Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Drar olja, lita på SAAB ang turbo?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Drar olja, lita på SAAB ang turbo?

    Har problem med en -01 9-5 Aero som har utvecklat en stor oljetörst. Verkar dra runt litern på 2-300 mil. Lämnade in bilen på SAAB i höstas på grund av detta och fick diagnosen "troligen begynnande turbohaveri". Enligt mekanikern fanns det lite oljerester i röret som går till intercoolern, något annat kunde han inte hitta. Kändes hur som helst inte som en klockren diagnos, speciellt med tanke på formuleringen "troligen". Hur kan man vara säker på att det är turbon som är dålig och inte kolv/oljeringar som är igensatta? Speciellt med tanke på att detta är ett standardfel på många 9-5. Jag har inte hört talas om speciellt många mitsubishi turbos som gett upp efter 15000 mil. Snarare brukar det vara motorrenovering på grund av oil sludge. Bilen har aldrig rullat över 2000 mil mellan servicar, samt att den under min ägo har fått extra oljebyten var 1000:e mil. Tidigare ägare har valt att serva bilen var 1500:e mil istället för 2000. Har även fått senaste vevhusventilationen vid 13000 mil.

    En kollega påtalade för mig att det rök svart om bilen när jag körde om honom. Detta var på våren när det inte var speciellt kallt ute heller. Har även reagerat på att det luktar olja när man kliver ur bilen. Däremot bolmar den inte blårök vid kallstarter eller ryker onormalt mycket rent allmänt, vilket det brukar göra när turbon är dålig.

    Ska man gå på "chans" och få turbon utbytt eller lämna in bilen på en annan verkstad och be dom göra en ny felsökning?
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Gör en ny felsökning givetvis. Om du klagar på huvudvärk och vårdcentralen amputerar dina fötter så blir du ju inte så glad liksom...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 -98 Drar olja trots ny VV, turbo, WD40 mm. Vad nu?
    Av skorpion i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-18, 03:08
  2. Saab 9-5 drar olja, ny vevhusvent & turbo, ventiltätningar?
    Av skorpion i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-29, 17:00
  3. Turbo frågor 93 aero drar Olja ???
    Av Dawnbringer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-28, 11:00
  4. Turbo drar olja. Tror jag:P OBS Snabba svar uppskattas
    Av Big_B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •