Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Vassare kamaxlar eller inte?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179

    Vassare kamaxlar eller inte?

    Jag har kört med både original och med omslipade, sk. Hedlundkammar i min bil genom åren (og9-3 B204e T5) Tror durationen var 254 och ett lyft på 9,3 på trimkammarna

    I somras satte jag i originalkammarna igen när motorn ändå var isär och skillnaden mot de vassare kammarna var rätt stor. (Programvaran var hyffsat anpassad för trimkammarna och original kammar mappades det med i rototest så det bör vara bra anpassat )

    En del på detta forum säger att det inte är lönt att byta kammar för än vid ca 400 hk, och att det är bättre att fläska på med större turbo. Jag börjar bli tveksam....

    De trimkammar som jag hade i gav mycket bra drag från 5000 till 6800 och jag har inte kunnat märka att effektkurvan gjorde någon direkt störtdykning som det nästan alltid brukar vara med originalkammarna. Har även fått det bekräftat en gång för längesedan då Tony418 var ner hos Maptun Johnny och gjorde lite mätningar. Om jag inte minns fel så visade hans mätningar att effektkurvans stigning började avta förs vid 6200 varv och hade inte börjat dyka vid varvstoppet på 6800.. Det var länge sedan så jag reserverar mig för om det inte stämmer till 100%. I alla fall klart bättre än vad originalkammarna brukar prestera.

    Jag har börjat sakna den där ”spetsen” som motorn hade innan och börjat fundera på om jag skulle införskaffa nya trimkammar gjorda på råämnen typ Maptun Kamaxlar 260/9.5 som ska vara bult-on.. eller kanske några med mindre duration men ungefär samma lyft. Ett alternativ kan vara att man skaffar justerbara kamdrev och låta någon kunnig justera in originalkammarna, för det ska tydligen finnas en del effekt att hämta utan att sabba lågvarvsegenskaperna för mycket.

    Jag har resonerat som så att alternativet med större turbo eller kanske E85 konvertering medför andra tråkigheter som icke besiktningsvänligt motorutrymme, troligtvis längre spool-up och sämre respons på låga varv m.m. Eller E85 som löser upp ditten och datten och ställer till med problem i längden… Bilen är vår en familjebil och måste funka i alla lägen.

    Det är kanske bättre att sätta i trimkammar lite tidigare än rekommenderat och kanske inte vinna jättemycket effekt, men i gengäld tappar man nog inte lika mycket i karaktären på låga varv som en större turbo gör.. Responsen i motorn med den TD04-HL18T #6 som sitter på är mycket bra i dagsläget och jag känner att jag skulle kunna offra lite av mitt mycket goda bottendraget till förmån av en trevligare effektkurva på höga varvtal som trimkamaxlar medför.

    Fördelar: Vassare kamaxlar
    Ingen synbar förändring i motorutrymmet som besiktningen kan anmärka på
    Bättre fart i de högre varvtalen

    Nackdelar:
    Blir något sämre bottendrag kanske upptill 2500-3000 varv
    Dyrt i inköp
    Ytterligare pengar som går åt att mappa om bilen för kammarna

    Kommer det att vara värt besväret?

    Är det någon som vill resonera om detta med mig eller har erfarenheter att dela med sig av.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 781
    B202 T16-kammar säger jag. Hade maxeffekt vid 6500 varv på min ng900 med dem och bilen drog rätt fint upp mot varvstopp på 7000 varv. Billig och bra uppgradering. Visserligen är lyftet detsamma som original men durationen är lite längre på 252/254 grader.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 102
    Medlem#
    2555
    Körde med 15T #6 och 268/9.6 ett tag på min gamla 9000 Aero.
    Underbara genom hela registret, klockade och mappade samt att det var väl nånstans runt 330hk i motorn.

    Skulle vilja ha dom igen om tankarna skulle dyka upp
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179
    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    B202 T16-kammar säger jag. Hade maxeffekt vid 6500 varv på min ng900 med dem och bilen drog rätt fint upp mot varvstopp på 7000 varv. Billig och bra uppgradering. Visserligen är lyftet detsamma som original men durationen är lite längre på 252/254 grader.
    Jo dessa har man hört talas om, men räcker de till just med tank på lyftet. Går dessa att få tag på i ett hyfsat skick? Finns det nya att införskaffa eller måste man leta efter en lågmilad bil på skroten?

    Låter ju som en utmärkt kompromiss och man kanske till och med slipper mappa om. Självklart måste man kolla så bränslet räcker på topp och att inte motorn går för fett på lågvarv så att man får CE på adaptionen

    Tack för tipset
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Körde med 15T #6 och 268/9.6 ett tag på min gamla 9000 Aero.
    Underbara genom hela registret, klockade och mappade samt att det var väl nånstans runt 330hk i motorn.

    Skulle vilja ha dom igen om tankarna skulle dyka upp
    Låter ju smutt, de är ju dessutom lite vassare än vad jag hade tänkt mig, men med tanke på att du hade en 2,3 liters motor så borde det bli ungefär samma med 260 9,5 i min 2.0L och lite större turbo än din. Om jag uppfattar det rätt så bör man även skaffa ställbara kamdrev för att kunna få denna typen av kammar att funka och således är de inte bult on i den bemärkelsen.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 781
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Jo dessa har man hört talas om, men räcker de till just med tank på lyftet. Går dessa att få tag på i ett hyfsat skick? Finns det nya att införskaffa eller måste man leta efter en lågmilad bil på skroten?

    Låter ju som en utmärkt kompromiss och man kanske till och med slipper mappa om. Självklart måste man kolla så bränslet räcker på topp och att inte motorn går för fett på lågvarv så att man får CE på adaptionen

    Tack för tipset
    Saab har, till skillnad från vissa andra märken, bra kvalitet på sina kamaxlar så de brukar klara sig bra trots ganska höga miltal. Naturligtvis får man kolla så att de är fria från repor på lagerytor och nockar. Är nog inte så lätt att hitta lågmilade sådana.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 465
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Saab har, till skillnad från vissa andra märken, bra kvalitet på sina kamaxlar så de brukar klara sig bra trots ganska höga miltal. Naturligtvis får man kolla så att de är fria från repor på lagerytor och nockar. Är nog inte så lätt att hitta lågmilade sådana.
    De flesta gamla T16-bilarna har iaf runt 30.000 mil under bältet i dagsläget (finns förstås undantag) Har dock inte sett någon antydan till skador eller uppseendeväckande slitage på bruksbilens (se signatur) kammar. Sen så är ju runt 500kr riktigt prisvärt i sammanhanget. "Det var bättre förr" verkar gälla även här...

    Hur stor är vinsten med att klocka in kammarna? Tänker främst på original T5-kammarna.

    Trubovin>> Klockade du in dina B202 T16-kammar?

    Intressant tråd för övrigt!
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 781
    Nej jag klockade inte in mina kammar, hade garanterat funnits ytterligare effekt att vinna på det.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    örebro
    Inlägg
    118
    du kan väl köpa omsipade kammar av mats 260/9,45 kostar väl 3000kr

  10. #10
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 538
    Medlem#
    7567
    Informationshungrig som jag är så undrar jag vad dessa siffror betyder, tex 260/9,45?
    Om jag nu ens kommer förstå
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179
    Citat Ursprungligen postat av pops
    du kan väl köpa omsipade kammar av mats 260/9,45 kostar väl 3000kr
    Det är ju just Kammar från Mats som jag haft i bilen, slipade av N. Hedlund men plockade ur dem i sommras.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Informationshungrig som jag är så undrar jag vad dessa siffror betyder, tex 260/9,45?
    Om jag nu ens kommer förstå
    Duration/Lyft...alltså hur många vevaxelgrader som ventilerna är öppna och ventillyft i mm.

    Nu skall man komma ihåg att den duration som uppges i kataloger o.s.v. är oftast vid noll ventilspel så den effektiva durationen blir mindre.
    Dessutom så har man inget egentligt flöde förrän ventilen öppnat en eller ett par mm därför uppger kamtillverkarna en duration vid ett visst lyft också.

    Sedan så spelar nockvinkeln och hur kamaxelprofilen ser ut stor betydelse för karaktären på kammen också.
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 694
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Informationshungrig som jag är så undrar jag vad dessa siffror betyder, tex 260/9,45?
    Om jag nu ens kommer förstå
    Även om den som senast länkade till Sölves site fick utstå en del spe tar jag chansen trots detta då det är elementär info, dessutom på svenska och trots att det inte handlar om Saab just där:

    http://www.stahlmotor.se/kamaxlar.htm

    http://www.stahlmotor.se/kamspec.htm
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179
    Är det någon som har testat CatCams eller vad de heter. Ska tydligen ha en profil som har original duration men mycket mer i lyft typ 9,5 mm.

    Fick fram en länk till dem.
    http://www.catcams.be/800x600/mainframe.htm?english
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Har man liten turbo så kan de med kort duration vara riktigt bra men ifall man har lite större så är längre duration absolut inget att vara rädd för.

    Köper man vassare kammar så tycker jag att man bra kan gå på ordentligt med det samma, men det beror givetvis på övrig hårdvara. Med liten turbo blir det bara skit och då finns det bättre att lägga pengarna på.

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Jag skulle satsa på omslipade, då de är prisvärda, annars har jag b202 kammar av rätt sort liggande.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  17. #17
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Hur stor är vinsten med att klocka in kammarna?
    Fanns väl nån tråd om detta när det hos SQR ägnades en dag eller så åt inklockning.... och man vann typ 5 hästar.


    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Intressant tråd för övrigt!
    Instämmer till fullo. Jag hade skippat tanken på andra kammar pga jag har redan mer effekt än jag behöver, men nu börjar det suga i kamtarmen igen. Det där högvarvsflåset när det drar iväg så inni helskotta ger mersmak.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 780
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Är det någon som har testat CatCams eller vad de heter. Ska tydligen ha en profil som har original duration men mycket mer i lyft typ 9,5 mm.

    Fick fram en länk till dem.
    http://www.catcams.be/800x600/mainframe.htm?english
    Jag har för mig att de var dyra för så liten duration, isåfall skulle jag hellre köra med B202 kammar.

    Enem har väl annars trevliga kamaxlar..

    http://butiken.enem.se/katalog_rader.as ... &mkod=SAAB
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 129
    I mitt fall med T5 kammar gick det inte att krämma ut hk över 400 på högre varv (att justera ladd/ tändning/ afr hjälpte inte) med gt3071 ar 0,86. Sedan bytte jag kammar och t7 topp till vanlig portad t5 topp och det blev så här
    http://www.stcf.net/viggen/dyno500_vs.jpg
    tror själv att skilnaden mellan en valig portad t5 topp mot orig t7 topp är rätt små och mesten av skilnaden kommer från kammar. Resultat, i botten förlorar man typ 250rpm med fördel på högre varven är STORT.
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901
    Citat Ursprungligen postat av Olde
    tror själv att skilnaden mellan en valig portad t5 topp mot orig t7 topp är rätt små och mesten av skilnaden kommer från kammar. Resultat, i botten förlorar man typ 250rpm med fördel på högre varven är STORT.
    Så du säger det... jag som hade tänkt köpa på mig en T5 topp och bearbeta lite i vinter. Men är den inte ett litet bättre alternativ ändå om man även byter kammar (260/9,5)? Tänker då på hållbarheten ventiler, fjädrar etc?

    God Jul
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

Liknande ämnen

  1. byta kamaxlar eller inte, steg 6, 9000
    Av nallets i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-19, 14:24
  2. Vassare kam till T8?
    Av Ojjet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 18:36
  3. Kamaxlar; Råämnes eller omslipade?
    Av Krister K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-09-11, 09:44
  4. Vassare kam i 2,0i än i 2,0T ?
    Av d3nn1z i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-03, 17:14
  5. vassare kammar
    Av _coffe_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2004-12-12, 12:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •