Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Motorlogger [bilder]

  1. #1

    Motorlogger [bilder]

    Har påbörjat ett litet projekt för att övervaka samt logga diverse parametrar på min nyinköpta Saab 900 1994 2.0t, har lite planer på att trimma motorn lite och då vill man veta hur motorn mår.
    Det jag har tänkt att övervaka är:
    Turbotryck, Insugstemp, Oljetryck, Oljetemp, Volt, Hastighet, Varvtal, Avgastemperatur samt Acceleration (mest för att jag hade en ADXL210 hemma).
    Kommer även att finnas en funktion för att mäta tider 0-100, 100-150 osv.
    Just nu finns det inget färdigt kretskort utan allt är uppkopplat på ett kopplingsdäck för att säkerställa allt fungerar som det är tänkt.
    Som monitor använder jag en blå/vit grafisk LCD 128x64 liknande den som finns att köpa från fractronics.se
    Det som är kvar att göra är logg funktion, oljetemp, oljetryck samt kalibrera hastighet & varvtal.
    Hade tänkt att logga all data på ett externt minneskort så att det går att läsa i efterhand, alternativt koppla upp till laptop genom USB eller RS232 och behandla datan därigenom.
    Slänger med några bilder så att ni får se vad det är frågan om.


    DS18S20 givare limmad med epoxilim i svarvad & lättrad mässinghållare. Används till insugstemperaturen

    5-axlars joystick från elfa för att navigera genom menyerna

    Avgastempsensor från kjell&co som tål upp till +1000C

    Oljetrycksgivare från biltema 0-7bar

    Oljetempgivare från biltema

    ADXL210 accelerometer från analog devices


    Kommentarer, synpunkter och förbättringar mottages gärna!
    *edit* hoppas att jag placerade tråden under rätt kategori, om inte så får någon moderator gärna flytta den.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Kul projekt!

    När det gäller lagring av data blir det hela dock kanske mycket mer krävande? Man behöver mer 'dator' för det? Eller kanske inte, vad vet jag
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  3. #3
    Nejdå, det behövs inte. Det är tänkt att datan skall skrivas från microprocessorn direkt till minneskortet. Sedan kan man välja att läsa av datan på LCDn eller koppla upp microprocessorn mot en laptop eller stationär dator genom USB eller COM-port och lämplig mjukvara för att se kurvor och analysera värden osv.

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Kostar...?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Hehe, nu vet jag inte ifall jag har tänkt att börja producera och sälja enheter, men skulle man göra det kanske slutpriset skulle landa på ~2-4k beroende på hur mycket komponenterna kostar. Men jag lämnar detta osagt tills vidare.

    Kul med kommentarer iallafall

  6. #6
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 142
    Medlem#
    6252
    Riktigt snyggt! roligt med folk som gör saker å ting själva!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Trevligt projekt!
    Får man fråga vad du kör med för processor? (Programmerar i C?)

    SD-kort har ju fått väldigt trevliga priser på senare tid.
    Dock så räcker ju ett gammalt 32MB i all framtid till sådanna här tillämpningar.
    Frågan är ju om man skall köra FAT16/32 (och kunna hantera det enkelt i datorn) eller köra eget format på kortet och tvingar läsa kortet via processor.
    Man lär så länge man lever.

  8. #8
    Processorn som används är PIC18F458 och koden skrivs i PBP. Angående minneskort så är jag inte säker på vad jag kommer att använda. 32mb räcker säkerligen!
    Har inte ens börjat kolla på hur överföringen skulle se ut. Det får bli ett senare problem
    Egentligen skulle det vara smidigare att använda sig av en EEPROM, ifall dom tillverkas för att hantera sådana mängder av data vet jag dock inte.
    Mer info finns på elektronikforumet Hedis (Jag har för mig att jag har sett dig där).

    Någon som har tips på hur man kan koppla in oljetrycksgivaren på ett enkelt sätt? Har läst om att startmotorn sitter mitt i vägen och att det är praktiskt taget omöjligt att få plats med något på slangarna där. Adapterplatta mellan oljefiltret? Förslag uppskattas!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Motala
    Inlägg
    256
    Riktigt roligt bygge! Har själv funderat på att göra nått sånt här nån gång.
    Blev sugen på det efter att ha byggt in IR-öga m.m. i min gamla Xbox så man kunde slå av/på den med fjärr, plus lite andra funktioner.

    Har du tänkt att använda G-kraft funktionen eller är det nått du bara har i menyerna?
    Vad ska du köra med för givare i sånna fall?
    Kör: Saab 9-3 Aero Coupé
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!"

  10. #10
    Som jag skrev i första inlägget så är mätningen av acceleration redan i bruk, och givaren är en ADXL210 från analog devices.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av petterman
    Någon som har tips på hur man kan koppla in oljetrycksgivaren på ett enkelt sätt? Har läst om att startmotorn sitter mitt i vägen och att det är praktiskt taget omöjligt att få plats med något på slangarna där. Adapterplatta mellan oljefiltret? Förslag uppskattas!

    Det du inte skulle klara dig utan är bredbandslambda om du tänker vara seriös. Fixa en till analogingång till: http://www.innovatemotorsports.com/products/lc1.php $199 för lambdasond och styrelektronik till denna. Fixa komponentlista så kanske någon drar igång gruppköp. Eller om du vill sitta och fixa byggsatser och få en slant per byggsats. Det senare är jobbigare.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  12. #12
    Jag har planer att fixa en bredbandslambda, anledningen till att jag inte har tagit med den i första versionen är främst priset som avskräcker lite. Men skulle jag vilja bygga ut i efterhand så är det inga som helst problem. Bara att ändra i mjukvaran.
    Tack för länken förresten!

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Motorlogger [bilder]

    Citat Ursprungligen postat av petterman
    Det jag har tänkt att övervaka är:
    Turbotryck, Insugstemp, Oljetryck, Oljetemp, Volt, Hastighet, Varvtal, Avgastemperatur samt Acceleration (mest för att jag hade en ADXL210 hemma).
    Jag loggar själv nu ingastryck (turbotryck), varvtal, gasspjällsläge och lambdavärde med de givare som sitter på bilen redan och en bredbandslambdasond. Det jag loggar på är en Innovate LM-1 med RPM Konverter (LMA-2) funkar bra men LM-1 är en lite stor grej att ha i bilen. Kan fixa bilder och beskrivning hur jag gjort under huven.

    Jag tänker köra med en separat oljetrycksmätare, det känns inte som något värde att logga då man med ett öga kan kontrollera om trycket håller då om allt funkar så skall trycket vara tillräckligt.

    Men en byggsats hade varit fint.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Vill man logga lambda från Innovates produkter så är det bättre att be dom skicka specen på den seriella kommunikationen så kan man ta den digitalt den vägen istället.
    Man lär så länge man lever.

  15. #15
    Har inte gjort så mycket annat än att programera så det finns inte så mycket att visa ännu. Men jag har haft lite funderingar angående placeringen av displayen i bilen. Var skulle denna display passa bäst? Förutom displayen skall en joystick och en 2färgad lysdiod också vara tillgänglig. Hade funderingar om att placera den mellan SIDen och stereon. Dock så är den displayen för hög för detta. Isåfall måste man åka utan stereo
    Alternativen som återstår är väl att bygga den som en navigator ungefär och ha LCDn på lämpligt ställe. Alternativt plasta in den i A-stolpen. Förslag på stilrena lösningar? Sedan är jag också ute efter en grafisk LCD med annan färg, blå/vit matchar inte riktigt saab inredningen. En orange skulle vara perfekt, men jag har letat överallt utan framgångar.

  16. #16
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 546
    Kul projekt, helt klart jätte intresant, även om man inte har sån koll på data-biten ..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Vill man logga lambda från Innovates produkter så är det bättre att be dom skicka specen på den seriella kommunikationen så kan man ta den digitalt den vägen istället.
    http://www.innovatemotorsports.com/reso ... otocol.php
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Där ser man.
    Tidigare ville dom hålla den lite "hemlig" iaf. och var ganska sparsamma med att skicka ut den. Istället hänvisade dom till sin SDK.
    Man lär så länge man lever.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av petterman
    Hehe, nu vet jag inte ifall jag har tänkt att börja producera och sälja enheter, men skulle man göra det kanske slutpriset skulle landa på ~2-4k beroende på hur mycket komponenterna kostar. Men jag lämnar detta osagt tills vidare.

    Kul med kommentarer iallafall
    Hur går det? Byggsats?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. Bilder från Saab Support Convoy 2010-01-17 [Nya bilder]
    Av kzr63g i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2020-01-18, 10:03
  2. [bilder] 900 2.3T SFR
    Av airflowfredde i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 23:19
  3. Nu äntligen litta bilder på bilen..(Nya bilder!!)
    Av Jonas Grankvist i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2004-11-12, 11:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •