Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Elektriskt infällbara ytterbackspeglar 95 -05, vad krävs?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    622

    Elektriskt infällbara ytterbackspeglar 95 -05, vad krävs?

    Är intresserad av att montera denna "funktionen" på bilen om det inte krävs alltför mycket. Är det själva stommen på backspegeln som är annorlunda, eller hur är det egentligen?

    Någon med vetskap?

    Bilen det gäller är en 9-5 Aero -05 med pilotpaket och automat. Alltså minne och "tiltfunktionen" för backspegelglaset på passagerarsidan.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    För det första krävs backspeglar med infällning, d v s helt andra backspeglar. Hyfsat svåra att få tag på...

    Sedan är kabeldragningen lite småtjurig, eftersom speglarna måste kopplas in mot hela minnesfunktionen till stolarna m.m. De speglar jag hade liggande för ett par år sedan hade dessutom automatisk avbländning, och då blir det ytterligare lite kabeldragning.

    Men bara själva minnesfunktionen skall vara "överkomlig" att koppla in har jag fått förklarat för mig.

    Dock återstår att hitta sådana speglar, men det kanske är lättare nu än när jag letade möjligen?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    622
    Tackar för informationen KK, som vanligt snyggt och prydligt när det kommer från dig

    Skall i alla fall göra ett försök att hitta ett par, sen får man ta problemen som de kommer. Kanske slutar med att kärran säljs till förmån för en med infällbara speglar

  4. #4
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av KK

    För det första krävs backspeglar med infällning, d v s helt andra backspeglar. Hyfsat svåra att få tag på...

    Sedan är kabeldragningen lite småtjurig, eftersom speglarna måste kopplas in mot hela minnesfunktionen till stolarna m.m. De speglar jag hade liggande för ett par år sedan hade dessutom automatisk avbländning, och då blir det ytterligare lite kabeldragning.
    Tur att man har detta från början,det verkar vara en del jobb osv om man vill koppla in det separat..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av 9000rsT
    Tackar för informationen KK, som vanligt snyggt och prydligt när det kommer från dig

    Skall i alla fall göra ett försök att hitta ett par, sen får man ta problemen som de kommer. Kanske slutar med att kärran säljs till förmån för en med infällbara speglar
    Tack och bock, så lite så!

    Jag var ju på väg att montera i min förra, snålade ur och skippade det i den nuvarande, men efter andra omlackade vänsterspegelkåpan (en på förra, en på denna) så ligger jag fortfarande på plus mot de infällbara...

    Men, det är coolt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Kastar mej in i debatten

    Om inte jag är ute på min Monark så har man i de infällbara alla funktioner utom avbländningen som är extra extra.

    Jag ska montera sådana i min -04 Aero om jag får tummen ur det berömda.

    Det du behöver förutom spegel med funktionen är en knapp á 600:-, kontakter samt kabel.

    Och det är +15 och jord till detta om jag minns rätt. Knappen ska ha lite mer från twice för att den ska lysa fast det kan man "tjuva" snyggt från nån annan knapp.

    Avbländningen är löst på min genom att montera 55% toning på sidorutorna fram

    Ska kolla upp detta noggrannare under veckan, nästa vecka eller efter det Kan återkomma med rapport om du inte blir klar före mej.

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 226
    Om inte jag är ute på min Monark så har man i de infällbara alla funktioner utom avbländningen som är extra extra.
    Stämmer bra det! Avbländbara ytterspeglar kan man vara utan tycker jag, inte minst för att de då får ännu mindre spegelarea.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 226
    Om inte jag är ute på min Monark så har man i de infällbara alla funktioner utom avbländningen som är extra extra.
    Stämmer bra det! Avbländbara ytterspeglar kan man vara utan tycker jag, inte minst för att de då får ännu mindre spegelarea.

    Mvh

    KK
    Fast å andra sidan... Ska det va full utrustat så ska det... Hade jag inte haft el-allergi så skulle jag kopplat in det med *s* samt det faktum att ETT sådant glas kostar 1400:- minst! Men infällningen är klart porrig, den ska dit!

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 226
    Men infällningen är klart porrig, den ska dit!
    Ja, jag satsar på att fälla in dem av vinddraget istället. Får trimma lite mera...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    622
    Blev en rolig diskussion det här

    Avbländarfunktionen överlever jag utan, men infällningen stör nattsömnen fortfarande. Så länge det inte handlar om stora summor pengar utan med lite trixande och fixande går att ordna så får det nog bli ett litet projekt av det hela.

    Tack och bock för infon sålänge grabbar, återkom gärna om du lyckas Patrik!

    Fortsatt god helg!

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Om jag minns rätt, kika i WIS det som skiljer en kabel extra till speglarna och en knapp(togglade funktrion(?))
    Torde inte vara några problem, det som jag ser som ett större problem/jobb är att få kabeln genom dörrens kabelgenomföring.
    Har kikat på detta är lite sugen på att ha det på min bil, ser inget problem med att få aut.blädningen på ytterspegeln att fungera, som är en utmärkt funktion.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  12. #12

    Re: Elektriskt infällbara ytterbackspeglar 95 -05, vad krävs?

    Det var ju ett tag sedan det skrevs något i den här tråden och nu har jag införskaffat en 9-5 Aero SC -05 som jag har lite svårt att få in i garaget utan att fälla in höger backspegel. Skulle därför uppskatta lite info om det är någon som lyckats eftermontera dessa eftertraktade speglar. Bökigt? Priser? Någon som har ett par speglar till salu ?
    Tacksam för all info!

    Mvh
    Peter

Liknande ämnen

  1. Fel på elektriskt infällbara sidospeglar
    Av AdamHolmberg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-15, 10:12
  2. Metallfinish på ytterbackspeglar till 9-3 ss
    Av Acadian i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-03-26, 20:57
  3. Ytterbackspeglar som bara går att justera ner 95 -00
    Av Rabsplace i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-30, 15:09
  4. Inkoppling av elektriskt infällbara ytterbackspeglar SS Hur?
    Av -Rickard- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 18:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •