Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Kolla turbon?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Visby
    Inlägg
    84

    Kolla turbon?

    Tja! Tänkte jag skulle kolla upp i vilken kondition min turbo är i...

    Vad skall man titta på ?

    Det gäller en Saab 9000 2.3 T CSE -94....

    Ha dé
    Har ett gäng olika bilmärken på tomten!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Axiellt spel och Radiellt spel, men dock vet jag inte vad det är för spec på dom. Kolla det.

    Jag jobbar med turbo (turbiner som börjar på 26000 hkr).....
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av TobiasLundgren
    Axiellt spel och Radiellt spel, men dock vet jag inte vad det är för spec på dom. Kolla det.

    Jag jobbar med turbo (turbiner som börjar på 26000 hkr).....
    Har du någon bild på en sådan turbo Du jobbar med?
    Går det att få in en sådan i Saaben?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 773
    ja en sådan snurra vill vi se
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    342
    Har sett några sånna snurror eftersom det låter som att de ska vara till stor fartygs dieslar. Och jag kan genast säga att nej de lär nog inte passa någon bil eftersom de är ungefär lika stora som en

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    887
    Fet:

    Audi 80 Quattro

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    673


    va används denna till?

  8. #8
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 236
    Citat Ursprungligen postat av cigge


    va används denna till?
    Jag säger samma sak:


    va används denna till?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    887
    Står tyvärr inte på sidan vad den används på.

    en bild från andra sidan:
    Audi 80 Quattro

  10. #10
    hehe.. tyvär så har nog inte dendär nånting med förbränningsmotorer att göra, dvs det är verkligen inte en turbo. (men tanken var ju häftig)

    Sulzer är en storkoncern som gör stora industrimaskiner och komponenter.
    Sulzer Hydro är avdelningen för vattenturbiner och damnluckor gör stora generator-turbiner och sånt.. i den proportionen så blir dendär turbinen inte så helsikes stor. Gör ett litet studiebesög på nån av våra svenska vattenkraftverk i norr så får ni se på grejjer :P

    Dessutom så var det en axial-turbin detdär så det är mindre effektivitet jämför med en radialturbin (som de flesta pumpar och turbos ser ut).
    Men dock verkar den ha vridbara blad som är intressant då man kan ändra flödesförhållanden å sånt grejjs.

    Lite kuriosa. Snappade upp lite i skolan när man gick linjen kraft-värme-drift.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    ja en sådan snurra vill vi se
    här har du några länkar

    http://www.sit-ab.se/en/images/GT10C.jpg

    http://www.sit-ab.se/en/images/GTX100_Norrmalm.jpg

    http://www.sit-ab.se/en/images/GT35_montaget.JPG

    Och det är Gasturbiner som är gjorda för industriellt bruk för tex uppvärmning av pannor för ångturbiner för elgenerering.
    Pumpa gas i pipelines tex......
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    18
    Ghh..dåligt dåligt grabbar!!.
    Var det turbo ni ville se, dock kanske inte från Saabs testlabb, men bra nära!
    Just dom här används inte bladmått för kontroll av axialspel eller radialspel, utan ett paket wasaknäcke!


  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av HardTimesCrew
    Ghh..dåligt dåligt grabbar!!.
    Just dom här används inte bladmått för kontroll av axialspel eller radialspel, utan ett paket wasaknäcke!

    Kan säga att det är PRECIS lika noga med stora grejor. En axel i en av dom som jag visade får slå på 4 hundradelar max. 2 hundradelar är nominellt.
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    18
    Jösses vad grav-allvarlig man blev!

    Man kan ju ganska enkelt få reda på om sin turbo inte är frisk.
    för det första så viner en turbo ganska högt om den är ofräsch.
    Sen kan man även kontrollera om det finns abnorm mängd olja i IC systemet.
    iaf några tecken på turbo åtgärd.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    alltid allvarlig när det gäller teknik
    Nevars, jag är en redig spjuver normalt.

    Mmmm det är bra det...
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Det enklaste är ju att känna på turbin hjulen i rugon om det glappar.
    Man kan ju få en aning om det är en okej turbo eller inte.
    Men är servicen skött ordentligt och bilen inte är för trimmad eller för hårt körd så kan en turbo hålla väldigt länge.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    precis, på min gamle 900 T16 86'a gick den nästan 22000 mil innan jag blev tvungen att byta för ett lager drog igenom olja.
    Men den funkade iofs, bara att det rök lite skapligt
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Visby
    Inlägg
    84
    Det är ju så att det ryker blått när den är kall... Och det finns inget glapp på insugs sidan.. Är det ett lager som är gången då? Bara att köpa en ny ?

    Ha dé
    Har ett gäng olika bilmärken på tomten!

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Citat Ursprungligen postat av GyZeN
    Det är ju så att det ryker blått när den är kall... Och det finns inget glapp på insugs sidan.. Är det ett lager som är gången då? Bara att köpa en ny ?

    Ha dé
    Kan nog tyda på att packningen i turbon håller på att ge sig men är det bara när den är kall så går det ju att köra ett tag till men rekomenderar dig att titta efter en ny turbo helt klart.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 746
    En viss vägledning kan ges genom att ta bort slang/rör efter kompressorn.
    Hittar du mycket olja är det troligt att det är turbon som är dålig.

    Blårök kan orsakas av snurran men det behöver inte vara den.

    Stora snurror förresten här kommer en till:

    Ena snigeln på fraktbåten Carmen.
    Han på bilden är en kompis som jobbar som 2:e maskinist.

Liknande ämnen

  1. Rengöra oljefälla? Hur kolla turbon?
    Av mystery_o i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-05, 15:33
  2. Kolla spricka i turbon
    Av vincent i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 20:16
  3. Kolla turbon - första gången!
    Av mytho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 19:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •