Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Tickande ljud och feltändning

  1. #1

    Tickande ljud och feltändning

    Har en 9-5 2,3t

    Ett fel är att de tickar från motorn, Kan vara spridarna så kanske orelevant men låter som det kommer från spjällhuset (bytt på saab för någon månad sedan).
    Men då blir de fel nummer 2. Motorn tänder feltänder vid varv över 1500. Ger jag fullt gaspådrag så går den som den ska men ger man lagon så känner man att den missar att tända, Mycket möjligt att den baktänder lite svårt att höra faktiskt. Men jag undrar vad det finns för olika saker som kan göra detta, Räknar då givetvis med tändmodulen, Vevaxelgivare och tändstift skulle kunna orsaka det men allt är byt. Den har även problem att motorvarvet på tomgång gärna går ner när man vrider på ratten och styrservot belastar motorn, Den går ner mycket alltså inte hundra varv utan kan nog gå ner till 300 - 400 varv.
    Saab 9-5 2,3t. Där har ni ren ondska.

  2. #2
    Ingen?
    Saab 9-5 2,3t. Där har ni ren ondska.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    DI kasetten är ju alltid en stark kandidat när de gäller misständningar, ryckig gång mm.

    Jag hade åkt till närsta saab-åf och lånat en kasett att testa med för att utesluta det.

    När är tändstiften bytta?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Någon vecka sedan NGK Platina stift. Har testat 2 DI kasetter men får se om jag kan få tag i en annan och testa.
    Saab 9-5 2,3t. Där har ni ren ondska.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    52
    När min 9000 -2.3 -90 betedde sig liknande lämnade jag in den på saab, köpte en nyare bil och efter långt och mycket kom de fram till att det var lambdasonden.

    KOlla det, men låt inte saabklantarna göra det.
    men vad vet jag, jag gissar ju bara

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    194
    knackningssensorn..

  7. #7
    Min bil är ond. Nä får leta lite till. Men knacksensor finns inte på 9-5orna troligen inte på någon bil med T5 eller T7.. Stiften används till de.
    Saab 9-5 2,3t. Där har ni ren ondska.

  8. #8
    Tack för hjälpen.
    Saab 9-5 2,3t. Där har ni ren ondska.

Liknande ämnen

  1. Tickande ljud på 900 NG
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 01:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •