Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Byta servoolja? NU: Pumpbyte

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 410
    Medlem#
    9481

    Byta servoolja? NU: Pumpbyte

    Hallå.

    min ena ng900 har en del oljud ifrån sig som jag med 99% säkerhet tror härstammar från servopumpen, kollade oljanoch den ser rätt mörk och blaskig ut.

    Så tänkte testa med att byta styrservooljan.

    Hur tömmer man och vad ska man tänka på vid påfyllning, någon specielt märke på servoolja man ska välja?

    Har noll koll på hur man gör och vad man ska hälla i så tips mottages, hade iaf tänkt att börja med det byte för att se om oljuden försvinner, låter bara när bilen är kall och man svänger, när motorn är varm finns inte ljudet längre.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182
    Köp oljan på Saab. En liter gick på runt en hundring sist jag handlade. Det är väldigt känsligt när det gäller val av styrservoolja, fel val av servoolja kan förstöra styrservopumpen.

    Mvh

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 410
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Köp oljan på Saab. En liter gick på runt en hundring sist jag handlade. Det är väldigt känsligt när det gäller val av styrservoolja, fel val av servoolja kan förstöra styrservopumpen.

    Mvh
    Inte för att pumpen är så bra nu, låter en del från och till.

    Ska renovera bilen om inte bilprovningen ger mig spanska flaggan till våren så ska byta servon då.


    Hur går byte till? finns det någonstans att tappa av olja, lufta systemet?
    eller pumpar man bara ut en del och fyller på?

    oljan som är i nu ser ut som halvsleten motorolja, ganska mörkbrun, så hoppas på att ett byta kan rädda pumpen fram till sommaren...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 531
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 410
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Samma på ng900 som 9000?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Eilat
    Inlägg
    12
    Jag köpte dexron 3 Mercon Någon som provat den i servostyrningen

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 515
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av saabtroll
    Jag köpte dexron 3 Mercon Någon som provat den i servostyrningen
    Det är ATF-olja och det ska du absolut inte köra med.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 410
    Medlem#
    9481
    väcker tråden igen, kollat vad servoolja kostar och de känns ju som att de är bättre att pumpjäklen skär ihop än att man ska byta den.

    MECA sålde nått 189kr för 1 liter, shit de rekomenderas 4 liter för bytet...
    Saab ligger säkert inte långt efter.

    Men eftersom det är en GAMMAL skitbil så kanske biltema har nått man kan använda...

    Skulle tex denna funkar i saaben?
    http://www.biltema.se/products/product. ... mId=116358
    verkar inte va en ATF...
    finns sedan
    http://www.biltema.se/products/product. ... mId=118023
    Även
    http://www.biltema.se/products/product. ... mId=118043

    De 2 sistnämnda verkar ju va atf, de är inte bra eller?

    Den första där som verkar hyfsat billig, kan den funka?

    Lägga flera 100kr på servoolja på en bil som är knappt värd 5000kr känns inte sådär lockande! framförallt inte om de skulle visa sig att pumpen i sig behöver bytas.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 515
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    MECA sålde nått 189kr för 1 liter, shit de rekomenderas 4 liter för bytet...
    Saab ligger säkert inte långt efter.
    109kr/l på Saab och 85kr/l + rabatt hos Speedparts. Då är det rätt olja.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    54
    på min 9000 skulle det vara ca 0.7 liter.
    låter skumt att det skulle gå åt 4 liter på en 900...
    V70 Classic D4 2016
    9-3 OG 2,0t 185 2001

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 410
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av friction
    på min 9000 skulle det vara ca 0.7 liter.
    låter skumt att det skulle gå åt 4 liter på en 900...
    om man ska byta ska man spola systemet, rekomenderad mängd 4 liter.

    109kr/l är på tok för dyrt för att hålla på att spola med, någon billigare duglig servoolja måst väl finnas?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Eilat
    Inlägg
    12
    Hej har läst lite om servoljan och hittade denna sida på Svenska där det står att även SAAB har godkänt denna produkt, då jag bor utomlands så har jag inte hittat något bättre ingen Saab Ana här http://www.canadianoil.se/produkter/pro ... xron_3.pdf Gott nytt år alla

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 410
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av saabtroll
    Hej har läst lite om servoljan och hittade denna sida på Svenska där det står att även SAAB har godkänt denna produkt, då jag bor utomlands så har jag inte hittat något bättre ingen Saab Ana här http://www.canadianoil.se/produkter/pro ... xron_3.pdf Gott nytt år alla
    får se vad jag hittar men att kasta flera 100kr på att byta servoolja som jag inte ens vet löser problemet på en bil som knappt en värd 5000kr känns inte specielt lockande, finns roligare saker att lägga pengarna på då...
    Man tycker ju att de borde finnas nått billigt med, biltema kan ju sälja liknande grejer för 35kr/l istället för 110 vilket helt klart gör skillnad...

    lättast är väl att köpa en liten 0,35 flaska och suga ur det som är i behållaren och bara göra ett delbyte.
    Ta de 400kr som blir över och köpa en beg servopump istället för som defintivt löser problemet med att de låter illa...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    54
    vad är det som behöver spolas ur då?

    när jag bytte kopplade jag loss returledningen och stoppade den i en hink (eller dyligt).
    därefter startade jag motorn å gjorde fulla rattutslag åt båda håll tills det var tomt/inte kom ut mer...

    oljan cirkulerar ju hela tiden så den lilla mängd gammal som blir kvar i systemet "borde" väl inte göra så stor skada?

    dessutom pratar du om att du inte vet status på servon så borde det väl räcka med att bara pumpa ur å i med nya?
    V70 Classic D4 2016
    9-3 OG 2,0t 185 2001

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 410
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av friction
    vad är det som behöver spolas ur då?

    när jag bytte kopplade jag loss returledningen och stoppade den i en hink (eller dyligt).
    därefter startade jag motorn å gjorde fulla rattutslag åt båda håll tills det var tomt/inte kom ut mer...

    oljan cirkulerar ju hela tiden så den lilla mängd gammal som blir kvar i systemet "borde" väl inte göra så stor skada?

    dessutom pratar du om att du inte vet status på servon så borde det väl räcka med att bara pumpa ur å i med nya?
    så ska man INTE göra, köra pumpen TORR är inget bra...
    antar att du inte läst länkarna som ligger längre upp i inlägget.

    Servopumpen låter illa när den är kall och oljan är kanske inte av nyaste modell så tanken va att missljudet kunde försvinna med att byta servoolja (på rätt sätt), men ska man då spola systemet 4-6 liter rekomenderat så känns det inte direkt lönande för att försöka få bort missljud på pumpen, för borde ju nästan kunna köpa en bättre beg pump utan missljud för 400-600kr och byta denna.

    Därav om tex biltema hade någon billig olja som kunde funka med att spola igenom för att se om pumpen blev bättre, troligen blir den ju inte det, och då känns ju 400kr olja rätt bortkastat.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 248
    Tror inte det blir någon större skillnad i pumpen med ett oljebyte, därmed inte sagt att det skulle vara lönlöst. Tvärtom är det att rekomendera att köra med ren och fin tryckolja. Detta gör att pumpen mår mumma den lilla tid den eventuellt har kvar.

    Läcker pumpen så är det läge att packa om och byta främre lagret. Om pumpen inte läcker så får det gå så länge det går.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 410
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Tror inte det blir någon större skillnad i pumpen med ett oljebyte, därmed inte sagt att det skulle vara lönlöst. Tvärtom är det att rekomendera att köra med ren och fin tryckolja. Detta gör att pumpen mår mumma den lilla tid den eventuellt har kvar.

    Läcker pumpen så är det läge att packa om och byta främre lagret. Om pumpen inte läcker så får det gå så länge det går.

    J.K Nilsson
    Pumpen läcker inte eller dyl, det enda är att den låter när man svänger i låga farter när motorn är kall, vilket min sambo (som är brukare) stör sig på när hon ska åka till jobbet, de har dock avtaget lite i styrka mottidigare. Inga oljud eller dyl när bilen blivit varm.

    Därför jag tänkte ett oljebyte med tillhörande sköljning kunde hjälpa, men kostar oljebytet lika mycket som att köpa en bättre beg pump så känns det inte motiverat att försöka rädda den gamla, bättre de får gå till den inte orkar mer...
    Därav att jag inte är så jätte intresserad av 110kr/l olja för ett "testprojekt"
    bilen i sig är en halvrisig ng900 95a med 30 000mil på mätaren så den är ju inte värd guld direkt, men de är ju bra om den fungerar ändå, oljudet påverkar inte funktionen på nått vis så för den delen kan de ju kvitta.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 531
    Bytte olja i styrservon på min gamla 9000 -92a för ett par veckor sedan. Tyckte att den såg svart ut i burken. Jag nöjde mig med 2 liter inköpta på Svenska Bil. Körde enligt den procedur som länkades till tidigare.

    Jag kunde konstatera att det var bra sprutt på pumpen - problemet var att hinna fylla på ny olja i takt med att den gamla pumpades ut. Det var iof inget större missljud innan men pumpen blev tystare speciellt i ändlägena.

    Vill du inte kosta på ett oljebyte kanske det är enklare att byta sambo
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 396
    biltema har lhm+ för 70kr/l, den oljan ska fungera som original...

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 410
    Medlem#
    9481
    köpte en ny(bättre beg) pump istället... 400kr med frakt..

    kändes mer försvarbart än att slabba med olja.

    Men hur gör går bytet till?

    Kan jag lossa den lite större gummislangen från pumpen och tömma oljan den vägen för att sedan lossa pumpen, skruva dit den nya och fylla på igen, eller måste jag töma hela systemet?

    känns lättare om jag bara kunde lossa slangarna och slabba ut oljan den vägen och trycka dit den nya?

    ska förbi saab med och köpa en flaska servoolja med... vore då fan om de inte löste problemet nu för då är de ju själva servon som låter och den ger jag mig inte på och byta...

    Några packningar som behövs för det hela eller sitter bara servon monterad i toppen utan nått mellan?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Byta servoolja i og900
    Av Trekmeister i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-14, 22:10
  2. Byta Servoolja?
    Av Pette i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 14:42
  3. Högt grundbränsletryck efter pumpbyte?
    Av Magnus 2074 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 20:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •