Tja! Tänkte jag skulle kolla upp i vilken kondition min turbo är i...
Vad skall man titta på ?
Det gäller en Saab 9000 2.3 T CSE -94....
Ha dé
Tja! Tänkte jag skulle kolla upp i vilken kondition min turbo är i...
Vad skall man titta på ?
Det gäller en Saab 9000 2.3 T CSE -94....
Ha dé
Har ett gäng olika bilmärken på tomten!
Axiellt spel och Radiellt spel, men dock vet jag inte vad det är för spec på dom. Kolla det.
Jag jobbar med turbo (turbiner som börjar på 26000 hkr).....
M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....
Har du någon bild på en sådan turbo Du jobbar med?Ursprungligen postat av TobiasLundgren
Går det att få in en sådan i Saaben?
ja en sådan snurra vill vi se
jag har både dyselexi och saab
livet börjar vid 4000 varv
Har sett några sånna snurror eftersom det låter som att de ska vara till stor fartygs dieslar. Och jag kan genast säga att nej de lär nog inte passa någon bil eftersom de är ungefär lika stora som en
Fet:
Audi 80 Quattro
va används denna till?
Jag säger samma sak:Ursprungligen postat av cigge
va används denna till?
Står tyvärr inte på sidan vad den används på.
en bild från andra sidan:
Audi 80 Quattro
hehe.. tyvär så har nog inte dendär nånting med förbränningsmotorer att göra, dvs det är verkligen inte en turbo. (men tanken var ju häftig)
Sulzer är en storkoncern som gör stora industrimaskiner och komponenter.
Sulzer Hydro är avdelningen för vattenturbiner och damnluckor gör stora generator-turbiner och sånt.. i den proportionen så blir dendär turbinen inte så helsikes stor. Gör ett litet studiebesög på nån av våra svenska vattenkraftverk i norr så får ni se på grejjer :P
Dessutom så var det en axial-turbin detdär så det är mindre effektivitet jämför med en radialturbin (som de flesta pumpar och turbos ser ut).
Men dock verkar den ha vridbara blad som är intressant då man kan ändra flödesförhållanden å sånt grejjs.
Lite kuriosa. Snappade upp lite i skolan när man gick linjen kraft-värme-drift.
Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?
här har du några länkarUrsprungligen postat av gascan
http://www.sit-ab.se/en/images/GT10C.jpg
http://www.sit-ab.se/en/images/GTX100_Norrmalm.jpg
http://www.sit-ab.se/en/images/GT35_montaget.JPG
Och det är Gasturbiner som är gjorda för industriellt bruk för tex uppvärmning av pannor för ångturbiner för elgenerering.
Pumpa gas i pipelines tex......
M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....
Ghh..dåligt dåligt grabbar!!.
Var det turbo ni ville se, dock kanske inte från Saabs testlabb, men bra nära!
Just dom här används inte bladmått för kontroll av axialspel eller radialspel, utan ett paket wasaknäcke!
Kan säga att det är PRECIS lika noga med stora grejor. En axel i en av dom som jag visade får slå på 4 hundradelar max. 2 hundradelar är nominellt.Ursprungligen postat av HardTimesCrew
M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....
Jösses vad grav-allvarlig man blev!
Man kan ju ganska enkelt få reda på om sin turbo inte är frisk.
för det första så viner en turbo ganska högt om den är ofräsch.
Sen kan man även kontrollera om det finns abnorm mängd olja i IC systemet.
iaf några tecken på turbo åtgärd.
alltid allvarlig när det gäller teknik
Nevars, jag är en redig spjuver normalt.
Mmmm det är bra det...
M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....
Det enklaste är ju att känna på turbin hjulen i rugon om det glappar.
Man kan ju få en aning om det är en okej turbo eller inte.
Men är servicen skött ordentligt och bilen inte är för trimmad eller för hårt körd så kan en turbo hålla väldigt länge.
precis, på min gamle 900 T16 86'a gick den nästan 22000 mil innan jag blev tvungen att byta för ett lager drog igenom olja.
Men den funkade iofs, bara att det rök lite skapligt
M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....
Det är ju så att det ryker blått när den är kall... Och det finns inget glapp på insugs sidan.. Är det ett lager som är gången då? Bara att köpa en ny ?
Ha dé
Har ett gäng olika bilmärken på tomten!
Kan nog tyda på att packningen i turbon håller på att ge sig men är det bara när den är kall så går det ju att köra ett tag till men rekomenderar dig att titta efter en ny turbo helt klart.Ursprungligen postat av GyZeN
En viss vägledning kan ges genom att ta bort slang/rör efter kompressorn.
Hittar du mycket olja är det troligt att det är turbon som är dålig.
Blårök kan orsakas av snurran men det behöver inte vara den.
Stora snurror förresten här kommer en till:
Ena snigeln på fraktbåten Carmen.
Han på bilden är en kompis som jobbar som 2:e maskinist.