Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hur gör man kamkedjebyte? 9-5 2,0t-00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Skara
    Inlägg
    38

    Hur gör man kamkedjebyte? 9-5 2,0t-00

    Hur gör man kamkedjebyte? är de något att ge sig på själv eller lämna in? mkt att tänka på vid borttagning m.m?


    Tacksam för svar!
    Det som inte dödar de härdar!

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819

    Re: Hur gör man kamkedjebyte? 9-5 2,0t-00

    Citat Ursprungligen postat av saab_turbo_9-5
    Hur gör man kamkedjebyte? är de något att ge sig på själv eller lämna in? mkt att tänka på vid borttagning m.m?


    Tacksam för svar!
    Om du inte vet så kanske det är säkrast att lämna iväg, en lokal bilmek tar inte så överdrivet betalt som Saab-verkstan (14000:-)

    Nåja, är väl inget speciellt man behöver tänka på, är en del att ta bort och det är trångt som tusan..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Det bästa svaret är:
    Köp en verkstadshandbok typ Haynes (eller SAAB Workshop Information System dvs WIS)! Haynes kostar inte så myckat, ca 200-250 kr ny och billigare på tex Tradera, och WIS kostar kanske inget alls. Du får då både text att läsa och bilder att titta på! Sedan kan du ställa frågor här på forumet om detaljer som du är frågande inför!
    Som komplement kan du söka på nätet! Du hittar alldeles säker massor om detta ämne!

    Känner du att du förstår vad det handlar om, har verktygen och mekarplatsen är det bara att sätta igång! Är det första gången du mekar något så pass omfattande så skall du också räkna med att det tar åtminstone en vecka (eller två om du tar det lugnt) inklusive tid att skaffa delar (och verktyg) som du saknar alternativt riskerar att ha sönder och tid för att göra om sådant du har gjort fel eller i fel ordning!

    Per L

  4. #4

    hej

    när jag gjorde det sist så fick jag lyfta på toppen sen plocka bort kåpan sen det är mycket att plocka bort om du är osäker så lämna in den el lämna den till en kompis

    O.B.S jag kan bytta den åt dig men du får stå för verktyg å alla grejor som behövs för jag har inga verktyg här jag bor

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    svarten95:

    Om man är försiktig behöver man inte lyfta på toppen för att ta bort bröstkåpan!
    De flesta verkar klara av detta fint utan att ens släppa på topplocksbultarna!
    Jag släppte topplocksbultarna på min og9-3 till ca 0,5-1 kpm (5-10Nm) för säkerhets skull! Om det underlättade vet jag inte men det fungerade åtminstone bra för mig!

    Per L

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Östersund - Svezia
    Inlägg
    211
    Jobbet är inte svårt... Det är dock en hel massa att skruva och det tar tid. Det största problemet är att det är mycket trångt, men med motorn knuffad maximalt till vänster så går det utan allt för mycket blod, svett och tårar.

    /Thomas
    9-5 kombi
    "Tolerans är den obehagliga känslan av att de andra till sist kanske får rätt." - Robert Frost

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    635
    Har man inte gjort det förut så ska man inte göra det
    utan att ha nån som hjälper dig.
    Annars kan det lätt bli mer arbete och mer pengar.
    /Magnus

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 99?
    Har man inte gjort det förut så ska man inte göra det
    utan att ha nån som hjälper dig.
    Annars kan det lätt bli mer arbete och mer pengar.
    /Magnus
    bara inflika en sånn där dum komentar, om man inte testar själv, när ska man då lära sig?

    Har du tid att låta bilen stå och ev har någon polare som backupp om de skulle gå åt skogen så kör på.

    MÅSTE du ha bilen omgående så lämna bort det.

    Ibland kan de va skönt att bara slippa göra vissa moment...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Skara
    Inlägg
    38

    Re: hej

    Citat Ursprungligen postat av svarten95
    när jag gjorde det sist så fick jag lyfta på toppen sen plocka bort kåpan sen det är mycket att plocka bort om du är osäker så lämna in den el lämna den till en kompis

    O.B.S jag kan bytta den åt dig men du får stå för verktyg å alla grejor som behövs för jag har inga verktyg här jag bor

    vart bor du då?? mvh Ante
    Det som inte dödar de härdar!

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 99?
    Har man inte gjort det förut så ska man inte göra det
    utan att ha nån som hjälper dig.
    Annars kan det lätt bli mer arbete och mer pengar.
    /Magnus
    bara inflika en sånn där dum komentar, om man inte testar själv, när ska man då lära sig?

    Har du tid att låta bilen stå och ev har någon polare som backupp om de skulle gå åt skogen så kör på.

    MÅSTE du ha bilen omgående så lämna bort det.

    Ibland kan de va skönt att bara slippa göra vissa moment...

    Tycker att det var en ganska vettig kommentar, har man inte skruvat med liknande saker förr kan det lätt bli fel. Bra att kolla upp hur jobbet ska göras innan man bestämmer sig för om det är något som man anser att man klarar av själv. I tex. Haynes står det att man ska ta ur motorn för att byta kedjor och drev, därmed står inte hela proceduren med på samma ställe och det kan vara svårt att överblicka vilka moment som behöver göras, dessutom blir det trängre när det görs på plats.
    Klart att man kan göra detta utan att ha gjort det förr men det är bra att veta vad man ger sig in på.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    635
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Magnus 99?
    Har man inte gjort det förut så ska man inte göra det
    utan att ha nån som hjälper dig.
    Annars kan det lätt bli mer arbete och mer pengar.
    /Magnus
    bara inflika en sånn där dum komentar, om man inte testar själv, när ska man då lära sig?

    Har du tid att låta bilen stå och ev har någon polare som backupp om de skulle gå åt skogen så kör på.

    MÅSTE du ha bilen omgående så lämna bort det.

    Ibland kan de va skönt att bara slippa göra vissa moment...

    Alla är inte bilmekaniker,så är det bara.
    Det räcker med att få balansaxlarna en kugg fel,då måste det
    göras om igen.
    Tar det då 1 vecka per gång så är det inte så roligt.
    jag skruvar med allt för mycket som "hemma mekaren" med sina
    böcker tror dom klarar allt,det gör dom inte!
    Det kan bli dyrköpta erfarenheter..
    /magnus

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Alla är vi nybörjare någon gång! Jag tycker att det är två viktiga saker att tänka på som nybörjare:

    Det första är att man verkligen vill prova och att man tycker att det skall bli kul att prova!

    Det andra är att man är extremt noga i sitt arbete! Förslagsvis om fattar det bla:
    - Att förbereda sig så bra man kan! Tex genom att skaffa en verkstadshandbok, kolla med kompisar, leta på nätet etc
    - Att man har dom verktyg som behövs! Förutom "normala" verktyg som skruvmejslar, lednycklar, U-ringnycklar, hylsnycklar, insexnycklar, torxnycklar mm så måste man ha momentnyckel, pallbockar och helst också en hydraulisk domkraft och tryckluft att blåsa rent med
    - Att man håller ordning på vilka grejor som satt vart när man skruvar bort dom (ritar skisser, ta kort), vilken ordning man tog bort grejorna i, vilka skruvar, brickor, O-ringar osv som satt vart (konservburkar som man skriver på etc),
    - Att man drar alla skruvar med angivet moment (oj vad många gängor jag har dragit sönder i mina dagar)
    - Att man gör rent ordentligt innan man plockar ihop grejorna

    Då kommer det att gå bra även om man får räkna med att man då och då gör misstag! Men misstagen blir färre och färre ju mer man mekar!

    Själv ställde jag mig frågan en dag på 60-talet "drog jag verkligen åt skruvarna till kolvbultarna?" när jag precis hade plockat ihop min Austin Cooper motor. Alla packningar var dessutom klistrade med packningsklister! Jag kunde absolut inte komma ihåg om jag gjort det så det var bara att plocka isär motorn igen för att kolla! Det är sådant man får ta om man inte är tillräckligt noggrann!Och det var tur att jag kollade för jag hade inte dragit fast kolvbultarna den gången!

    Per L

  13. #13

    hej

    jag bort i gnesta/stjärnhov

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    [quote=Magnus 99?]
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av "Magnus 99?":34i28vaz
    Har man inte gjort det förut så ska man inte göra det
    utan att ha nån som hjälper dig.
    Annars kan det lätt bli mer arbete och mer pengar.
    /Magnus
    bara inflika en sånn där dum komentar, om man inte testar själv, när ska man då lära sig?

    Har du tid att låta bilen stå och ev har någon polare som backupp om de skulle gå åt skogen så kör på.

    MÅSTE du ha bilen omgående så lämna bort det.

    Ibland kan de va skönt att bara slippa göra vissa moment...

    Alla är inte bilmekaniker,så är det bara.
    Det räcker med att få balansaxlarna en kugg fel,då måste det
    göras om igen.
    Tar det då 1 vecka per gång så är det inte så roligt.
    jag skruvar med allt för mycket som "hemma mekaren" med sina
    böcker tror dom klarar allt,det gör dom inte!
    Det kan bli dyrköpta erfarenheter..
    /magnus[/quote:34i28vaz]

    Verkstäderna är ju inte sena med att utnyttja dettta tillfälle att tjäna stora pengar på skitgrejer heller....

    Skulle byta generator på min bil men fick inte bort en skruv, så ringde saab och de kunde fixa det för 1300kr, fine så skruvade dit de skuvarna som behövdes för att de skulle hålla ihop, körde dit bilen med alla tillhörande skruvar liggandes prydligt uppmärka vart de skulle sitta liggandes på ett papper på passagerarstolen.

    När jag skulle hämta bilen var det 4000kr istället för 1300 då de fått gänga om hålen för skruvarna som jag skruvat ur med motiveringen att jag dragit sönder gängorna, först och främst satt skruvarna hyfsat löst så behövdes inget våld för att lossa dem, och när jag dragit 2 varv med spärrskaftet gick de att skuva ur med händerna.

    Verkstan blåste alltså mig på 2700kr bara för de "hittade på" att jag haft sönder massa grejer som inte alls va sönder.
    SÅ nog gillar verkstäderna när man gör så, de får minimalt med jobb och kan ta rejält betalt bara för de vet att ingen protesterar när de varit där och skruvat själv...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Kamkedjebyte 9-5a
    Av mangeracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-05, 14:10
  2. Kamkedjebyte 9-5
    Av P4 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-22, 22:31
  3. Kamkedjebyte 9-5
    Av fks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-05-22, 22:24
  4. Kamkedjebyte???
    Av Svennis 9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2005-11-16, 21:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •