Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 9-3 M/00 bränner säkring #17, vad kan orsaka detta?

  1. #1

    9-3 M/00 bränner säkring #17, vad kan orsaka detta?

    Min stackars saab 9-3 aero e död, helt plötsligt på vägen hem så började den bränna säkringar. Den säkring den bränner är nr 17: Som är till : Engine control dice/twice samt lite annat, jag skulle bli väldigt glad om jag kunde få några tips om vad som kan ha gått fel bara "sådär" och vad jag skall göra åt det. Kanske skall nämna att det är en -00:a t7:a som inte vill starta längre

  2. #2

    hej

    det kan vara en sladd som kommit i mot jord så att säkringen går
    kolla å följ sladden det är jobbit men du måste

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    hej
    undrar om inte tkassetten går på den säkringen?
    koppla loss o kolla
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  4. #4

    Fortfarande kryptiskt

    Jag tänkte återkomma med en liten rapport om mitt problem, idag så bytte jag säkring (igen) å nu startade bilen, det gick att köra ca 1km innan säkringen brann igen. Det jag gjorde när jag kom hem var att koppla ur CID:en, dimmningsreglaget till panelen samt styrningen till strålkastarna (höjdled), satte i en ny säkring. denna gång en svagare 10A istället för den 15A som skall sitta där. Sedan började jag plugga i sakerna igen, och den säkringen är fortfarande hel.

    Skall be SAAB koppla in sin Tech2:a för att se om datorn lagrat några felkoder. Jag återkommer när jag har lite mer att gå på men jag är fortfarande tacksam för tips om hur man kan gå tillväga. Men just nu håller jag mest tummarna att man kommer till jobbet å hem i morgon.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Hej,

    Jag har flyttat ditt inlägg till rätt forum, nämligen Ljud och elektricitet, och dessutom gett det en något bättre rubrik. Förhoppningsvis får du fler svar på detta sätt.

    Lycka till med felsökningen!

    Mvh

    KK


    P.S. Skriv gärna var du bor i din signatur så kan folk hjälpa till ännu bättre.
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688
    SID, dimmer samt höjdreglering har INGET med motostyr att göra. Så det lär inte ge så mycket i den felsökningen.
    Magnetventil, T7-styrdon, växellägesgivare (om du har automat) och bränslepumpsreläet försörjs via denna säkring.
    Man lär så länge man lever.

  7. #7

    Jasså?

    Jodå belysningen till dessa reglage matas via den säkringen och det står för övrigt Main inst./Side inst. om man läser förteckningen över säkringarna. Förövrigt så blev all så belysning svart när den säkringen dog.

  8. #8

    #32

    Och det är säkring #32 som går till soppapumpen

  9. #9

    Problemet Löst

    Mysteriet med säkring #17 är nu löst och felet satt...*liten trummvirvel* i passagerarsätet!?

    Jo det är helt sant när någon sätter sig i passagerarsätet så är det så att en av kablarna där under blivit skadad och orsakar en liten kortslutning när någon sätter sig. Tankarna började gå åt det hållet när jag kört omkring ensam utan några bekymmer en hel vecka men så fort en kompis satte sig i sätet så dog bilen.

    Så så "enkelt" var det..

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    hej o grattis
    alla fel är enkla när man väl har hittat dom
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

Liknande ämnen

  1. vad kan lågt glt orsaka?
    Av smidifix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-28, 19:59
  2. [LÖST] Säkring 19 går sönder (bränslepumpssäkring) OG9-5 B308 -99
    Av fejjn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 21:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •