Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: ljud från motorn

  1. #1

    ljud från motorn

    hej
    jag har upptäck diverse missljud från motorn på min saab 9000 turbo 88.
    det första ljudet är ett rasslande/knackande ljud från vänstra sidan av motorn, det tystnar dock när motorn blivit varm och hörs då knappt
    det andra ljudet är ett konstigt ljud som tycks komma mitt under bilen, det låter som det dova ljudet som blir när en stor lastbil bromsar, ungefär som rostiga bomsskivor fast väldigt dovt och. det låter även när bilen står stilla på tomgång, men hörs bara när bilen är ordentligt varmkörd. misstänker växellådan eller nått liknande.
    jag har inte upptäckt några effektminskning på sistone.

    vore tacksam om nån kunnig kunde ge mej nått råd
    bjorn saab turbo -88

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 414
    Medlem#
    9481
    min första tanke är nog att en så pass gammal bil har sina ljud för sig utan att de i sig är några problem...
    När byttes olja senast?

    Ljudet du kopplar till bromsande lastbil är definitivt inte lådan, den kan inte låta om du står still på tomgång då den är "bortkopplad".
    Vissa oljefilter kan ju ha div ljud för sig.

    Jag hade nog börjat med att byta olja&filter, men som jag sa tidigare så är det en gammal bil och lite oljud får man nog räkna med, har själv en ng900 95a med 30K mil på mätaren och den har ju alla de fans oljud för sig men rullar fint för det.

    Haka av generatorremmen och snurra på alla hjul och hör om de är nått som låter illa, från dem kan de komma div rasslande ljud.

    Jag hade nog inte oroat mig såmycket så länge bilen inte är i grymt bra skick, ett extra oljebyte hade jag nog kört på iaf.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    jag bytte oljan i all hast det första jag gjorde(oktober) men jag struntade tyvärr i filtret. bilen passerade nyss 30k så den är ju ingen nybil. en del rost finns i skärmarna men den är 99% rostfri i underredet rå jag funderar på att investera lite i han. är det att rekomendera att byta till en tjockare olja i motor och växellåda?
    bjorn saab turbo -88

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skorrande ljud från motorn OG9-3
    Av NiX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 13:27
  2. Konstigt ljud från motorn??
    Av saab 9000T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 18:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •