Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: moms eller inte? bra eller dåligt?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    moms eller inte? bra eller dåligt?

    Hej, I många annonser står priset med och utan moms,vad gör det för skillnad för mig som privatperson?

    /Magnus
    Akta skinnet!

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Du betalar alltid med moms.

    Om priset står utan moms så får du lägga på 25 %.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 040
    Vad pratar vi om för annonser?
    Gone country....

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020

    Re: moms eller inte? bra eller dåligt?

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Hej, I många annonser står priset med och utan moms,vad gör det för skillnad för mig som privatperson?

    /Magnus
    Ingen skillnad alls, bara för företag som eventuellt skall köpa alt leasa bil.
    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Gäller självklart bilannonser .

    Har sett en del som inte vill köpa "moms-smittad" bil.... Det var det som fick mig konfunderad.

    /M
    Akta skinnet!

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    "moms-smittad" innebär att en bil ägts av en privatperson, om så bara för en dag.

    Detta innebär att man som företag inte kan lyfta halva momsen på leasingavgiften vid leasing.
    Vilket gör bilen ngt dyrare att äga. Säg att leasingavgiften är 4500 kr så kostar den företaget 4500 + "halva momsen" = 4500 x 0,125 = 562 kr.
    Alltså 5162 kr/mån.

    En momssmittad bil kostar med samma leasingavgift 4500 + 4500x0,25 = 5.625 kr.

    En skillnad på 562 kr/mån alltså.

    Dock, i princip skulle ett företagt kunna leasa även en "moms-smittad" bil, och det skulle egentligen inte göra så mycket då leasingen ofta är den lilla kostnaden på en bil... (i förhållande till drift och underhåll)

    Sedan när bilen skall avvyttras är det förmånligare för ett företag att sälja den till en privatperson då man slipper momsen i dett fall.

    Alltså:

    Jag säljer en bil för 150.000 kr till "Nisse's beg bilar AB", jag får då in 120.000 till firman, 30.000 anses vara moms....

    Säljer jag samma bil till Nisses brorsa direkt får jag in 150.000 till kassan...

    Dock måste jag som näringsidkare alltid lämna garanti på bilar jag säljer till privatpersoner, så det är ju en risk man sällan vill ta.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    686
    Citat Ursprungligen postat av perr
    .

    Sedan när bilen skall avvyttras är det förmånligare för ett företag att sälja den till en privatperson då man slipper momsen i dett fall.

    Alltså:

    Jag säljer en bil för 150.000 kr till "Nisse's beg bilar AB", jag får då in 120.000 till firman, 30.000 anses vara moms....

    Säljer jag samma bil till Nisses brorsa direkt får jag in 150.000 till kassan...

    Dock måste jag som näringsidkare alltid lämna garanti på bilar jag säljer till privatpersoner, så det är ju en risk man sällan vill ta.
    Detta kan väl inte stämma?! Du måste fortfarande redovisa momsen, oavsett köpare.

    Frivillig garanti skall inte förväxlas med tvingande köprättsligt ansvar enligt KKL.
    Toyota Verso 1,8 -11

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Citat Ursprungligen postat av perr
    "moms-smittad" innebär att en bil ägts av en privatperson, om så bara för en dag.

    Detta innebär att man som företag inte kan lyfta halva momsen på leasingavgiften vid leasing.
    Vilket gör bilen ngt dyrare att äga. Säg att leasingavgiften är 4500 kr så kostar den företaget 4500 + "halva momsen" = 4500 x 0,125 = 562 kr.
    Alltså 5162 kr/mån.

    En momssmittad bil kostar med samma leasingavgift 4500 + 4500x0,25 = 5.625 kr.

    En skillnad på 562 kr/mån alltså.

    Dock, i princip skulle ett företagt kunna leasa även en "moms-smittad" bil, och det skulle egentligen inte göra så mycket då leasingen ofta är den lilla kostnaden på en bil... (i förhållande till drift och underhåll)

    Sedan när bilen skall avvyttras är det förmånligare för ett företag att sälja den till en privatperson då man slipper momsen i dett fall.

    Alltså:

    Jag säljer en bil för 150.000 kr till "Nisse's beg bilar AB", jag får då in 120.000 till firman, 30.000 anses vara moms....

    Säljer jag samma bil till Nisses brorsa direkt får jag in 150.000 till kassan...

    Dock måste jag som näringsidkare alltid lämna garanti på bilar jag säljer till privatpersoner, så det är ju en risk man sällan vill ta.
    Då är ju korvspaden klar!

    tack så mycket!
    /M
    Akta skinnet!

  9. #9
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av ljungström
    Citat Ursprungligen postat av perr
    .

    Sedan när bilen skall avvyttras är det förmånligare för ett företag att sälja den till en privatperson då man slipper momsen i dett fall.

    Alltså:

    Jag säljer en bil för 150.000 kr till "Nisse's beg bilar AB", jag får då in 120.000 till firman, 30.000 anses vara moms....

    Säljer jag samma bil till Nisses brorsa direkt får jag in 150.000 till kassan...

    Dock måste jag som näringsidkare alltid lämna garanti på bilar jag säljer till privatpersoner, så det är ju en risk man sällan vill ta.
    Detta kan väl inte stämma?! Du måste fortfarande redovisa momsen, oavsett köpare.

    Frivillig garanti skall inte förväxlas med tvingande köprättsligt ansvar enligt KKL.
    Så har jag fått det förklarat av min ekonmichef.
    Säkert nån teknikalitet jag missat.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    686
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av ljungström
    Citat Ursprungligen postat av perr
    .

    Sedan när bilen skall avvyttras är det förmånligare för ett företag att sälja den till en privatperson då man slipper momsen i dett fall.

    Alltså:

    Jag säljer en bil för 150.000 kr till "Nisse's beg bilar AB", jag får då in 120.000 till firman, 30.000 anses vara moms....

    Säljer jag samma bil till Nisses brorsa direkt får jag in 150.000 till kassan...

    Dock måste jag som näringsidkare alltid lämna garanti på bilar jag säljer till privatpersoner, så det är ju en risk man sällan vill ta.
    Detta kan väl inte stämma?! Du måste fortfarande redovisa momsen, oavsett köpare.

    Frivillig garanti skall inte förväxlas med tvingande köprättsligt ansvar enligt KKL.
    Så har jag fått det förklarat av min ekonmichef.
    Säkert nån teknikalitet jag missat.
    Hade nog lite fel

    Om ett bolag skall sälja vidare en vanlig personbil som gått som leasingbil måste bolaget lösa ut bilen från leasingbolaget. På lösenavgiften får bolaget inte lyfta momsen och således ej heller betala in moms på försäljningssumman när bilen säljs vidare till tredje man. Som jag ser det bör inte heller en tredje man som är näringsidkare med rätt till momslyft på personbil (biluthyrning, bilförsäljning, trafikskola, begravningsbyrå) kunna lyfta momsen på en sådan bil då det tidigare ledet ej kunnat lyfta moms.

    Säljer företag en bil som de vid inköpet lyft momsen på, ex en Hilux eller KingCab, skall de redovisa moms vid försäljningen, oavsett om köparen är momspliktig eller ej.
    Toyota Verso 1,8 -11

Liknande ämnen

  1. KCR, bra eller dåligt!?
    Av Magnus84 i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 02:10
  2. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 20:50
  3. avdragsgill moms och inte, red ut begreppen!
    Av fredrik_wt i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 13:47
  4. TCS, Bra eller dåligt?
    Av Martin900SET i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-29, 21:44
  5. Funderar på en PPC BRA ELLER DÅLIGT???
    Av RaggaOktay i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-10, 20:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •