Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vattenpump /drivrem - behöver svar!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Thn
    Inlägg
    27

    Vattenpump /drivrem - behöver svar!!

    Jag var och köpte en 900 2.0i -96 åt/med min tjej idag. 21000 mil, i hyfsat skick o.s.v, men drivremmen var inte bytt sedan förra gången d.v.s sedan 11000-mila servicen. Lugnt tänkte jag - det tar jag om nån månad... Detta är helt otroligt, men efter crika 4(!) km efter köpet kokar bilen! (Jag ligger framför i min bil, men den har inte varit varm längre än någon km). När jag går bak och tittar så är tempen i bott. Hög alltså...

    Det ösgregnade och var mörkt så jag har inte kollat hur drivremmen mår än, men hoppas självklart att det "bara" är den som gett upp. ANnars vattenpumpen. Oavsett måste jag först kolla hur motorn mår. Den lät bra innan den stängdes av.

    Men: Vågar jag starta bilen imorrn när den kallnat och se hur den låter. Kan jag se nåt på oljan innan jag startar bilen om toppen tagit skada? Jag vill inte starta den om det är det dummaste jag kan göra...

    MYCKET tacksam för svar!
    OG900 och NG9-3 ==> roligare än tvärtom...
    9-3 SC Vector -08
    9-3 Aero Cab -04
    900 T8 -86

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    om bilen kallnat så är de nog ingen större fara om du startar upp den ett kort ögonblick, kan jag iaf inte tänka mig, så länge du har koll på tempmätaren.

    Tyvärr så tror jag nog det är nått alvarligare än bara remmen, tex trasig pump, kan ju varit därför den va till salu.

    Står själv med en bil som funkade kanon vid köp, såg lite risig ut i lacken, pollerade upp och körde typ 20-30 mil innan alla de fans möjliga fel och konstigheter uppkom, kör dock ändå med bilen för de får bära eller brista, känns inte lönt att reparera.
    ¨
    är nog bara att vänta tills imorgon och kolla hur remmen ser ut, men den ska nog va rätt bra sleten om vattenpumpen slirar av den, kan ju isf ev va spännaren som är dålig.

    Ärligt talat så tror jag nog säljaren var väl medveten om detta och därför den va till salu... folk drar sig inte för att luras.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Thn
    Inlägg
    27
    Tack för svaret! Tyvärr är det väl så att folk inte drar sig för att luras.

    Nån mer som har åsikter om jag vågar starta bilen imorrn? Vad är det värsta som kan hända om toppen blivit skev och jag startar den?
    OG900 och NG9-3 ==> roligare än tvärtom...
    9-3 SC Vector -08
    9-3 Aero Cab -04
    900 T8 -86

  4. #4
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Citat Ursprungligen postat av LillPer
    Tack för svaret! Tyvärr är det väl så att folk inte drar sig för att luras.

    Nån mer som har åsikter om jag vågar starta bilen imorrn? Vad är det värsta som kan hända om toppen blivit skev och jag startar den?
    se till att du kollar oljan och kylvattnet först. både efter läckage och ifall det är kylvätska i oljan och vice versa. sen hade jag vågat mig på att provstarta... men jag kan vet inte riktigt vad som kan inträffa vid så passa mycket överhettning på en 2.0i maskin mer än att det är vanligt att topplockspackningen går pajj...eller den som orsakat överhettningen.

    är det vattenpumpen eller dylikt som pajjat märks detta på temperaturen. låt motorn gå på tomgång tills du verkligen kan konstatera att bilen håller normal arbetstemperatur och inte tenderar till att bli för varm, INNAN du belastar den.

    vill du ha bättre och snabbare svar så ring och hör med din närmaste saab verkstad vad dom rekomenderar... talar dom om att du kan starta och köra den till dom så borde du våga starta och själv börja felsöka.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    om det var remmen så hade varken servo eller generator fungerat heller, så det är nog nåt värre...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    39

    varm motor

    tycker att du ska starta motor och känna på kylaren att den inte blir varm på en gång då har du en trasig termostat. samt att det låter som om det är vattenpumpen som har gått servo och generatorn går ju så remmen kan du kolla på om det finns några sprickor mvhjunior
    Junior 9000cs 92a
    9-5 99a
    9000cde 95a

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    nyfiken fråga men köpte du bilen osett eller provkörde du inte? Ett dylikt fel borde ju ha visat sig direkt om det nu var så att säljaren var medveten om detta?

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    nyfiken fråga men köpte du bilen osett eller provkörde du inte? Ett dylikt fel borde ju ha visat sig direkt om det nu var så att säljaren var medveten om detta?
    blev lite frågande till detta med?

    Att säljaren var medveten om problemet är nog rätt stor chans, vill ju veta "risken" för att man köper en "felfri" bil som kokar 4km efter köpet..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    hur gick det med bilen?

    var de remmen eller var det värre?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Byte drivrem/spännaren ng900 vad behöver jag?
    Av Fear43 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-19, 22:22
  2. Problem med 9-5 -98. Behöver svar.
    Av jonasolin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-11-07, 23:12
  3. Behöver en ny vattenpump. Prisfråga..
    Av WannabeeGBG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-26, 18:58
  4. Behöver svar nu! Typ av lampa i dimljus?
    Av Conny L i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-20, 16:26
  5. Behöver svar på en del frågor om en 900 t16 -89
    Av Meken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-01, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •