Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Varm motor startar inte OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    14

    Varm motor startar inte OG9-3

    Har nyligen fått problem med min og9-3. När motorn är genomvarm (efter några mils körning) och jag stänger av motorn några minuter vägrar den att starta, jag måste låta den stå rätt länge innan den startar. Kör jag kortare sträckor så att motorn inte hunnit bli riktigt varm är det inga problem.

    I övrigt går den som den ska och den är inte överdrivet varm när motorn stoppas utan normal motortemperatur.

    Ber om ursäkt om detta diskuterats i andra trådar, men jag hittade ingen lämplig tråd...

  2. #2

    Startprobs

    Här finns att läsa.

    mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2019-02-10 klockan 15:30. Anledning: Tyvärr är länken död
    loca

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    14
    Stort tack för ett snabbt svar!

    Lyckades nyss hitta en liknande tråd där vevaxelgivaren också föreslogs så det låter rimligt, inte för att jag vet hur den fungerar men den verkar enkel att byta.

    Jag borde kanske påpeka att inget fel indikeras, check engine lampan tänds inte.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 712
    Citat Ursprungligen postat av joppas76
    Stort tack för ett snabbt svar!

    Lyckades nyss hitta en liknande tråd där vevaxelgivaren också föreslogs så det låter rimligt, inte för att jag vet hur den fungerar men den verkar enkel att byta.

    Jag borde kanske påpeka att inget fel indikeras, check engine lampan tänds inte.
    Byt den med kall motor bara. Är lite trångt där nere så man vill gärna inte komma åt varma delar om man inte måste
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    364

    japp

    mm låter precis som samma problem som jag hade med min, fast det var en 9-5 dock. men jag bytte vevaxellägesgivaren sen funkade den..

  6. #6
    min hade problem att starta när den var varm för att luftfiltret var igensatt. den var dock lättare att starta när den var kall eftersom igensatt filter = mer bränsle och mindre syre. som ett chokespjäll
    bjorn saab turbo -88

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    14
    Bilen har nyss varit på service så luftfiltret är bytt så det borde inte vara det som är problemet.

    Jag har dålig koll på hur vevaxelgivaren egentligen fungerar, men borde inte bilen alltid vara svårstartad om den är felet och inte bara när motorn är varm?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    364
    Citat Ursprungligen postat av joppas76
    Bilen har nyss varit på service så luftfiltret är bytt så det borde inte vara det som är problemet.

    Jag har dålig koll på hur vevaxelgivaren egentligen fungerar, men borde inte bilen alltid vara svårstartad om den är felet och inte bara när motorn är varm?
    nä eftersom det är en lägesgivare så lägger den inte i rätt läge när den är varm, den blir lurad liksom.. check engine lampan lös inte på min heller.

    Men visst man vill ju vara ganska säker på att det är den som är felet, den kostar ju ändå 700 pix(9-5:an) . men däremot så var den ganska lätt att byta ,iaf på 9-5:an, på din kan jag inte svara hur lätt/svårt det är.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    14
    Glömde avsluta denna historia...

    Körde vidare med problemet i ca 200 mil, därefter började motorn rycka ibland och CE-lampan tändes vid ett tillfälle.

    Vevaxelgivaren byttes, lite bökigt men det gick, och allt blev perfekt!

Liknande ämnen

  1. Startar inte med varm motor. bränslepumpen? 9-5 kombi -99
    Av Carl-pedal i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-05-08, 22:59
  2. varm motor startar ej, 9-5 2,3t
    Av Mnp_T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 23:10
  3. [LÖST] OG900 T8 startar nu, men går orent vid varm motor
    Av Mange_t8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-03-20, 00:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •