Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 69

Ämne: Alla ni med kullagrade Garret snurror se hit.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromölla / Skåne
    Inlägg
    134

    Alla ni med kullagrade Garret snurror se hit.

    Tjena alla glada.

    Har precis fått min nya älskling en GTBB3076.

    Behöver ett par goda råd från er som kör med kullagrade Garret-snurror.

    Fråga nr 1:
    På olja in i turbon finns det att köpa till en sk oljerestriktor som ser ut som ett munstycke med typ 1mm hål, denna skall vara där för att se till att lagrena endast får den mängd olja som behövs och inte mer
    ( detta är enligt leverantören)

    Kör ni med sådana eller skall man skippa den? vet inte hur kullagrade är uppbyggda men med glidlagrade turbossar så skall man ju defenetivt se till att mata in så mycket olja som möjligt!


    Fråga nr 2:

    Hur mycket kan man våga porta upp vastegatehålet utan risk för att huset skall spricka. Om man tittar på det så finns det ju gott om gods att ta innan vastegatelocket blir för litet.

    Har hört att dom är rätt så känsliga.

    Kan man våga göra dett själv med typ en dremel eller hur löste ni det?

    Anledningen till denna operation är att det är tydligen rätt så många som har haft problem med skenande grundtryck.

    Tacksam för alla seriösa tipps.

    Mvh Rickard 1965
    Vid 2 Bar börjar livet!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427

    Re: Alla ni med kullagrade Garret snurror se hit.

    Citat Ursprungligen postat av Rickard 1965
    Tjena alla glada.

    Har precis fått min nya älskling en GTBB3076.

    Behöver ett par goda råd från er som kör med kullagrade Garret-snurror.

    Fråga nr 1:
    På olja in i turbon finns det att köpa till en sk oljerestriktor som ser ut som ett munstycke med typ 1mm hål, denna skall vara där för att se till att lagrena endast får den mängd olja som behövs och inte mer
    ( detta är enligt leverantören)

    Kör ni med sådana eller skall man skippa den? vet inte hur kullagrade är uppbyggda men med glidlagrade turbossar så skall man ju defenetivt se till att mata in så mycket olja som möjligt!



    Fråga nr 2:

    Hur mycket kan man våga porta upp vastegatehålet utan risk för att huset skall spricka. Om man tittar på det så finns det ju gott om gods att ta innan vastegatelocket blir för litet.

    Har hört att dom är rätt så känsliga.

    Kan man våga göra dett själv med typ en dremel eller hur löste ni det?

    Anledningen till denna operation är att det är tydligen rätt så många som har haft problem med skenande grundtryck.

    Tacksam för alla seriösa tipps.

    Mvh Rickard 1965

    Du tror alltså inte att leverantören vet vad han talar om, utan skickar med denna lilla strypning bara för att jävlas med dig?

    Sen är det så, att man inte alls definitivt ska mata in så mycket olja som möjligt i dessa. De ska ha rätt flöde de med. För lite blir problem, liksom för mycket.

    Många kullagrade aggregat är från början gjorda för vanliga flytande glidlager, men har byggts om för kullagring. Då dessa hus därmed har en strypning i oljeinloppet för de flytande lagrens oljekrav, så kan de bli aktuellt att montera en kraftigare strypning för att inte kullagren ska få för mycket olja och haverera av den anledningen.

    Är du det minsta tveksam hur du ska göra så ska du prata med din leverantör, för att få rätt info.

    Skulle sen nåt gå galet i alla fall så är ju chansen att få hjälp/ersättning mycket större om du gjort som leverntören sagt, än att du gjort struntat i det han sagt och istället frågat på nåt forum och följt råd som du kanske inte borde ha följt....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 440
    fråga 1: ja,självklart
    fråga 2: prata med RZ om detta.

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromölla / Skåne
    Inlägg
    134
    Hm

    Ang restriktorn så fanns den att köpa som tillbehör och inget som förljde med och först när jag såg den så förklarade de vad den var till för, därför är jag lite tveksam om den behövs eller inte, och dessutom så var denna unniversal för alla gtbb-snurror.

    Därför tänkte jag ställa frågan och se vad ni andra gjort som kör kullagrat. Verkar ju finnas en hel del här på forumet som meckat dit olika varianter av GTBB.

    Tackar för svaren hittils, hoppas någon kliver in här som har satt dit sådana turbos.

    Mvh Rickard 1965
    Vid 2 Bar börjar livet!

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 440
    Citat Ursprungligen postat av Rickard 1965
    Hm

    Ang restriktorn så fanns den att köpa som tillbehör och inget som förljde med och först när jag såg den så förklarade de vad den var till för, därför är jag lite tveksam om den behövs eller inte, och dessutom så var denna unniversal för alla gtbb-snurror.

    Därför tänkte jag ställa frågan och se vad ni andra gjort som kör kullagrat. Verkar ju finnas en hel del här på forumet som meckat dit olika varianter av GTBB.

    Tackar för svaren hittils, hoppas någon kliver in här som har satt dit sådana turbos.

    Mvh Rickard 1965
    min följde med och jag fick veta att denna var viktig av den anledning tony sa.
    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    235

    Kullagrat

    Hej Richard !

    Har nu kört Garrett GTBB 30 (eller 35) i 2 olika motorer under 2 år använder naturligtvis oljestrypningen som medföljer aggregatet.

    Använder bilen till och från jobbet varje dag samt kör hustrun till snabbköpet ibland.

    Beträffande vastegaten har jag snarast haft problem med att den
    öppnat lite för tidigt.

    Kör med AR 0,86 och ca 900 avgastemp och ca 1,65 laddtryck vid 6500 varv.
    Blir ca 450 hk och 600 NM hos Rototest.

    Hälsningar
    MR x
    Snart 500 Hk

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 788
    jag fick inte med någon "restriktorn till min GTBB30 och det va ingen som nämde nått om det heller

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromölla / Skåne
    Inlägg
    134
    Tackar för svaren nu känns det mycket bättre och då ska naturligtvis oljerestriktorn dit!

    Kan det vara till nackdel att porta upp vastegatehålet lite grann?
    Kann nämna att jag ska köra med en tryckklocka med område 0,7 - 1,1 bar för att ha full kontroll så att den inte öppnar förtidigt.
    Om man får klocka med turbon så brukar dom ligga på 0,6 bar om jag förstått det rätt och den kan vara lite för klen och då öppna förtidigt.

    Mvh Rickard 1965
    Vid 2 Bar börjar livet!

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Citat Ursprungligen postat av Rickard 1965
    Tackar för svaren nu känns det mycket bättre och då ska naturligtvis oljerestriktorn dit!

    Kan det vara till nackdel att porta upp vastegatehålet lite grann?
    Kann nämna att jag ska köra med en tryckklocka med område 0,7 - 1,1 bar för att ha full kontroll så att den inte öppnar förtidigt.
    Om man får klocka med turbon så brukar dom ligga på 0,6 bar om jag förstått det rätt och den kan vara lite för klen och då öppna förtidigt.

    Mvh Rickard 1965

    Mitt val i ditt ställe skulle nog vara att inte fingra på wastegate-hålet direkt, utan först testa och se om det funkar utan att modda det. Om det gör det så är det ju bra, och du har inte gjort åverkan på aggregatet i onödan. Funkar det inte så kanske portningen kan göra nytta, och det är ju inte så himla svårt att skruva loss grejorna och porta i efterhand.

    Fast räkna med att det bör justeras i programmet för det ändrade förutsättningarna.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 699
    Oljerestriktorn skall sitta där.
    Enligt GIK så är det för att korrekt oljeflöde skall uppnås.
    Sitter den inte där kan trassel med oljetryck uppstå enligt dem - då det skiljer på typen av lagring.
    Kullagrat har inte samma "inbyggda" restriktion som glidlagrat.

    Ang portning wg-kanal , 25mm -> ~29mm fungerar som en sista utväg för att korrekt grundladdtryck skall erhållas på de högre varvtalen.

    Mvh Marko

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949
    Har kört i ca 3månader med Kullagrat agg i min bil, tidigare också i min gamla 9000 som jag körde ca 3000mil med KKK24 kullagrat agg, och aldrig haft problem med dessa agg. Om man nu sätter en strypning på inloppet av oljan så sjunker oljetrycket i turbons lagring, även oljeflödet. Och att man ska använda dessa restriktorer för att lagrena i turbon inte ska haverera tror jag knappast på. Snarare att vissa bilmotorer inte klarar för stort tryckfall vid turbon, vilket i sej leder till att något annat tappat smörjning. Detta gäller då knappast Saab. Ett annat svar på saken kanske är att tätningarna i turbon inte klarar höga oljetryck utan att dessa då börjar läcka. Är fallet så hur klarar isådana fall turbon sin smörjning med den strypningen innan. Då gäller det att köra på fin olja och att ha rena oljerör till turbon.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromölla / Skåne
    Inlägg
    134
    Hej igen

    Tackar för svaren skall nog sätta dit restriktorn då för GIK brukar ha koll på grejorna.

    Ang vastegatehålet så får man fundera lite till det är ju inte så J¤%& enkelt att meka väck grjorna igen, det blir liksom lite trångt, ja ni vet!

    Mvh Rickard 1965
    Vid 2 Bar börjar livet!

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 232
    jag kommer köra med ett GT3071R det e ju en BB snurra.. men kör alla med en sådan restriktor? jag fick ingen onfo heller om den när jag köpte.. men vad e det till förpå riktigt?? någon som e helt säker på avd den e till för?


    mvh//joel

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 440
    Citat Ursprungligen postat av turbo_joel
    jag kommer köra med ett GT3071R det e ju en BB snurra.. men kör alla med en sådan restriktor? jag fick ingen onfo heller om den när jag köpte.. men vad e det till förpå riktigt?? någon som e helt säker på avd den e till för?


    mvh//joel
    läs tonys första inlägg igen....

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Citat Ursprungligen postat av turbo_joel
    jag kommer köra med ett GT3071R det e ju en BB snurra.. men kör alla med en sådan restriktor? jag fick ingen onfo heller om den när jag köpte.. men vad e det till förpå riktigt?? någon som e helt säker på avd den e till för?


    mvh//joel
    läs tonys första inlägg igen....

    MVH Lerne


    hehe tack ´tack får lära mig och läsa lite bättre ibland hehe!


    mvh/joel

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 788
    så jag beställde ett kit idag är lika bra att vara på den säkra sidan

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    så jag beställde ett kit idag är lika bra att vara på den säkra sidan

    var beställde det ifrån??? kosta?



    mvh//joel

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 788
    [quote=turbo_joel]
    Citat Ursprungligen postat av "M frändberg":jl5d7lo0
    så jag beställde ett kit idag är lika bra att vara på den säkra sidan

    var beställde det ifrån??? kosta?



    mvh//joel[/quote:jl5d7lo0]

    jag ringde GIK turbo i gbg kommer inte ihåg exakt vad det kosta jag beställde lite mer grejer när jag ändå va i farten men runt 400kr har jag för mig

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 440
    Citat Ursprungligen postat av turbo_joel


    hehe tack ´tack får lära mig och läsa lite bättre ibland hehe!


    mvh/joel

    mvh lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 440
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg

    jag ringde GIK turbo i gbg kommer inte ihåg exakt vad det kosta jag beställde lite mer grejer när jag ändå va i farten men runt 400kr har jag för mig
    kostade den där lille banjoskruven med oljestrypning 400 spänn...?! va ju en himla tur att den var med direkt då...
    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

Liknande ämnen

  1. Passar alla rattar alla årsmodeller OG9-5
    Av JohanW i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 19:06
  2. Garret T25
    Av Bonn johan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-13, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •