Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Vad innebär rasad motor???

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    varberg
    Inlägg
    84

    Vad innebär rasad motor???

    Har köpt en ng 900 2,0T 96a med rasad motor.Har gått 21000 mil och är fullservad till 16000.Tanten som ägde den har kört slut på oljan .Har ej provat att köra runt den på startmotorn .Vad är det som tar stryk/behöver bytas??Har en kanonfin komplett topp med kamaxlar liggande.Vilket ger sig först? lager? kolvar? turbon?Hämtar den i morgon ska prova att köra runt motorn då om det går.MVH Patric
    900 2,0T CAB´95
    OPEL REKORD 57 b21
    900 2,0T 96a Rekord 56

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    nkpg
    Inlägg
    32

    Re: Vad innebär rasad motor???

    Citat Ursprungligen postat av pacemaker
    Har köpt en ng 900 2,0T 96a med rasad motor.Har gått 21000 mil och är fullservad till 16000.Tanten som ägde den har kört slut på oljan .Har ej provat att köra runt den på startmotorn .Vad är det som tar stryk/behöver bytas??Har en kanonfin komplett topp med kamaxlar liggande.Vilket ger sig först? lager? kolvar? turbon?Hämtar den i morgon ska prova att köra runt motorn då om det går.MVH Patric
    du kan vel inte ens starta bilen ?? om hon kört slut på olja så har ju bilen skurit , altså så har nog topp o kolvar gått åt **** och blir helt stumma . . eller ?? min bil satt en rasad motor i så den byttes helt , mot en nyrenovead . .

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    varberg
    Inlägg
    84
    Jaha då är det bara att köpa nya kolvar att stoppa i.Så smidigt och enkelt...........
    900 2,0T CAB´95
    OPEL REKORD 57 b21
    900 2,0T 96a Rekord 56

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    299

    Re: Vad innebär rasad motor???

    Citat Ursprungligen postat av pacemaker
    Har köpt en ng 900 2,0T 96a med rasad motor.Har gått 21000 mil och är fullservad till 16000.Tanten som ägde den har kört slut på oljan .Har ej provat att köra runt den på startmotorn .Vad är det som tar stryk/behöver bytas??Har en kanonfin komplett topp med kamaxlar liggande.Vilket ger sig först? lager? kolvar? turbon?Hämtar den i morgon ska prova att köra runt motorn då om det går.MVH Patric
    Renovera e mycket dyrare än att skaffa en utbytesmotor från skroten.
    Har du otur har det satt sig metallspån i turbon och oljekyl etc.
    Skulle låta renovera turbon då det blir svårta att göra rent den.
    Oljekyl kan man nog skölja med bensin..
    9-3 1999 2.0t - 225hk förvånadsvärt snål på landsväg!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    604
    det är ju inte säkert att blocket har klarat sig heller
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    hoppas du fått bilen riktigt jäkla billigt....
    en bättre beg motor är nog att rekomendera, de går ju så klart skruva upp den gamla och kolla hur den ser ut, men jag tolkar på dig som du inte kan så mycket om motorer med tanke på frågorna, då kanske de är mer lämpligt att köpa en beg motor och trycka i.

    dyker ju upp på säljdelen här på forumet, blocket och skroten finns ju självklart, borde inte va så jätte dyrt, har sett allt från 3000kr och uppåt utan turbo osv, skroten tar väl någonstans 5000-10 000kr beroende på miltal, vad som ingår osv, därav att jag hoppas du fått bilen billigt med tanke på att de blir mycket arbete och ganska dyrt, skaffa ny motor och montering kan ju nästan uppgå till vad en hel liknande bil kostar men som är hel.

    Jag hade iaf skaffat en ny motor och plockat över turbo osv om dessa är friska, sen skruvat isär den gamla och kolla, men troligen är de ju en del som tagit stryk.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 803
    Medlem#
    5228
    Problemet med oljekyl är att spånorna osm fastnar i det inte kommer ut förrän du har fullt oljetryck samt full värme på oljan så de blir så vackert till att byta.

    Just nu är allt kring motorn bara spekulationer. Bättre att riva isär och kolla. Personligen hade ju jag plockat isär och renoverat för att få en ny fräsch motor. Köper man en på skroten vet man ju inte alls va man får. Bättre att köpa en nyrenoverad isf.

    /F
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Köper man en på skroten vet man ju inte alls va man får. Bättre att köpa en nyrenoverad isf.

    /F
    frågan är dock, är de lönt att köpa en renoverad motor för 10-15K till en ng900 96a med 21K mil på mätaren, är ju typ lika mycket som värdet på bilen.

    känns nästan som ett riktigt dumt köp med tanke på att man för 15K kan köpa en mycket väl fungerande liknande bil som man slipper arbetet på.

    Vad man får för motor på skroten beror ju på vilken skrot man väljer att handla på...
    brukar handla på Km bildemontering här i värnamo och tycker de håller bra kvalite och säljer inget tveksamt eller så.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Har hon kört slut på oljan så, NÄ USCH... Det kan ha hunnit bli mycket fel skador på motorn, man kan ju GISSA på att blocket tagit styrk, vevaxel, stakar, kolvar, cylinderhuvud.... Behöver jag räkna upp mer? (man jag kan ju ha fel, allt beror på omständigheterna)
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Byt motor och kolla upp hur resten av sakerna är som turbo och olje kyl.
    Är de dåligt kommer du ju få byta de med.
    Men blocket får du nog snällt byta ut.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    varberg
    Inlägg
    84
    Tack för svaren.Gav 3500 för bilen, det får väl anses som billigt.Nytt avgas nytt bromsok nya skivor mm.Åkte 4 mil för att hämta.Fick med telefonnr till folk som ville köpa delar för 2tusen som jag ändå inte tänkte använda.Tänkte ha den som donatorbil till opeln först , elsystem tank bromsar osv(ska i en B204e så det går att besiktiga.+ delar till cabben (ratt,cruise oljekyl osv)Men tycker den är för fin att skrota.Har en b234R motor stående som ska i cabben så en motor har jag redan från cabben .Då kan jag plocka kringutrustning från den här så det passar.Går det att vrida mitsuturbon så att man får utblåset åt rätt håll??Vänster i stället för höger som på 9000.Angående oljekylet går det väl att få rent med avfettning och tryckluft.Är det nya hjulupphängningarna på en 96a?Hydraulisk koppling???
    900 2,0T CAB´95
    OPEL REKORD 57 b21
    900 2,0T 96a Rekord 56

Liknande ämnen

  1. Så här kan en rasad motor se ut... B235R steg1
    Av plaggis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2011-11-28, 23:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •