Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: SRS blinkar/lyser efter pyssel med turbomätaren

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    223

    SRS blinkar/lyser efter pyssel med turbomätaren

    Tja!

    Efter hela eftermiddagen mek i förgår (plockade ut instrumenthuset och satte dit turbomätaren jag fick i julklapp på halvljuspositionen) så blev det något fel på SRS, lampan släcker inte. Först så blinkar den ett tag (inte på/av dock hel/halv på, typ), sedan efter några minuter körandet så lyser den jämt och lite starkare än när den blinkar i början. Undrade om någon vet vad som kan vara ett allmänt anledning till detta - eller vad jag kan ha kommit åt när jag fypplade där bakom instrumentpanelen? Jag kollade väl säkringarna i handskfacket men verkar inte vara något trasig där.

    Måste tillägga att jag glömde plocka loss batteriet en gång under pysslandet och då tog halvljus-konnektorn i ratt-huset (stora metallgrejen som håller ratten osv) så det blev en kortslutning där - bilen var heldött ett tag så jag kollade säkringar osv men hittade inget - när jag sedan satte på minus på batteriet igen så fungerade allt igen. Men det var kanske då att SRS fick smäll? Borde dock vara en säkring eller är det en styrbox?

    Har jag felmonterad en kabel på baksidan instrumenthuset? Det är dock svårt, tog dessutom bild på hur det satt så jag tror nog det sitter rätt... men man vet inte?


    *edit*

    Får väl lägga till att det är en 9000 CSE 2.3T det handlar om, '93 årsmodell.
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    223
    Hrm nu sökte jag på srs, fick upp massor med trådar och har läst en hel del.


    Därmed vill jag nu fråga er:

    är det troligt att något har verkligen förstörds, eller är det här möjligen bara felkoden som uppstår vid det minsta lilla när man gör något fel med elsystemet?

    Tänkte mest på om jag behöver felsökning eller om det troligtvis räcker med att släcka lampan.

    Kan väl börja med att prova ta loss batterikablarna under några minuter och se om det gör något.


    Det konstiga är att jag inte hittade något trasig säkring

    Läste att det finns 2 säkringar till airbag/SRS systemet; 1 sitter i handskfacket och heter Airbag tror jag, den är hel. Vad är den andra och vart sitter den?

    Mvh
    //Joris
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    regel nr1 när man är i och pillar i kablar är att bryta strömmen, då undviker man OFTAST att tända srs lampan.

    Lampan kan du inte släcka själv utan görs på saab, airbagsystemet är inaktivt när lampan lyser så de kan ju va bra att kolla upp ganska omgående vad som hänt.

    De hjälper inte om du pillar med säkringarna eller dyl, de enda du kan göra är att åka ner till saab och få koden utläst/lampan släckt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    223
    Ok får väl ringa runt lite kolla vad de tar för det. Saab Experten kanske.

    Vart sitter utläsningspunkten i en '93a CSE? Vart inne bakom mittpanelen en del och såg inget där, vet däremot inte hur det ser ut heller

    Sitter det under passagerarstolen?
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av JorisS
    Sitter det under passagerarstolen?
    Troligen. På min 94:a gör det så iallafall. Under framkanten på stolen, vid golvet, finns en kontakt där man ansluter Tech2 och läser ut felkoder.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    223
    Oki, tack!

    Hoppas att ingen har gått sönder så det räcker med att nolställa skiten.

    Förra bilen hade ingen airbag = ingen strul, inte så dumt. Fast man blir nog säkert glad för att ha saker på ordning om det nånsin blir frontalkrokning. Dock så är det nog ändå bara chauffören som har airbag i våran bil
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av JorisS
    Oki, tack!

    Hoppas att ingen har gått sönder så det räcker med att nolställa skiten.

    Förra bilen hade ingen airbag = ingen strul, inte så dumt. Fast man blir nog säkert glad för att ha saker på ordning om det nånsin blir frontalkrokning. Dock så är det nog ändå bara chauffören som har airbag i våran bil
    Kolla på instrumentpanelen framför passageraren, står det SRS i plasten så är det på den sidan med, står det inget på passagerarsidan är det bata på förarsidan.

    Vart utaget sitter behöver du inte direkt oraoa dig för, de har de med största säkerhet koll på hos saab.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    223
    Orolig är jag inte, men nyfiken desto mer

    Det blir efter nyår att det skall fixas, allt var stängt här under mellandagarna. Vi åker hem till Holland på söndag ändå, det får bli efter det.

    Tack för hjälpen.
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

Liknande ämnen

  1. [LÖST] SRS lampa blinkar/lyser och Huvudinstrumentet slocknar NG900
    Av Joje72 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-01-31, 19:05
  2. [LÖST] Oljelampan blinkar och lyser 9000
    Av arnego36 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 21:28
  3. oljetryckslampan blinkar och lyser ibland 9-5 -99
    Av Tim900turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 13:23
  4. SRS Lampan lyser och blinkar
    Av saab9000turbo-92 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •