Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Oväntade ryck

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    228

    Oväntade ryck

    Kan ju vara nån som skrivit om det här tidigare men att kolla genom 211 miljarder trådar skulle ju ta resten av mitt liv, hur som helst, har en 9000 2,0T -88 som bara mitt vad det är när man kör kan göra ett litet snabb ryck, som att den tvärdör en millisekund för att sen gå bra igen ett tag och sen kommer ett sånt där ryck igen, nån som har nått bra förslag om vars jag ska börja felsökningen? Sen har den sina ryck att check engine kan blinka till lite snabbt när man sular ner rejält... Har aldrig haft motor rackliga saab´ar förut så man måste ju rådfråga klokare folk

    // Johan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    228
    Men hallå, nog måste väl nån ha nått att säga om saken? Jag blir ju galen på bilfan ju, snart gör jag döds synden att köpa en volvo

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Jag har en 9000 2.3T som har ryck vid hårda gaspådrag på dom övre växlarna.
    Det känns nästan som bilen dör och hackar o jävlas.

    Dom svaren jag fick var att FÖRST kolla tändstiften. Dom skall vara NGK som funkar bäst till SAAB.

    Sen sa dom DI kasetten, vet dock inte om du har en sådan.
    Men den kunde också bidra till mitt problem sa dom vise männen.

    Hoppas du löser ditt problem, för några Volvotyper vill vi inte ha här
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 354

    Re: Oväntade ryck

    Citat Ursprungligen postat av JohanT
    Kan ju vara nån som skrivit om det här tidigare men att kolla genom 211 miljarder trådar skulle ju ta resten av mitt liv, hur som helst, har en 9000 2,0T -88 som bara mitt vad det är när man kör kan göra ett litet snabb ryck, som att den tvärdör en millisekund för att sen gå bra igen ett tag och sen kommer ett sånt där ryck igen, nån som har nått bra förslag om vars jag ska börja felsökningen? Sen har den sina ryck att check engine kan blinka till lite snabbt när man sular ner rejält... Har aldrig haft motor rackliga saab´ar förut så man måste ju rådfråga klokare folk

    // Johan
    Är det när du gasar full?
    I så fall är det troligtvis laddtryckspärren som går i ( känns ungefär som varvstopp fast kraftigare).

    I så fall kolla upp alla dom tre slangarna som går till magnetventilen (en svart mojäng som sitter på kylets högra sida framifrån sett).

    Kan mycket väl vara så att någon varit och skruvat på apc boxen också.

    Sedan är det aldrig fel att byta rotor, fördelare, tändstift, och kablar.

    Mvh 170KJ
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    262
    Vet inte om det är samma problem, men har en og900 aero t16, med liknande symtom som kommer när motorn är kall och man råkar trycka på lite för mycket så att turbon laddar rejält. Knepet som avhjälper mitt problem är att inte trycka på förrän motorn är varm vilket man inte skall göra i vilket fall . Vänta till motorn är uppe i driftstemp, låt motorn varva upp långsamt till ex 5000 varv, efter denna manöver har jag aldrig haft några problem överhuvudtaget med att motorn rycker eller tappat andan.

    Mvh Tobias
    Pärlan: Saab Aero -90
    Bruksbilen: Mercedes V220 cdi

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    228
    Det är DI på den så jag kan inte byta så mycket som har med tändningen att göra Nä alltså det är oftast på låga varv utan att man gasar nå våldsamt, tror inte det är nå turbo krångel eller liknande, det gör ju iofs inte så mycket men jag hatar att köra med bilar som man inte tycker går 100% som dom ska, Sen det där med ryckig 2,3T, Har en 2,3T som gick så där tidigare, då var det en vacumslang som spruckit, hjälper det inte att byta stift så är det bara att börja kolla alla vacumslangar.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 354
    Ja i fall det är Di på den så blir det ju lite klurigt att byta rotor, fördelare och kablar

    Men byt då till NGK PCPR7ES.
    Blir det inte bättre av det så bör du prova med en annan DI.

    Mvh 170KJ
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Sthlm/Nacka
    Inlägg
    6
    Jag hade samma problem med min.....och det var vevaxelgivaren som var kass...Vid lite högre farter så hoppade maskin igång direkt som du beskriver en kort sekund....vid låga farter dog den helt....
    Ruggigt jobbigt problem....bytte halva bilen i onödan...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    228
    Alltså nu vet jag inte om jag har fått det här om bakfoten men när DI´n ger upp så brukar den väl ge upp totalt å vara stendöd? Så har det då varit i alla fall jag varit med om när det gäller knäppa DI kasetter... Ska prova byta stift i fanskapet och se om det ger nått, Annars kan man ju alltid ställa upp laddtrycket så mycket det bara går å köra skiten ur den å skrota den

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 354
    Citat Ursprungligen postat av JohanT
    Alltså nu vet jag inte om jag har fått det här om bakfoten men när DI´n ger upp så brukar den väl ge upp totalt å vara stendöd? Så har det då varit i alla fall jag varit med om när det gäller knäppa DI kasetter... Ska prova byta stift i fanskapet och se om det ger nått, Annars kan man ju alltid ställa upp laddtrycket så mycket det bara går å köra skiten ur den å skrota den
    Det behöver inte alls yttra sig så!

    Om jag har förstått det rätt så är det ganska vanligt att dom svarta (T7) ger upp bara så där men dom röda (T5 och DI/APC) kan komma smygande med ryck/misständningar som följd.
    Men byta stift är naturligtvis prioritet 1.

    Mvh 170KJ
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    228
    Hittade nog ändå vad som var galet och som vanligt löste det sig med en massa våld Vart less på bilen å sula ur den rejält 1an,2an,3an å när jag klappa i 4an tvärdog den Bogsera hem då å öppna huven å ser att kabeln till DI´n hoppat lös, antar att den är den som legat å glappat hela tiden, kan ju bara tacka nån där uppe att DI´n inte pajjat totalt...

Liknande ämnen

  1. 9-5 med små ryck
    Av tomfor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 12:11
  2. Fotorunda med oväntade motiv
    Av Aceman67 i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-04-19, 01:59
  3. svaga ryck? eek!
    Av quake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 23:55
  4. [LÖST] Ryck/misständningar OG9-5 B2x5
    Av Per 2676 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-11-21, 00:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •