Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Guide: Rengöring av hydrauliska ventiltryckare B2x4 & B2x5 (Utan bilder)

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Guide: Rengöring av hydrauliska ventiltryckare B2x4 & B2x5 (Utan bilder)

    Efter ett tips av J.K Nilsson om sundins överskådliga bilder skapar jag denna tråd.

    Citat Ursprungligen postat av sundin
    Tjena

    Har fotat tryckarrengöring a´la sundin. Har ingen aning om jag gör "rätt" men jag har gjort så här iaf. Tycker det är lite halv dant med bilder på operationen så jag tog därför och fotade.


    1.) En stycken tryckare som ska rengöras
    2.) En stycken vinterhandske modell tjock (ja ja Ken-1 jag är väl en kärring då ) och en brädbit
    3.) Slå som en galning tills innehållet ramlar ur (väldigt länge på en del!)








    4.) Innehållet ramlar förr eller senare ur (riktigt tröga kan man får hjälpa till med en tång)
    5.) Plocka isär allting
    6.) Stoppa ner allt i ett bad, jag tog bensin då det fanns över hemma i en dunk. Minsta fjädern doppade jag bara och förvarade på annat ställe för att inte tappa bort den




    ]



    7.) När det badat färdigt (jag har inte så bråttom så 1 dag brukar de stå iaf) så tar jag en tops och gräver efter skit. Prövade med tandborste med men den hade gummi längst upp som blev en gegga av bensinen, annars funkar det nog bra.
    8.) Mer rengöring
    9.) Uppradade rengjorda delar








    10.) Fyll upp dessa delar med ny helsyntetisk olja
    11.) Lägg stora fjädern på plats där den ska vara samt kulan och minsta fjädern där den ska vara och lyft dessa på plats (enklast med pincett)
    12.) Stoppa ihop delarna








    13.) Här syns kulan uppifrån
    14.) En liten sprängskiss som jag lekte ihop i photoshop
    15.) En bild som jag har stulit från någon annan tråd








    Hoppas någon har nytta av det här alternativt tycker de va intressant...

    Mvh sundin
    Edit: Tror jag fick till sprängskisslänken nu. /LM

    Edit2: Har uppdaterat tråden 090110 med nya bildlänkar. Tack åter igen Sundin.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-30 klockan 23:45. Anledning: Bilderna från geting är borta
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    Hmm....information om vilken tryckare detta gäller för bör nog finnas med oxo.
    Det är inte alla tryckare som går att plocka isär enligt beskrivningen.
    Kan dra hur det ligger till för 9000 (klipper från en gammal tråd)



    Forskade lite i EPC:n och ser då att det finns ett antal olika modeller.
    9000 har 3 olika:

    85-89 art.nr 93 57 716
    90-93 art.nr 93 57 716 eller 91 34 420 beroende på motornr.
    94-96 art.nr 91 34 420
    97-98 art.nr 91 69 566

    716 går INTE att plocka isär helt, 420 går och 566 är jag osäker på.
    Skall man köpa nya på Saab idag får man en ersättare art 91 86 073 som är likadana som till B2x5.

    MVH Jonas
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-30 klockan 23:47. Anledning: Korrigerat art.nr

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    284

    Guide: Rengöring av hydrauliska ventiltryckare. (B235E)

    Här kommer en liten guide på hur man rengör dom hydrauliska ventiltryckarna. Den förra guiden i FAQ saknar numera bilder så jag tog mig friheten att göra en ny.

    Just denna ventiltryckare satt monterad i en 9-5 -99 2.3T.
    Ventiltryckarna kan se lite olika ut men har samma grundkonstruktion.
    Det viktigaste när du ska göra rent små detaljer är att ha ordning. Ställ sakerna i tur och ordning och åt rätt håll.

    Om önskas så kan jag göra en likadan guide för 9000, 900ng och 9-3og också.

    1: På bilden ligger ventillyftaren upp och ner och i mitten sitter kolven. Det finns olika sätt att få ur kolven ur ventillyftaren men jag föredrar att blåsa ur den med ett tryckluftsmunnstycke. Men det går nästan likabra att banka lyftaren emot något hårt.


    2: Om du bestämmer dig för att försöka blåsa ur kolven med tryckluft så måste du trycka in kolven och ur kolven några gånger så att oljan som är innuti rinner ur. Sedan sätter du tryckluftsmunnstycket emot det lilla oljetryckshålet. Håll handen för undersidan så att inte kolven flyger iväg. Det blir lite kraft med tryckluften.


    3: Nu är kolven ur.


    4: Sedan monterar du isär kolven. Du ska inte behöva använda något verktyg till detta. Går lätt att dra isär med fingrarna. Denna lyftare är en sådan som inte har några ventilkulor utan har istället ett membran i botten på den vänstra kolvdelen. Detta membran går inte att montera ur så försök ej med detta.




    5: Nu är alla delar som går att få isär för rengöring demonterade. Dags för tvättning. Börja med att tvätta lyftarna på utsidan och insidan med en trasa. Därefter så tvättar du händerna. Börja med att spraya på WD40 på alla delarna och låt stå i ca 5 min. Därefter tömmer du delarna och blåser med tryckluftsmunnstycket. Nu sprayar du istället på Brakecleaner. Blås av genast då brakecleanern dunstar ganska fort. Nu kan du torka av delarna med en trasa.

    6: OBS! det är viktigt att hela lyftaren är under oljan när du monterar ihop denna

    Nu tar du locket till Brakecleaner burken och fyller denna med motorolja. Släpp ner ventiltryckarlocket upp och ner. Sedan trycker du i undredelen av kolven. Släpp ner fjädern och till sist övredelen av kolven. Det kan behövas lite våld för att få ner övredelen av kolven men det går med tummen.



    /Eric.

  4. #4

    Re: FAQ: Rengöring av hydrauliska ventiltryckare

    Hej Tog en bit kylarslang med rätt dim och stoppade i tryckaren sedan slog jag som f-a mot träbiten fördelen var att jag ej domnade bort i handen

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Rengöring av hydrauliska ventiltryckare

    Tips: Istället för att banka o slå (om du har tillgång till tryckluft). Ta och blås till med tryckluften i det lilla hålet i tryckaren -> Kolven åker ut en bit och "fastnar" lite -> Tryck tillbaka själva "kolven" i tryckaren igen -> blås till i det lilla hålet med tryckluften igen -> tryck tillbaka -> osv tills den helt ploppar ut. Detta kan vara ett bra sätt att testa och att skona händerna .

    Tack till George här på forumet som delade med sig av en mycket bra idé

    Marz

    Ps. Ha papper med, det skvätter till när "kolven" tillslut ploppar ur.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    266

    Re: Rengöring av hydrauliska ventiltryckare

    Kan man rengöra genom att lägga i bad av något slag? Är för feg för att göra denna operation nämligen.

    I så fall, vilket bad är bäst? Avfettning, WD40, Engine flush eller vad?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Rengöring av hydrauliska ventiltryckare

    Diesel borde funka, billigt iaf.

    (Personligen skulle jag köra det i en ultraljudstvätt som jag har tillgång till).
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  8. #8

    Re: Guide: Rengöring av hydrauliska ventiltryckare. (B235E)

    Ber om ursäkt för trådbump

    Har delat på en utav mina lyftare, dock får jag inte isär den delen som "ploppade" ut, har prövat med en gammal lyftare som jag hade liggandes och använde en tång och inte ens det hjälpte.

    Lyftarna är till en T5 topp.


    Edit: stavfel

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    206

    Re: Guide: Rengöring av hydrauliska ventiltryckare. (B235E)

    Kan prova att slå isär en lyftare nästa gång men nog fan är T5 bara att glatt trycka ihop. Vill minnas det gick mycket smidigt sist

  10. #10

    Re: Guide: Rengöring av hydrauliska ventiltryckare. (B235E)

    Att få ihop den är inga problem, problemet är att få isär delen som har en fjäder i sig.

    Den här till vänster

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Mitt inlägg är kvar i FAQ men LM-s bilder försvann, gör som Dahlhjelm skrev , med tryckluft, så går fort o bra.Du har ingen schans att fixa på att slå och få blåa händer, de är tryckluft som gäller.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  12. #12
    Jag har fått isär de två delarna och skiljt dom åt genom tryckluft gick hur bra som helst. Problemet är att få isär den lilla saken.

    "4: Sedan monterar du isär kolven. Du ska inte behöva använda något verktyg till detta. Går lätt att dra isär med fingrarna. Denna lyftare är en sådan som inte har några ventilkulor utan har istället ett membran i botten på den vänstra kolvdelen. Detta membran går inte att montera ur så försök ej med detta. "
    Detta går ej!

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Skriver igen , du använder tryckluft JUST för att trycka ur kolven. Blås i lilla hålet.
    @ ->4: finns ingen membarn alls. Vad tryckare vi pratar om, har jag missat nåt?
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  14. #14
    Det som du just beskriver är det jag har gjort hela tiden, blåser i oljetillförselshålet på sidan av tryckaren för att få ut en lilla kolven.. Problemet är att jag ej kan dela på denna kolv som jag sedan får i handen.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458

    Re: Guide: Rengöring av hydrauliska ventiltryckare. (B235E)

    Du blåser fulltryck (min kompressor ger 10bar) en second och kolven åker ut lite.
    du trycker kolven med handen tillbaka och blåser igen ...osv...kanske 30ggr.
    Nu kommer kolven att röra sig lite mer och slutligen åker ut.
    De finns ett koks rand på kolven som gör att den åker inte ut så lätt och de är den problem som vi alla blir drabbade med våra begagnade bilar och okänd historik med servis intervaller.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  16. #16
    Vi talar definitivt inte om samma sak..

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Du är så otydlig så de visslar om. Jag är inte Jesus och kan inte omvandla vatten till vin eller fatta vad du menar om du inte förklarar bättre.
    Hade aldrig problem för att ta isär lilla kolven
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  18. #18
    Har skrivit det i vartenda inlägg jag gjort, har varit hur tydlig som helst..

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Om jag mins rätt får man ta en ståltråd och vinkla 90 grader i lilla hålet och dra ur, kan vara nåt sånt som jag gjorde.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  20. #20
    Nuså, Den lilla "ringen" är det bara till att bända loss med något verktyg?

Liknande ämnen

  1. Balansaxel eller ej? B2x4/B2x5
    Av Falo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 115
    Senaste inlägg: 2020-04-14, 09:43
  2. B2x5-startmotor på B2x4?
    Av JB9 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-08-03, 16:33
  3. [LÖST] Kontrollera ventiltryckare, tickande ljud B2x5
    Av aran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-06-19, 16:42
  4. Bränsleförbrukning B2x5 vs B2x4
    Av m2949 i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 10:27
  5. Söker: Mått, bilder och info på kolvar. B2x4 & B2x5.
    Av 9-3 Mike i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-01-26, 22:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •