Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Felaktig camber höger fram på ny OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    119

    Felaktig camber höger fram på ny OG9-5

    Vad kan få cambervinkel så sned på en i juli 07 inköpt 9-5 Biopower 2,3t sportchassi att verkstan står som frågetecken hur de ska få till det? Kan jag ha dammat ned i ett potthål och krokat spindel huset eller lagret? Är det felaktiga komponenter i chassit, eller kan karossen ha blivit skevt svetsad på fabrik? Bilen har varit inne 5 ggr!!! på en känd märkesverkstad i Sthlm. Problemet är fortfarande inte löst.

    Funkar Magic Camber skruvar, eller bör Saab ta bilen i retur?

    Man börjar bli orolig vad SAAB är för ett bilmärke. Är inte SAAB en kvalitetsbil?
    Saab är världens bästa bil

  2. #2
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    1) fram eller bak???

    2) Garanti-jobb, du har fortfaranmde garanti på bilen.
    Inget jäkla magic-camber innan allt sitter OK.
    De får väl byta vad bytas bör. Ta inte ut bilen innan den är klar. De får väl hålla med lånebil...

    De borde kanske börja med att mäta upp karossen/chassit/infästningspunkter om de misstänker att nåt är snett svetsat, finns flera som kan sånt... Deras egen plåt verkstad borde kunna mäta upp och se om nåt sitter felsvetsat. Eller den som de använder som riktfirma vid krokiga karosser.

    3) Kliv förbi din återförsäljare och Ring direkt till Saab och klaga!!
    Tel : 020-99 99 00


    Skall jävligt mycket till att kröka en spindel. Det potthålet passerar inte obemärkt kan jag lova... Då borde däck/fälg + ruta och även plomber rykt samtidigt.

    Jag hade tex extrem camber höger bak på min -04, men bak går det att shimsa. Det tog Saab på garantin. Slarvjobb från fabriken??


    Stå på dig!! Hämta stöd här...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    119
    Hej och tack för stödet!

    Det är höger fram som har för stor camber vinkel, dvs den lutar vänster enligt deras mätutrustning. Problemet har yttrat sig genom att bilen velat dra åt vänster och varit mer tungstyrd åt höger. Med sommardäcken 17" 235mm var det tydligare än nu på vintern med 16" 205mm, men likväl märks det även med vinterdäcken.

    Verkstan har varit bussig och gett mig lånebil varje gång, men det jag mest av allt vill är att få min bil i bra skick. Jag får en känsla av att det är första gången verkstan gör detta och att de testar sig fram. Men inte är väl hjulinställningar så ovanliga, ni som kan sånt här?
    Saab är världens bästa bil

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 357
    Lägg gärna in uppgifterna från ev hjulinst protokoll så man kan se hur det ser ut..

    Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    119
    Jag skulle gärna göra det, men de behöll protokollet, då den inte är klar. Enligt dem är alla värden inom toleransen nu utom just camber höger fram som låg något utanför, det var för stort värde. Jag kunde iofs tycka att diffen i camber mellan framhjulen såg litet stor ut.

    Vi skulle på't igen efter helgerna. 6:e gången gillt som det gamla djungelordspråket säger...
    Saab är världens bästa bil

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    119
    Nu har de bytt fjäderben på höger fram. Den drar rakare, men fortfarande finns tendenser till vänsterdragning kvar. Jag vill ha bilen så att jag kan styra med tumme pekfinger på vänster hand vid körning rakt fram på motorväg, inte ett grabbatag och hålla emot.

    Så här ser mätningen ut. Jag fick knacka in den i Excel för den kom i pappersform.

    Gult är nära gränsvärde (har jag själv tolkat) och rött utanför, det står 13,41 på det röda fältet.
    Saab är världens bästa bil

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301
    Är också lite misstänksam till hjulvinklarna på en ny bil. Nästa gång jag hämtar en ny bil kommer jag att begära fyrhjulsmätning innan jag hämtar bilen. Är vinklarna ok vid leverans kan jag gladeligen betala 4-hjulsmätningen.

    Lämnade in BioPowern för 4-hjulsmätning hos min däckhandlare som då justerade toe fram men inte övriga vinklar trots att dom stg fel.
    700mil senare fick Saab göra om jobbet och då var dom nya framdäcken slut och toe stog helt åt fanders igen Däckfirman hade inte koll på sina prylar helt enkelt
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    119
    Jo själv har jag börjat få vibrationer på de nya vinterhjulen. Så det är väl bara en tidsfråga. 4-hjulsinställning bör väl göras med referenshjul? Ej ens snedslitna bruksdäck. Bilen har nu gått 1000 mil sen leverans i juli 07 och varit inne 6 ggr för hjulinställning!

    Nåväl nästa gång blir det en Audi eller någon annan kvalitetsbil. Saab som bil och dess återförsäljare ger jag tyvärr inte mycket för. Även om de har god välmening, så verkar det finnas stora brister i kvalitetskontroll. Framförallt på den kontroll som bör ske av Saab Automobile på återförsäljarna med tillhörande serviceverkstäder. Faktum är att det är skrattretande låg nivå på detta. Men, men man får ju det man betalar för. En audi i samma storleksklass kostar ju en hundring till.

    Jag hittade denna sida om hjulvinklar på en familjebil. Det jag kan tolka är att värst är det om det diffar mellan höger och vänster i camber eller king ping, då drar det i ratten.
    Saab är världens bästa bil

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    hjulinställning

    KÖPA EN AUDI- nix, jag har ägt ett flertal audi -mycke problem och dyrt och myket övervärderade.
    En bekant till mig har en ny A4 2,0 FSI Q den slet alla däcken snett direkt efter leverans. Han fick tjata sig till en kontroll och de var inte intresserade av att ta någon kostnad för kontrollen. Till slut gjordes ändå en kontroll och det visade sig att alla hjulvinklarna låg helt fel.
    Snacka om leveranskontroll på en ny bil.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301
    Skillnaden mellan Saab/Volvo och Audi/BMW är att ägarna av Saab och Volvo klagar över uppenbara fel och brister och dyra reparationer.
    Audi och BMW -ägare har lika mycket problem men man hör dom sällan klaga på "egna" märket
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    119
    Många Audihandlare har fri lånebil vid service.

    F-n vet. Men de stora Saabanläggningarna verkar inget vidare. Det började faktiskt med att hela bilen var felspecad, så vid leveransdag var det bara att vända hem. Sen visade det sig att den var ganska rätt ändå, visserligen fel färg, men med en dragkrok på som de lät sitta som kompensation för färgen.

    Inte lätt alltid om man inte har koll på nåt alls. Givetvis fortsatte samma stil efter leverans. Resten har ju återberättats ovan.

    Min enda fundering är hur man kan jobba med Saab bilar dagarna i ända och ändå missa såna här saker? Man får en känsla av att det de gör är första gången. Nu snackar vi om Stockholms största återförsäljare norr om stan.

    Det är ungefär som om jag som jobbar med standardmjukvara, skulle stå som en frågetecken om mina kunder undrar status på nästa patch eller liknande.
    Saab är världens bästa bil

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571
    Enligt ditt protokoll så är ju något helt klart fel på högersidan...

    Det skall fixas, bilen är ju NY!

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    119
    Kan man justera camber diff och king pin diff genom att flytta subframen åt vänster?

    Finns det mån att malla vad gäller sub framen? I såna fall borde en mindre justering någon millimeter räta upp de felaktiga vinklarna?
    Saab är världens bästa bil

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Töcksfors
    Inlägg
    31
    Tycker även du ska kräva nya däck av saab då de säkert har tagit mycket stryk av den felinställda framvagnen. Farsan hade med en volvo han köpte ny -01 tror jag det var. Han var inne med bilen flera gånger men de fick ingen ordning på den. tillslut ringde han direkt till volvo och vad han uppfattade på dom så verkade de haft problem med denna verkstaden förr för han fick rådet att åka till en annan verkstad. Där såg dom att bilen var helt fel i bakvagnen och han fick nya sommar och vinterdäck av volvo.
    SAAB 9-5 AERO aut -04

Liknande ämnen

  1. Felkod 53424 Permanent utloppsventil höger fram felaktig 9000 -92
    Av svarvaren i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-08-02, 13:30
  2. Felaktig camber bak, og93
    Av Victory i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 13:12
  3. Felaktig Camber, 9000 Aero
    Av Sir i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-02-09, 14:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •