, vad är det som är så bekymmersamt med dessa? Lurar på att köpa en ovanst./mvh Anders B.

    Min fru har en 9-3 2,2 -99 som gått 22000 mil, de sista 4000 milen i princip felfritt sedan vi köpte den.

    Min ena son har en 9-3 2,2 -99 som gått 32000 mil, 5000 mil i hans ägo, felen är slavcylinder till kopplingen samt hö drivknut.

    Min andra son har en 9-3 2,2 SS -03 som gått 16000 mil, 3000 mil i hans ägo helt problemfritt förutom en sprucken intercooler.

    Det felet som är genomgående på alla de äldre 9-3:orna är bråkiga eberspächers, men dom är lätta att få igång igen.

    Personligen ser jag ett köp av en 9-3 99-02 som ett mkt bra köp, lågt pris, låga driftskostnader, förutom skatten då. Finns mkt beg att få tag på när det behövs reservdelar.

    Skicket är viktigare än milen, det är ialla fall mitt tips.
    jag har också kramat Lill-Babs...

Liknande ämnen

  1. Köpråd 9-3 diesel
    Av Brännberg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-19, 19:35
  2. Köpråd 9-5 1,9 diesel sportcombi 08
    Av strutten i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 18:28
  3. Köpråd Diesel 3,0
    Av aug_tek i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-01-09, 17:41
  4. Köpråd: 9-3 SC diesel eller bensin?
    Av emde i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 09:54
  5. Köpråd 9-5 diesel 2.2 tid
    Av naijpon i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-05, 15:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •