Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Transparent rostskydd till hjulhus på sommarbil?

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Transparent rostskydd till hjulhus på sommarbil?

    Efter ett litet avbrott så grejar jag med sommarbilen igen och just nu då med framvagnen på den. Ska byta en drivaxeldamask och fräscha upp lite allmänt tänkte jag. Bilen har tidigare rullat på betydligt sydligare breddgrader och har tydligen ingen aning om vad salt eller snö är för rost finns det ganska lite av. (Letar man noga så hittar man ju alltid.) Hjulhusen är bara lätt dammiga och den blå färgen ses lysa igenom. Räcker att torka försiktigt med fuktad trasa för att så bort dammet.

    Såhär ser det ut, torrt och fint.
    bhjulhus.jpg

    Min tanke är att först tvätta hjulhusen med vanligt bilshampo för att bli av med dammet och sedan tänkte jag på något sätt rostskydda. Frågan är nu hur jag skyddar på ett snyggt och bra sätt? Att kleta dit gäggig underredsmassa eller spraya svart tjockflytande dinitrol känns lite plumpt. Gissar att något vaxbaserat fungerar bäst med bilens egna rostskydd?
    Senast redigerat av mioh den 2015-04-20 klockan 17:02. Anledning: Bild
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Det ser ut som en blå og900? Nyfiken!

    Varför inte göra som jag gjort på min Cirrusvita cabbe, lacka allt i bilens färg? Jag lade några lager biltema vitt rostskydd i hjulhusen efter noggrann tvätt etc. Sen Cirrusvit färg över alltihopa, kanske tom lite lack skulle vart bra. Om det bara är en sommar bil du har så kan det bli skitsnyggt. Jag lovar att folk kommer kräla omkring på marken och kika i hjulhusen. Det gör sig bäst med fräscha fjädrar, dämpare, bussningar etc.
    Slänger in en liten bild för inspiration:

    MEDLEM 7032.

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Först för att stilla nyfikenheten: Sommarbilen

    Bra tips att lacka allt i bilens färg men hjulhusen är i bilens färg redan. Plåten är lite lätt dammig bara. Glömt mina kameror på annan ort tyvärr för annars hade jag kunna visat en liten rentvättad och blänkande lemansblå yta i hjulhuset. Vad jag är ute efter är något att skydda denna blåa lack med. Delarna i framvagnen förövrigt såsom bromsar, länkarmar med mera ska få en omgång med stålborste och hammarlack senare precis som min 99'a fick så den biten har jag koll på.

    Ett jäkla konstigt kort kanske men skicket på bromsoket syns iallafall.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Me like a lot.....

    Ok, kanske nån form av tunt vax som stelnar, och är genomskinligt?

    Annars kanske rost-skydds spray som härdar ordentligt, i valfri färg, och ett nytt lager Lemans-blå ovanpå det? Se till att det är nåt skydd som är övermålningsbart bara. Min vita färg har hållt sig jättebra, man behöver fräscha upp lite till våren bara, men det funkar fint tycker jag. På mörkblått ser man ju ännu mindre sprickor och sånt, och på en sommarcabbe så rostar det inte mkt.....

    OT: Stod och dregglade över en Lemansblå cabbe i toppskick hos en handlare för ett gäng år sedan, men tänkte "Äh, saab Turbo går bara sönder, och Cabbe är ju hemskt opraktiskt". Tänk så man kan ändra sig!
    MEDLEM 7032.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    3M har ett stenskottskydd som är transparent.

    Kan kolla artikelnummer imorgon, om jag kommer ihåg.
    Gone country....

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Hittade 3M™ 08887 på http://solutions.3m.com/wps/po.....rotection/ , är det ungefär det du tänkte på?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Våra burkar är gula, men jag ska försöka komma ihåg att kolla det. Har världens sämsta minne.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-20 klockan 11:06. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Gone country....

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Otroligt, jag lyckades komma ihåg!

    Detta är det vi använder på trösklar och annat.

    http://products3.3m.com/catalog/us/en00 ... utput_html
    Gone country....

  9. #9
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Tackar för det Snabbe! Någon som vet var hittar man denna flaska? Gjorde en googling och kollade de vanligaste biltillbehörsfirmorna men hittade ingen som sålde flaskan.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Enklast är nog att kontakta 3M och höra vem som är närmsta återförsäljare, så kan dom ta hem det åt dig.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-20 klockan 11:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Gone country....

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    766
    Medlem#
    7159
    ska 3M:s funka bra? var kan man ha den?

  12. #12
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Trösklar och hjulhus är ett par bra exempel på användningsområden.

    Mvh

  13. #13
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Har kontaktat 3M som hänvisat mig vidare så snart har jag kanske en burk.

    Snabbe - En fundering till. I http://multimedia.3m.com/mws/mediawebse ... 6E666666-- så står det "DO NOT USE AS A FINAL COAT." och "for application under automotive paint systems." Jag tänkte ju använda detta precis som dom inte rekommenderar verkar det som. Som ett sista sten- och rostskyddande lager. Eller tänker jag fel nu och dom menar att det inte ska läggas på skalytor? Enligt punkt 9 och 10 så läggs ju lack på efteråt. Vad jag vill ha är ju ett yttre rostskyddande lager av någon sort.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416
    Har du fått tag i nån burk?

    Mvh Henke
    Senast redigerat av Moderator den 2021-07-20 klockan 11:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Happy Festivus - for the rest of us!

  15. #15
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Roligt att du ställde den frågan just nu. Bara några timmar innan ditt inlägg så tömde jag två burkar á 175kr i mina hjulhus. 3M hänvisade mig som sagt vidare och en återförsäljare gav mig tips på två lackfirmor i närområdet som sålde deras grejer. Beställde redan i början av förra veckan av lokala butiken men de missade att beställa i sin tur så det tog en vecka extra. Fick burkarna i fredags med andra ord.

    Sprayflaskans munstycke finfördelade inte vätskan speciellt mycket så jag lade på ganska så flödigt i flera lager. Har inte pillat på det än för att känna hur det känns men det såg rätt bra ut efter cirka en halvtimmes torktid tycker jag.
    hjulhus.jpg
    Senast redigerat av mioh den 2015-04-20 klockan 17:04. Anledning: bild
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  16. #16
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Läckert! Med tanke på att det är en sommarbil så kommer det nog hålla sig fint länge!

    Jag skäms nästan över mina hjulhus efter att ha sett detta...

    Mvh

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416
    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Roligt att du ställde den frågan just nu. Bara några timmar innan ditt inlägg så tömde jag två burkar á 175kr i mina hjulhus. 3M hänvisade mig som sagt vidare och en återförsäljare gav mig tips på två lackfirmor i närområdet som sålde deras grejer. Beställde redan i början av förra veckan av lokala butiken men de missade att beställa i sin tur så det tog en vecka extra. Fick burkarna i fredags med andra ord.

    Sprayflaskans munstycke finfördelade inte vätskan speciellt mycket så jag lade på ganska så flödigt i flera lager. Har inte pillat på det än för att känna hur det känns men det såg rätt bra ut efter cirka en halvtimmes torktid tycker jag.
    Ser fint ut på bild iaf!

    Jag har ju för avsikt att måla hela underredet + hjulhus m.m. med Hammarlack e.d., funderar på om detta kan vara nåt att lägga utanpå? Lite lagom skydd, men man slipper kladdet av äcklig underredsmassa. Är ju tanken då.

    Återkom gärna med kommentarer om hårdhet, ev. klibbighet, och hållbarhet!

    Mvh Henke
    Happy Festivus - for the rest of us!

  18. #18
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Har känt på det nu och det känns hårt. Inte alls klibbigt. Känns ungefär som man lagt på en massa lager med klarlack. Så klibbigheten är noll och hårdheten är hög. Hållbarhet? Jag tänker inte gå lös med hammare i hjulhusen. Kan återkomma med rapport till sommaren när bilen rullar igen om det går bra.

    Ser inte bara bra ut på bild kan jag meddela. Gjorde inte bara gott för rostskyddet (vilken rost förresten?) utan även för utseendet faktiskt. Blev lite mer lyster i det på något sätt.

    Att lägga detta på hammarlack är att göra tvärtom än tänkt faktiskt då färgen ska läggas på detta materialet egentligen. Enligt http://multimedia.3m.com/mws/mediawebse ... 6E666666-- så ska primer läggas på först, sedan 3M 05911 och på den färgen. Snabbe har dock inte sagt hur man ska göra och eftersom jag efterfrågade något att lägga ovanpå lack och han rekommenderade dessa burkar så går det nog bra ovanpå också. Du får lägga hammarlack både över och under för att helgardera dig tror jag.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416
    Okej, blir väl att jag skaffar några burkar vad det lider och provar jag med. Men som sagt, min tanke var ju också att detta skulle ligga ytterst, så någon färg utanpå det lägger jag nog inte.
    Happy Festivus - for the rest of us!

Liknande ämnen

  1. Transparent orange plast ark
    Av Saab_ahed i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2022-04-04, 18:50
  2. Rostskydd till coilover?
    Av gbg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-09-11, 17:28
  3. Tips på rostskydd hjulhus
    Av Mrsmith i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-04-22, 10:53
  4. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-12-11, 22:48
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 21:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •