Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Byta ut AS3 högtalarna? (ng900)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    372
    Medlem#
    2114

    Byta ut AS3 högtalarna? (ng900)

    Hej!

    Tänkte byta ut 6,5" högtalarna i dörrarna mot några bättre..
    Vad har ni för förslag på högtalare som funkar ihop med AS3-steget?
    //Magnus
    SAAB 900 SE 2,0 Turbo Maptun (viggen wannabee)

  2. #2
    hur mkt får det kosta?
    regerande svensk mästare i db-drag
    www.garaget.org/omegaman1
    msn: hannutakkinen211@hotmail.com

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224
    Det blir bättre ljud om du byter ut högtalarna men om du vill få riktigt bra så rekommenderar jag att byta ut steget också.
    Jag tycker att PG högtalarna jag kör med spelar bra men du kan tycka att dom låter skit. Så om du har möjlighet så far runt och lyssna på olika högtalare och köp det du tycker låter bra.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    släng ut steget och i med nått annat, är mitt tips.

    Köp ett 4 kanals steg, nya 6*9or och nya 6.5or och driv dessa på steget, kommer bli en jäkla förändring, byta gärna 3,5 tummarna mott nått koaxialdito.

    Jag kör med Ljudias MGR F-Series i dörrarna och de är väl hyfsat med as3steget, slängde dock ut mitt steg då jag inte gillade hur ljudet blev.

    Jag har 2 varianter av byggen i mina bilar

    Ena har org 3,5 tummarna, 6,5 tums koaxialer i dörrarna, 6*9 koaxialer bak och en 10 tums subb, Bra ljud/pris kanske inte det mest optimala men spelar otroligt bra för pengarna!

    Andra bilen har jag
    Blaupunkt 3,5 tummare fram (drivs av stereon)
    Ljudia F-series 6,5 Tums Midbansar (drivs av steg)
    Boston Aucustics 6*9or bak (drivs av steg)
    Dubbla 12 tums baslådor bak (drivs av steg)

    Ska jag se till vilken bil ajg har bäst ljud för pengarna så är det nog alt1 som har det, Alt 2 spelar helt klart bättre men kostar 7-8 gånger så mycket i pris.

    Ska du köra kvar med as3 steget så rekomenderar jag nått i stil med dessa
    http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 0&cart_id=


    Sen så gälelr det ju att ljuddämpa dörrarna, annars är de bortkastade pengar bara att byta högtalarna, blir bara massa skrammel och oljud!
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    372
    Medlem#
    2114
    Tack för alla tipsen!!

    I min bil har jag försökt ha originalstereon kvar så länge det går så därför har jag utökat med en ISO 4-kanalssteg 4x65w som driver 3,5" fram och 6x9 bak.
    http://www.mds.se/products/speaker_twoc ... emId=27723
    Det vart ett lyft på så sätt att det går att spela betydligt högre än tidigare.
    Sen sitter det som sagt original AS3 och då är det (iaf i min) redan koaxialer original i instrumentbrädan, är det någon idé att byta ut dessa?

    Provade att byta bakhögtalarna mot MDS (blå kon, minns inte namnet) men det tyckte inte jag vart något bättre alls, så jag bytte tillbaka igen..

    Komletterade med en baslåda, 2x12" portad och Velocity slutsteg 1X600w och 1f kondensator.

    Över lag tycker jag att jag har hyffsat bra ljud för rimmliga pengar..
    Men det är främst dörrhögtalarna som jag tycker låter lite för "brummigt" hade gärna haft lite snärtigare/snabbare bas från dom.

    Är det för ovanstående anledning som jag bör byta ut AS3-steget?
    //Magnus
    SAAB 900 SE 2,0 Turbo Maptun (viggen wannabee)

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Magnus2114
    Tack för alla tipsen!!

    I min bil har jag försökt ha originalstereon kvar så länge det går så därför har jag utökat med en ISO 4-kanalssteg 4x65w som driver 3,5" fram och 6x9 bak.
    http://www.mds.se/products/speaker_twoc ... emId=27723
    Det vart ett lyft på så sätt att det går att spela betydligt högre än tidigare.
    Sen sitter det som sagt original AS3 och då är det (iaf i min) redan koaxialer original i instrumentbrädan, är det någon idé att byta ut dessa?

    Provade att byta bakhögtalarna mot MDS (blå kon, minns inte namnet) men det tyckte inte jag vart något bättre alls, så jag bytte tillbaka igen..

    Komletterade med en baslåda, 2x12" portad och Velocity slutsteg 1X600w och 1f kondensator.

    Över lag tycker jag att jag har hyffsat bra ljud för rimmliga pengar..
    Men det är främst dörrhögtalarna som jag tycker låter lite för "brummigt" hade gärna haft lite snärtigare/snabbare bas från dom.

    Är det för ovanstående anledning som jag bör byta ut AS3-steget?
    Hejsan, ett hett tipps är DLS R6A (6,5" kitt - lös diskant) där du förslagsvis rycker bort den 3,5" i instrumentbrädan och sätter in diskanten dära. Kommer bli ett stort ljudlyft.

    Nästa steg är självklart att slänga AS3 + orginalstereon.. Köper du en ny huvudenhet för ca 2500 spelar det skjortan av orginal prylarna. Även om du driver allt på nya huvudenheten.

    mvh Fabbe

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Magnus2114

    Är det för ovanstående anledning som jag bör byta ut AS3-steget?
    JA, eftersom AS3 steget har fast delningsfrekvens så är det svårt att hitta hörtalare som spelar bra ihop med det, lättast är att byta mot ett annat steg som du kan ställa in vad du vill ha för frekvens.

    De mest ultimata är ju att ha kvar huvudenheten och driva allt på slutsteg, de gör väldigt mycket, byta ut huvudenheten känns mest dumt, dels har du en stereo som INGEN vill stjäla, sen går de få mycket bra ljud ur den ihop med ett par riktiga steg + att de ser mycket bättre ut med org stereon där är nått blinkande skit med 6000 lysdioder i olika färger i, men de är ju min åsikt.

    Jag råder dig nog att byta steget mot nått vettigt, finns ju massor med BRA steg i 1000kr klassen med runt 100W per kanal som räcker gott och väl.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    JA, eftersom AS3 steget har fast delningsfrekvens så är det svårt att hitta hörtalare som spelar bra ihop med det, lättast är att byta mot ett annat steg som du kan ställa in vad du vill ha för frekvens.

    De mest ultimata är ju att ha kvar huvudenheten och driva allt på slutsteg, de gör väldigt mycket, byta ut huvudenheten känns mest dumt, dels har du en stereo som INGEN vill stjäla, sen går de få mycket bra ljud ur den ihop med ett par riktiga steg + att de ser mycket bättre ut med org stereon där är nått blinkande skit med 6000 lysdioder i olika färger i, men de är ju min åsikt.

    Jag råder dig nog att byta steget mot nått vettigt, finns ju massor med BRA steg i 1000kr klassen med runt 100W per kanal som räcker gott och väl.
    Varför tror du att AS3 steget skulle dela så helt fel när det är anpassat för
    högtalare i samma storlek ?

    Orginal huvudenheten är kass och ger inte lika bra ljud som en ny för 2-2500, dessutom finns det mkt stilrena varianter oxå som inte ser ut som rymdskepp.

    Finns det vettiga slutsteg i 1000:- klassen ? du får nog räkna med det dubbla om du ska ha nått använbart som är bättre än orginal.

    mvh Fabbe

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    JA, eftersom AS3 steget har fast delningsfrekvens så är det svårt att hitta hörtalare som spelar bra ihop med det, lättast är att byta mot ett annat steg som du kan ställa in vad du vill ha för frekvens.

    De mest ultimata är ju att ha kvar huvudenheten och driva allt på slutsteg, de gör väldigt mycket, byta ut huvudenheten känns mest dumt, dels har du en stereo som INGEN vill stjäla, sen går de få mycket bra ljud ur den ihop med ett par riktiga steg + att de ser mycket bättre ut med org stereon där är nått blinkande skit med 6000 lysdioder i olika färger i, men de är ju min åsikt.

    Jag råder dig nog att byta steget mot nått vettigt, finns ju massor med BRA steg i 1000kr klassen med runt 100W per kanal som räcker gott och väl.
    Varför tror du att AS3 steget skulle dela så helt fel när det är anpassat för
    högtalare i samma storlek ?

    Orginal huvudenheten är kass och ger inte lika bra ljud som en ny för 2-2500, dessutom finns det mkt stilrena varianter oxå som inte ser ut som rymdskepp.

    Finns det vettiga slutsteg i 1000:- klassen ? du får nog räkna med det dubbla om du ska ha nått använbart som är bättre än orginal.

    mvh Fabbe
    1: efter att ha testat massor med olika högtalare och de aldrig blir riktigt bra! Bara för en frekves passar bra till en högtalare så är de ju inte de optimala för andra.
    2: Huvudenheten är de defintivt inget fel på, då har man bara dålig koll på läget, Clarion är under inga omständigheter skit, använder man lågnivån på stereon ihop med ett par slutsteg så blir de riktigt bra, du har ju inte ens samma bil själv så hur kan du utala dig om hur kass huvudenheten är?

    3:Visst går de hitta fina steg för 1000 spänn, Jag har ett Arizona Eagle steg bak i bilen som jag köpte för 500kr nytt, spelar skiten ur det mesta och riktigt bra ljud i det, antagligen har du inte lyssnat på "billigare" grejer då mycket handlar om hur man bygger och grejerna passar ihop.

    Säga att huvudenheten är skit och man bara ska ha snordyra slutsteg är bara dumt, behövs defintivt inga jätte dyra slutsteg för att få bra ljud i en ng900/og9-3.
    Har man en bygg budget för över 10 000kr så anser jag nog att huvudenheten bör bytas, men under där så duger den gott och väl.

    Har byggt MYCKET i ng900 så har hyfsad koll på läget när de gäller stereo osv i de bilarna.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    1: efter att ha testat massor med olika högtalare och de aldrig blir riktigt bra! Bara för en frekves passar bra till en högtalare så är de ju inte de optimala för andra.
    2: Huvudenheten är de defintivt inget fel på, då har man bara dålig koll på läget, Clarion är under inga omständigheter skit, använder man lågnivån på stereon ihop med ett par slutsteg så blir de riktigt bra, du har ju inte ens samma bil själv så hur kan du utala dig om hur kass huvudenheten är?

    3:Visst går de hitta fina steg för 1000 spänn, Jag har ett Arizona Eagle steg bak i bilen som jag köpte för 500kr nytt, spelar skiten ur det mesta och riktigt bra ljud i det, antagligen har du inte lyssnat på "billigare" grejer då mycket handlar om hur man bygger och grejerna passar ihop.

    Säga att huvudenheten är skit och man bara ska ha snordyra slutsteg är bara dumt, behövs defintivt inga jätte dyra slutsteg för att få bra ljud i en ng900/og9-3.
    Har man en bygg budget för över 10 000kr så anser jag nog att huvudenheten bör bytas, men under där så duger den gott och väl.

    Har byggt MYCKET i ng900 så har hyfsad koll på läget när de gäller stereo osv i de bilarna.
    1. Självklart är det frekvensen inte optimal för andra högtalre, men å andra sidan så kan
    det inte ligga så långt ifrån eftersom man tex inte delar frekvensen helt galet orginal.

    2. Huvudenheten är kass, tror du att den är bra bara för det står clarion på den ?
    Har du tänkt på att den sitter i en 10år gammal bil, där själva tekniken i cd-spelaren
    sträcker sig 13-15år tillbaks i teknikentiden ? Utveckligen har gått framåt.

    2b. Jag har haft ng900 och byggt bil i många ng900/og93 blandannat. Föratt inte tala
    om åtskilliga 9-5or. Testa själv att byt mot en för 2-2500 bara för testandes skull.

    3. Om du tycker ditt slutsteg för 500:- spelar skiten ur det mästa och är riktigt bra ljud i det,
    så tycker jag att vi lämnar diskussionen dära. Jag skulle rekomendera DLS "billigaste" serie..
    Ligger väl från 1600-1700 för deras minsta 2kanal. Och där börjar man märka skillnad.

    Det går att bygga bra ljud billigt, helt klart.. men då skulle jag sikta på att driva samtliga
    högalre på orginal-huvudenheten samt ett slutsteg till baslådan.

    Kul att du tycker att du har koll på läget iaf

    mvh Fabbe

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    3. Om du tycker ditt slutsteg för 500:- spelar skiten ur det mästa och är riktigt bra ljud i det,
    så tycker jag att vi lämnar diskussionen dära. Jag skulle rekomendera DLS "billigaste" serie..
    Ligger väl från 1600-1700 för deras minsta 2kanal. Och där börjar man märka skillnad.
    Den gamla utgåvan av detta steget har jag
    http://www.netonnet.se/index.asp?iid=82580

    de sålde ut dessa för 495kr/st (ord pris 2495kr) när den nya varianten kom så jag vet inte om de är så dåligt.

    Finns massor med fina steg som är bra mycket bättre än as3steget i ng900
    tex
    http://www.netonnet.se/index.asp?iid=81708
    http://www.netonnet.se/index.asp?iid=80758
    http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2552

    Kan va rätt säker på att alla de 3 stegen spelar bra mycket bättre än as3 steget.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    3. Om du tycker ditt slutsteg för 500:- spelar skiten ur det mästa och är riktigt bra ljud i det,
    så tycker jag att vi lämnar diskussionen dära. Jag skulle rekomendera DLS "billigaste" serie..
    Ligger väl från 1600-1700 för deras minsta 2kanal. Och där börjar man märka skillnad.
    Den gamla utgåvan av detta steget har jag
    http://www.netonnet.se/index.asp?iid=82580

    de sålde ut dessa för 495kr/st (ord pris 2495kr) när den nya varianten kom så jag vet inte om de är så dåligt.

    Finns massor med fina steg som är bra mycket bättre än as3steget i ng900
    tex
    http://www.netonnet.se/index.asp?iid=81708
    http://www.netonnet.se/index.asp?iid=80758
    http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2552

    Kan va rätt säker på att alla de 3 stegen spelar bra mycket bättre än as3 steget.
    Jahaa.. men Listpriset för ditt steg är ju då inte 495.. utan 2495 dvs samma prisklass som ett "mellan-klass" DLS.

    Jo samtliga dom stegen spelar nog säkert minst lika bra som orginal AS3an om inte bättre. Kenwood steget du listade har jag lyssnat på
    det låter helt ok för 1000:-, men jag skulle nog ändå hellre lagt de
    krutet på en bättre huvudenhet.

    mvh Fabbe

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Nu pratar ni för visso om AS3'an. Jag kan dock flika in med att säga att jag bytte ut min AS2'a mot en Pioneer DEH-P55BT och redan där fick jag ordentlig skillnad på ljud i bilen. Efter det så åkte originalhögtalarna ut och in kom 6,5" DLS reference högtalare fram och 5,25" från samma serie bak i bilen. Skillnaden vart enorm och det UTAN steg för dom högtalarna.

    Så jag håller med Fabbe... Originalstereon håller INTE måttet. Man får ut mer av originalhögtalarna om man bara byter huvudenhet.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Nu pratar ni för visso om AS3'an. Jag kan dock flika in med att säga att jag bytte ut min AS2'a mot en Pioneer DEH-P55BT och redan där fick jag ordentlig skillnad på ljud i bilen. Efter det så åkte originalhögtalarna ut och in kom 6,5" DLS reference högtalare fram och 5,25" från samma serie bak i bilen. Skillnaden vart enorm och det UTAN steg för dom högtalarna.

    Så jag håller med Fabbe... Originalstereon håller INTE måttet. Man får ut mer av originalhögtalarna om man bara byter huvudenhet.
    testa att köra org högtalarna på steg ihop med huvudenheten så får du samma grej...

    Det enda jag anser att org stereon inte håller måttet på är uteffekten, dubblar du den så är de klart att de blir annat ljud...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    testa att köra org högtalarna på steg ihop med huvudenheten så får du samma grej...

    Det enda jag anser att org stereon inte håller måttet på är uteffekten, dubblar du den så är de klart att de blir annat ljud...
    Vad jag har förstått så är högtalarna som sitter i som original på något sätt anpassade för den sterion som sitter i. Folket på saab är ju inte efterblivna, det sitter ju trots allt ett steg i original...

    Att sätta i originalstereon med dom nya grejjerna jag har i är dumt, de vet jag men dom är ju inte anpassade för varandra... de e ju därför jag bytt för att jag ville ha bättre grejjer.

    Det handlar oftast om budget. Saab vill inte lägga flera tusen på ett BRA ljudbygge, dom lägger en mindre summa på lite sämre grejjer men som funkar bra tillsammans.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Nu pratar ni för visso om AS3'an. Jag kan dock flika in med att säga att jag bytte ut min AS2'a mot en Pioneer DEH-P55BT och redan där fick jag ordentlig skillnad på ljud i bilen. Efter det så åkte originalhögtalarna ut och in kom 6,5" DLS reference högtalare fram och 5,25" från samma serie bak i bilen. Skillnaden vart enorm och det UTAN steg för dom högtalarna.

    Så jag håller med Fabbe... Originalstereon håller INTE måttet. Man får ut mer av originalhögtalarna om man bara byter huvudenhet.
    testa att köra org högtalarna på steg ihop med huvudenheten så får du samma grej...

    Det enda jag anser att org stereon inte håller måttet på är uteffekten, dubblar du den så är de klart att de blir annat ljud...

    Haha nej då låter det skit, fast pyttelite bättre än helt orginal

    Det är inte uteffekten som avgör hur bra en anläggning låter, Du mäter inte hur bra en huvudenhet är genom hur många watt den producerar.. det är likadant som att mäta hur pass bra en bil är genom att titta på hur fort den går :P

    Det är orginalhuvudenheten som är skit, därefter är det orginal högtalarna som är skit. Så bättre att byta huvudenhet eller högtalare först.

    mvh Fabbe

Liknande ämnen

  1. Byta högtalarna i bakluckan 9-3SC
    Av Henke_A i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 12:13
  2. Byta 3,5" Högtalarna i fram, men vilka?
    Av KenZo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 10:33
  3. Högtalarna instrumentpanelen ng900
    Av AndreasOstman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 23:30
  4. Byta AS3 högtalarna ng900/og9-3
    Av Magnus2114 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 15:46
  5. [LÖST] Hur demontera högtalarna bak i en 9000 CS
    Av andersl9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-10-29, 13:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •