Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: 9-5a som inte vill starta.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    42

    9-5a som inte vill starta.

    Tjena Saab 9-5 2,0t 1998 som inte vill starta.
    Jag var ute o körde på landet =gropig väg. Rätt var det var så dör bilen.
    Start motorn ville inte gå runt inte ett ljud från start motorn.
    Jag fick springa igång bilen så åkte jag hem.
    Där stängde jag av bilen o prova igen men den var död.
    Allt annat funkar acc,stereo,fläkt,lysen etc.

    Jag sprang igång bilen o åkte till polarn ca 2mil inga problem allt va som det skulle.
    Det går fram ström till startmotorn men den vill inte gå jag har provat slå på den tänkte att det var solonoiden men den vill inte gå.

    Vad ska jag göra nu. E det någon som har några förslag??

    Mvh Jocke

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254
    Om du har ström till startmotorn och den ändå inte ger ett livstecken från sig så, det sitter ett väldigt kraftigt relä i starmotorn,det skulle kunna vara relät som gett upp då är det en ny startmotor som gäller.

    För att dra det inbyggda relät finns en kabel från tändningslåset till startmotor kolla om denna kabel har ström när du vrider på nyckel.Finns det ingen ström där från tändningslåset är förmodligen felet i tändningslåset.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av ulfdanielsson
    Om du har ström till startmotorn och den ändå inte ger ett livstecken från sig så, det sitter ett väldigt kraftigt relä i starmotorn,det skulle kunna vara relät som gett upp då är det en ny startmotor som gäller.

    För att dra det inbyggda relät finns en kabel från tändningslåset till startmotor kolla om denna kabel har ström när du vrider på nyckel.Finns det ingen ström där från tändningslåset är förmodligen felet i tändningslåset.

    E det den smala kabeln som sitter på baksidan av startmotorn så att säga???

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254
    Stämmer
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  5. #5

    Re: 9-5a som inte vill starta.

    Citat Ursprungligen postat av jokk
    Start motorn ville inte gå runt inte ett ljud från start motorn.
    att startmotorn inte funkar förklarar inte varför bilen la av väl

    om det inte klickar ens, borde det vara starlås eller larmet som rycker
    i startlås relät. eventuellt.

    jag tror du har automat och statat på fel växel, eventuellt

  6. #6
    jagkan säga så mycket att det sitter en spole i runt inuti solenoiden i startmotorn dock inget relä som förstagissning.

    den stora strömmen passarer genom de stora kablarna, men solenoiden skjuter ut ett drev som sedan kommer i kontakt så strömmen kan passera vidare in i startmotorn. relän hörs på lång väg. finns inga tysta relän. inte i startmotorn iallfall. i datorn finns det massor. kallas för transistorer dock ej relän.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    42

    Re: 9-5a som inte vill starta.

    Citat Ursprungligen postat av TomasAndersson
    Citat Ursprungligen postat av jokk
    Start motorn ville inte gå runt inte ett ljud från start motorn.
    att startmotorn inte funkar förklarar inte varför bilen la av väl

    om det inte klickar ens, borde det vara starlås eller larmet som rycker
    i startlås relät. eventuellt.

    jag tror du har automat och statat på fel växel, eventuellt

    Nej jag har ingen automat.
    Mvj jocke

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    42
    Det var ju ganska gropig där jag körde. Jag satt å svor ganska mycke över den.
    Tänkte att det dlev någon kortis någpnstans.

    Jag ska ut till polarn å mäta lite mer el å se vad det ger.
    Det måste ju vara något litet skit fel efter som allt annat funkar klockrent.

    Jag har hört rykten om att vissa bilar har typ som nån startspärr ifall man skulle tex flyga av vägen så dör bilen.
    Kan det vara något sånt??

    Mvh Jocke

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254
    Citat Ursprungligen postat av TomasAndersson
    jagkan säga så mycket att det sitter en spole i runt inuti solenoiden i startmotorn dock inget relä som förstagissning.

    den stora strömmen passarer genom de stora kablarna, men solenoiden skjuter ut ett drev som sedan kommer i kontakt så strömmen kan passera vidare in i startmotorn. relän hörs på lång väg. finns inga tysta relän. inte i startmotorn iallfall. i datorn finns det massor. kallas för transistorer dock ej relän.
    Solenoiden har inget med strömtillförsel till startmotorn att göra, får inte startmotor ström så får heller inte solenoiden någon ström.Startmotorn är en elmotor,solenoiden har naurligtvis en spole också för att alstra det magnetfält som krävs för att skjuta ut startdrev.

    Tomas Andersson har dock rätt i att de felkällor jag nämnde har naturligtvis inget med att bilen stannade under färd,där gick det för fort.

    Jokk nämner en brytarfunktion som skulle bryta ström vid vissa tillfällen.Kanske syftar du på givaren som läser av vevaxel (Går/Går inte) som bryter strömmen till bensinpump.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254
    Jokk du har inte nämnt om din uppmätning av strömförsörjning från tändningslås gav något resultat?
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av ulfdanielsson
    Jokk du har inte nämnt om din uppmätning av strömförsörjning från tändningslås gav något resultat?
    Tjena Kom precis innanför dörren.
    Det kommer ström från tändningslåset.

    Försökte även plocka bort startmotor för att köra den på bänk men FAN vad den satt illa.
    Fick bort den övre skruven men fan inte den andra den sitter fan som om någon har svetsat fast den.

    Kan man komma åt från undersidan på något vis. Det ser tajt ut där me eller måste man börja plocka bort massa saker för att komma till???

    E det där något som en verkstad kan se genom data vad det kan vara för fel.

    Mvh Jocke

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254
    Det var ju bra att tändningslåset gav spänning från sig,det skulle kunna betyda att startmotorn är problemet? Men samtidigt känns det lite oroande att bilen stannade under färd.

    Detta skulle kunna betyda att det finns ett fel till,du har en -98 man kan inte utesluta fler fel sånt kan driva en till vansinne.

    Startmotorn bör ha minst två skruvar den första nedre har du ju fått loss,den andra måste sitta bakom solenoiden prova prova förlängare spärr ibland måste man tillverka special för att klara detta(jag har bara en bild i verkstadshandboken att kolla på) så här är du utlämnad åt dej själv kanske någon annan kan tillföra något som själv plockat startmotor.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254
    Jag var ute och kollade under min huv,det verkar som den undre tas ifrån vänster den övre skruven tas från höger bakom solenoiden.Trångt som satan men dessa två skruvar verkade inte alltför svåra.

    När du står framför bilen under huven.Tänk på att när det är trångt du har begränsad rörelsefrihet, leta upp ett rör med ung samma dia som ditt verktyg så får du ett bra vridmoment.

    Vevaxelgivaren sitter under tryckröret (hårdplast) från turbo till luftspjäll.Kanske kan du låna en annan för och kolla som alternativ.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691
    Bilen fungerar "som den ska" när du puttat igång den?

    Det finns (har jag för mig gäller 9-5 med) en stötsensor(motsv) som vid eventuell krock stänger av soppapumpen. Det förklarar dock inte varför din startmotor vägrar gå runt. Du har spränning på startläge efter tändningslås? Mät vid startmotorn, styrkabeln (den tunnare + kabeln med flatstiftsanslutning), har du kräm även där; solenoid trasig, byte startmotor. Ingen signal där (med nyckeln i läge "start" dvs...), avbrott mellan startmotor och tändlås.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Bilen fungerar "som den ska" när du puttat igång den?

    Det finns (har jag för mig gäller 9-5 med) en stötsensor(motsv) som vid eventuell krock stänger av soppapumpen. Det förklarar dock inte varför din startmotor vägrar gå runt. Du har spränning på startläge efter tändningslås? Mät vid startmotorn, styrkabeln (den tunnare + kabeln med flatstiftsanslutning), har du kräm även där; solenoid trasig, byte startmotor. Ingen signal där (med nyckeln i läge "start" dvs...), avbrott mellan startmotor och tändlås.

    Ja bilen går som den ska när jag puttat igång den.

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    En stilla undran, kan det trots allt inte bara vara batteriet?
    Provat med startkablar.

    *konfunderad*
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    En stilla undran, kan det trots allt inte bara vara batteriet?
    Provat med startkablar.

    *konfunderad*
    Håller med, prova det.
    När mitt batteri blev dåligt hände div. konstiga saker så som att
    den larmade ett par sekunder varje gång jag slagit av bilen osv.

    Mvh
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    42
    Problem löst. Bytte startmotor så nu går den som den ska igen.

    Stort tack till alla som har kommit med förslag angående problemet !!!

    Mvh Jocke

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    254
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

Liknande ämnen

  1. 9000 2,3 T - 98 vill inte starta
    Av Aero Steffe Ö-o i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-18, 19:16
  2. 9000 CSE 2.3T vill inte starta
    Av Veneratio i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 14:26
  3. [LÖST] Vill inte starta 9000 2.0i -90
    Av SAAB SCANIA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 19:15

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •