Så var den goda julen slut...


Så här såg det ut i mitt motorutrymme nu ikväll i garaget när jag kom ut till bilen. Satte batteriet på laddning tidigare då det varit lite slött det senaste. Tänkt stoppa i batteriet från 99'an (då det ändå inte används) för att se se om batteriet i bilen var dåligt eller inte men möttes av denna syn innan jag hann så långt. Kan bara gissa vad som hänt men värmeskölden mot turbon känns som ena boven i dramat. Laddaren hade löst ut ena automatsäkringen dessutom. Varmt har det iallafall varit och batteriet har inte exploderat utan istället "bara" sakta smält. Garagegolvet är lite otrevligt blött av syra.

Vad bör jag tänka på nu innan nytt batteriet monteras? Har nu precis demonterat det gamla och plockat bort batterirester. Hällt över en hink med ljummet vatten över batterihyllan och området runt omkring. Vad bör jag göra mer? Just nu bara glad att bil och garage står kvar och att ingen skadats men syran måste ju bort och kablar kontrolleras. Hur får man lättast bort all syra? Räcker det med många hinkar med vatten i brist på högtryckstvätt? Något medel för att neutralisera eller går det bra ändå? Vad får jag inte glömma att kolla på bilen innan startnyckeln vrids på?