Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Byta handbromsbackar...

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    514

    Byta handbromsbackar...

    Hej!

    Måste byta handbromsbackar på min NG900. Och som jag minns det är det inte ett dugg roligt att få dit de nya backarna... Plocka ner allt brukar inte vara några problem men att få dit "fjäderbrickorna" som sitte bakom navet vet ja tog skitlång tid sist jag gjorde det (på en annan bil). Någon som har ett tips på nåt lämpligt verktyg eller tillvägagångssätt för att få dit brickorna igen.

    Om ni inte vet vilka fjädrar/brickor jag menar är det de som håller backarna på plats. Brickorna ska tryckas ner mot fjädern och vridas 90 grader.

    Nån väldigt smal tång kankse funkar?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 896
    äsch det är lättare än så eftersom man tänker fel. Normalt sett så trycker man dit brickorna rakt utifrån eftersom just det fungerar på 99,99% av alla andra bilar men på Saab och Opel så är det desto marigare som sagt. Drar man däremot ut backen lite så den hamnar utanför anliggningsytorna och pinnen vinklas utåt så går det alldeles utmärkt att bara vrida dit brickan och sen lyfta upp backen på sin plats.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    514
    ok vet inte riktigt om jag är med på vad du men ar men det kanske jag förstår när jag plockat ner bromsarna. Ska man dra ut den åt sidan då eller?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 662
    Vinkla backen bakåt så att pinnarna sticker ut åt sidorna från navet, då kommer du få på det ganska enkelt. Är inget svårt jobb.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    228
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Vinkla backen bakåt så att pinnarna sticker ut åt sidorna från navet, då kommer du få på det ganska enkelt. Är inget svårt jobb.
    Att montera fjädrarna som håller ihop backarna gör saken mycket svårare, och plocka ut den som sträcker backarna, den grejen vajern åker på ( vet inte vad den heter, men plocka ut den innan du försöker med brickorna så ska du se att de blir lättare av någon konstig anledning, montera efter du satt in dem, kan va pilligt men mycket roligare än att sitta trýcka ner en bricka som nästan gör hål på tummen

Liknande ämnen

  1. Verktyg för att byta handbromsbackar?
    Av Travis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 09:01
  2. Justerskruv handbromsbackar 93 -01
    Av anjoon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-16, 20:42
  3. Att byta handbromsbackar (NG900)
    Av sunki i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 17:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •