Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Hur mycket till med E85

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    560

    Hur mycket till med E85

    Hej jag kör ett steg 4 idag från maptun, det jag undrar är hur mycket mer hk/Nm får jag om jag mappar om för E85 jag antar att jag måste byta spridare och troligvis kolvar men dom kanske klarar sig bättre med E85 ?? kan det bli ett bra lyft att gå över till E85 eller är det bortkastade pengar. Såg att JE kolvar från USA bara kostade drygt 500 dollar så det va ju billigt, är det någon som vet något om JE kolvarna bra/dåligt.



    Mvh Micke

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 243
    Hej,

    Många i USA kör ju med JE-kolvar, och en hel del här i Sverige. Det är en lite annorlunda legering än t ex Wössner, men fungerar säkert utmärkt. Vi hade någon tråd för ett år sen eller så som avhandlade just skillnaden i legeringar och vad det har för implikationer för t ex kolvslammer, slitage på cylinderväggar osv.

    Med ett steg 4-koncept på E85 hade jag absolut velat ha smidda kolvar, liksom även T5-kammar för att flytta upp registret något. 2,3:or verkar ha en tendens att få förstärkt "dieselkaraktär" på E85 annars.

    Spridare behöver du 630 cc istället för dina nuvarande grönisar.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    560
    Hej

    Så det är nya JE-kolvar, spridare och kammar som gäller om jag ska vidare, behöver jag ingen större soppapump klarar man sig med original.

    Vad får man betala för ett par T5-kammar.

    Sen är det ju så att jag har automat hur långt törs man gå utan att man får problem där eller jag kanske har nått max redan.

    God jul på er alla

    Mvh Micke

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 243
    Citat Ursprungligen postat av extreme
    Vad får man betala för ett par T5-kammar.

    Sen är det ju så att jag har automat hur långt törs man gå utan att man får problem där eller jag kanske har nått max redan.
    Hej,

    Beredskap för en Walbropump är inte fel, kan vara gränsfall att original orkar.

    T5-kammar kan man få för en femhundring ungefär.

    När det gäller automaten så har din mappare bra koll på det, men lägger du dig på 440-450 Nm och byter transolja hyfsat regelbundet så bör det funka fint.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 207
    Citat Ursprungligen postat av KK
    och byter transolja hyfsat regelbundet så bör det funka fint.
    Lite off topic

    Hur ofta ska man byta på en Manuell ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 243
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hur ofta ska man byta på en Manuell ?
    Vid vartannat oljebyte i motorn är en ganska bra tumregel tycker jag.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    finspång
    Inlägg
    216
    EXD här på forumet har både pumpar o JE kolvar o även spridare tror jag bara att kolla med honom

    mvh erik

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    finspång
    Inlägg
    216
    javisst jag har ett par T5 kammar liggandes oxå bor utan för norrköping om du vill köpa till en bra penning

    erik

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    268
    Citat Ursprungligen postat av Erik Karlsson
    javisst jag har ett par T5 kammar liggandes oxå bor utan för norrköping om du vill köpa till en bra penning

    erik
    När vi nu är inne på T5-kammar . Är det mycket jobb att stoppa i dessa kammar i en T7-bil. Är det som man säger bolt-on?.
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 243
    Citat Ursprungligen postat av Per J 1051
    När vi nu är inne på T5-kammar . Är det mycket jobb att stoppa i dessa kammar i en T7-bil. Är det som man säger bolt-on?.
    Japp, helt bolt-on!

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Per J 1051
    När vi nu är inne på T5-kammar . Är det mycket jobb att stoppa i dessa kammar i en T7-bil. Är det som man säger bolt-on?.
    Japp, helt bolt-on!

    Mvh

    KK
    KK, vinner man nå´t med T5 kammar i en 2,0:a?

    P319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    268
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Per J 1051
    När vi nu är inne på T5-kammar . Är det mycket jobb att stoppa i dessa kammar i en T7-bil?. Är det som man säger bolt-on?.
    Japp, helt bolt-on!

    Mvh

    KK
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 243
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    KK, vinner man nå´t med T5 kammar i en 2,0:a?
    Ja, det tycker jag i alla fall. 2,0 har jag förvisso inte kört med exakt samma h/w med och utan T5-kammar, vilket jag gjorde på min Aero, men de flyttar upp maxeffekten ett par-trehundra varv och det är ju alltid trevligt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    KK, vinner man nå´t med T5 kammar i en 2,0:a?
    Ja, det tycker jag i alla fall. 2,0 har jag förvisso inte kört med exakt samma h/w med och utan T5-kammar, vilket jag gjorde på min Aero, men de flyttar upp maxeffekten ett par-trehundra varv och det är ju alltid trevligt.

    Mvh

    KK
    Thnks,
    Pata 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 243
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Thnks, Pata 319
    Körde du inte med T5-kammar i din gråa 9-3 Aero, eller minns jag helt fel?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 207
    KK

    Borde inte T5 kammar flytta max toppeffekt med 200 rpm ?

    mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 243
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Borde inte T5 kammar flytta max toppeffekt med 200 rpm ?
    Jo, någonstans runt 200 rpm, kanske något lite mer. Beror lite på övrig spec på bilen också.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 871
    Ett annat tips är ju att gå på B202-kammarna som är ännu lite vassare.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 243
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Ett annat tips är ju att gå på B202-kammarna som är ännu lite vassare.
    Ja, kan man hitta dem är det ju ännu lite bättre. Sen är väl alltid frågan hur vassa man vågar köra med original T7-topp, men B202:orna tycks ju funka.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Thnks, Pata 319
    Körde du inte med T5-kammar i din gråa 9-3 Aero, eller minns jag helt fel?

    Mvh

    KK
    Nix, men T5 kolvar.

    Patrik
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

Liknande ämnen

  1. Mycket ovanlig bil till salu!
    Av bollman i forum Allmänt
    Svar: 103
    Senaste inlägg: 2013-12-19, 21:48
  2. Hur mycket olja ska man ha i en 4-vxl låda till en og 900?
    Av Andreas O i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-14, 16:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •