Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: SRS Airbag lyser när det e kallt (????)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    321

    SRS Airbag lyser när det e kallt (????)

    Hejsan.

    Har skrivit om detta tidigare men eftersom det bara är aktuellt när det är kallt ute så kom problemet upp nu igen i dagarna.

    Så fort bilen stått ute i minusgrader och den startas så plingar den lilla trevliga triangeln i instrumentet och airbag lampan lyser ilsket rött. Har haft bilen inne inte mindre än 5 (japp fem gånger) för att få det fixat.
    Samtiliga gånger den varit inne säger Tech2 att det är fel på lägesgivare airbag passagerarstol.

    Den 4:e gången den var inne så byttes denna givare, säger BIVA iaf...
    I veckan började bilen plinga igen som på beställning när det var lite kallt...och bilen lämnades in och till min oerhörda förvåning så säger Tech2 samma sak.....

    Är det någon som har några tips på vad det kan vara för fel? Verkstaden verkar inte reda ut det trots alla dessa felsökningar. Börjar bli lätt trött på att åka ner till verkstaden och lämna bort bilen stup i kvarten, dessutom vill jag inte åka omkring med famlijen i en bil som har ett eventuellt fel på airbagen.

    Tips, ideér???

    God Jul!
    9-5 SC Aero -03 SÅLD!
    Audi A4 1.8T -05
    Sv650 -06

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    296
    Hej

    Är givaren bytt så är ju nästa steg att byta kablaget.
    Saab 9-3 Aero V6 -06

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Det finns ju en TSB för ett liknande symptom på tidigare bilar men den borde väl verkstaden känna till?

    I den talas det ju om bristfällig kontakt i kablagets kontaktstycken och det skulle ju kunna tänkas visa sig lättare vid kallt väder.


    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    321
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Det finns ju en TSB för ett liknande symptom på tidigare bilar men den borde väl verkstaden känna till?

    I den talas det ju om bristfällig kontakt i kablagets kontaktstycken och det skulle ju kunna tänkas visa sig lättare vid kallt väder.


    Lycka till!
    Tack!! Ska ta med den där TSBn och visa i mellandagarna. Fann att idag så visade han upp lite annourlunda beteende. Lampan lyste konstant från start och slockande när tjejjen gick ur bilen....provade att skjuta stolen och då blinkar det på och av....
    Tycker själv att det verkar som att det är kontaktproblem i kablar, kanske någon är nästan av eller nåt.

    Fortsättning följer i mellandagarna.
    9-5 SC Aero -03 SÅLD!
    Audi A4 1.8T -05
    Sv650 -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    321
    Såååå, äntligen fått ny tid för bilen för problemen med SRS lampan.
    Fick en tid Måndag morgon för felsökning nr 5 av problemet, tipsade om den TSB från LM, tack!

    Återkommer med mer info om de knäcker nöten den här gången...

    Jesper
    9-5 SC Aero -03 SÅLD!
    Audi A4 1.8T -05
    Sv650 -06

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Har för mig att jag läste om ett likadån problem här för nån vecka sedan, då var det givaren i passagerarstolen som var dålig - det verkar även nu vara fallet. Det var även då så att lampan var tänd när någon satt i passagerarstolen. Skumt men så kan det bli tydligen. Borde dock vara relativt enkelt att fixa för 'experterna'.... Lycka till!
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    En kollega på jobbet hade samma problem men på en volvo s80. Han fick byta till ett nytt batteri sen var allt finemang.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    321
    Bilen hämtad nu ikväll....

    Enligt min far som hämtade nyckeln har de bytt något i huvudstyrdonet(???) Det var vad som sades iaf....

    Jaja, inget pling när jag hämtade den, ska testa någon morgon nu och se om denna sista kur kan ha hjälpt....

    Annars blir det som man säger, 6:e gången gillt....
    9-5 SC Aero -03 SÅLD!
    Audi A4 1.8T -05
    Sv650 -06

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Lycka till. Hoppas de tar det på garanti eller på deras kostnader i alla fall
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

Liknande ämnen

  1. airbag lampan lyser
    Av Agaton.sax i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-05, 16:08
  2. Airbag lampa lyser?
    Av Wirf i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 15:40
  3. Airbag lampan lyser vf??
    Av ErRE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 23:39
  4. AirBag lampan lyser på 95 -98
    Av nileswed i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-20, 12:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •