Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Borttagning av bränsleledningar.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922

    Borttagning av bränsleledningar.

    Hej!

    (1)Håller på häver motorn ur 9-5an. Fick dock ett litet problem då jag skulle lossa bränsleledningar, tror det är dem som går till spridarna. Sitter som berget. Skulle vilja ha lite tips från er som har gjort eller har vetskapen. Vet att det finns ett specialverktyg, underlättar detta mycket? Är dessa ledningar alltid besvärliga? Hur funkar detta specialverktyg?



    Jag antar att det är där jag har målat är där anslutningen ska lossas? Försökte lossa slangen på vänstersida av "stålmuttern" och det visade sig inte som någon lyckad idé då den undre slangen "riktiga" bränsleslagnen sitter 1000x diamantenshårdhet.

    Har försökt dragit med alla slags olika verktyg, till den gräns man inte vågar dra/rycka av rädlsa för allt ska paja.

    (2) Måste demontera hela säkringsskåpet i motorn för att kunna lyfta ur motorn + låda?

    MvH
    -FaeN

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230
    Svårt att beskriva snabbkopplingen utan bild.. men anslutningen sitter med något som kan liknas vid hullingar. Lösning:

    Klipp till en tunn slangbit som passar runt bränsleledningen och snitta upp den tillklippta biten utmed sidan.

    Dra undan gummimuffen som sitter vid anslutningen.

    trä på den tillklippta slangen och tryck in den i anslutningen så hullingarna släpper...

    sen är det bara att dra loss ledningen. Ska se om jag hittar någon vettig bild.
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Så det är alltså en slags låsning inne i den där stålhylsan? Det är inte bara att dra med ren armstyrka?

    Citat Ursprungligen postat av Kiwi-OD
    Ska se om jag hittar någon vettig bild.
    Gärna skulle hjälpa jätte mycket!

    Har du prövat/använt "specialverktyget"?

    MvH
    -FaeN

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    301
    Varför inte lossa hela fuelrailen med bränsleledningarna? Då slipper du drällandet med bensin.
    SAAB 9-5 Aero

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Hmm. Går det att komma åt att lossa fulerailen, kollade aldrig på det? Nu har jag inte bilen i närheten så jag kan kolla.

    MvH
    -FaeN

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230
    Sorry.. letade efter bilder på nätet och lyckades sedan förtränga frågan någonstans mellan julmaten och glöggen. Hur som helst, här kommer en bild; och inga klagomål på mina oantastbara färdigheter i paint



    Det är de röda blecken som måste tryckas undan. De är fästa i den yttre hylsan och fungerar som inåtvända hullingar mot röret som går mot fuelrailen. Det är därför man trär på slangen utanpå.
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 500
    Medlem#
    6973
    Eller så skjuter man ut och undan gummimuffen, tar en en skruvmejsel och trycker undan blecken (4st) ett efter ett tills kopplingen delar sig. Lite pill men det går. Inte alls så sofistikerat som slangbitsmetoden (som förövrigt verkar rejält mycket smartare ) men iaf.

    Gjorde det häromdagen på en ng900.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Citat Ursprungligen postat av Snöhatare
    Varför inte lossa hela fuelrailen med bränsleledningarna? Då slipper du drällandet med bensin.


    Eller lossa fuelrailen från spridarna och ta lös den med slangen kvar och lägg åt sidan(så gjorde jag). Då finns ju ingen risk att någe skit letar sig ned i hålen där spridarna ska sitta.

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    tack för tipsen ska pröva detta imorgon. Usch med sånna här jobbiga grejer!

    MvH
    -FaeN

Liknande ämnen

  1. Samma bränsleledningar på ng900 2.0/2.3i som 2.0t?
    Av heller i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 23:18
  2. Hur långt räcker org. bränsleledningar?
    Av stefffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-13, 20:28
  3. Vart köpa grövre bränsleledningar?
    Av 32991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-02-27, 22:42
  4. Hur långt räcker bränslepump samt bränsleledningar?
    Av Magnus 2074 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2004-11-09, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •