Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: As3 Raderar radiominnet

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    18

    As3 Raderar radiominnet

    Nån som vet varför min stereo raderar minnet på radion? de e bara på u1 inte u2..om man sparar nya kanaler när man startar bilen så e dom borta igen när man har stängt av bilen..
    Saab 9-3 se -00 , MapTun Steg 3+

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    46

    Radion tappar minnet.

    Hej.

    Hade samma fel i min radio. Det sitter ett litet batteri inbyggt i apparaten som ska hålla minnet. Det ska visst också laddas när man startar bilen, men håller ändå inte hur länge som helst. Byt det (på Saab) så fungarar det igen. Så gjorde jag i alla fall.

    Björn
    Saab 9-3 Aero 2,8T Sport Combi -06

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    18
    Tack för hjälpen..hoppas att de funkar..jävligt irriterande!
    Saab 9-3 se -00 , MapTun Steg 3+

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    29
    Hur mycket kostar det att byta den?
    Tar Saab ut en rejäl slant eller har en fattig man råd?

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Hej, lite utförligare info vore fint.. Sitter batteriet inne i radion? Svårt att byta själv ? Hittade ingen info alls om nåt batteri i WIS nämligen..

    /Rydde

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 003

    Re: Radion tappar minnet.

    Citat Ursprungligen postat av Björn H
    Hej.

    Hade samma fel i min radio. Det sitter ett litet batteri inbyggt i apparaten som ska hålla minnet. Det ska visst också laddas när man startar bilen, men håller ändå inte hur länge som helst. Byt det (på Saab) så fungarar det igen. Så gjorde jag i alla fall.

    Björn
    Nu blir jag nyfiken. Att radion till 9-3 tappar minnet är ju mycket vanligt. Har aldrig hört om att det skulle finnas något utbytbart batteri i radion.

    Har du lite mer information att komma med så skulle jag vara tacksam.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754

    Samma här....

    Ruskigt irriterande, dök upp för två veckor sedan. Batteri i radion? Borde den inte kunna sno några elektroner från batteriet, kan knappast kräva så mycket...
    Hoppas någon kommer med ett klokt svar annars får man väl kika in hos verkstaden.

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  8. #8
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Det är ett ganska vanligt problem att radion tappar minnet när den varit avstängd. Att det skulle finnas ett batteri som går att byta har jag inte hört förut. Jag har bl.a pratat med Saab om detta och de säger att det är en komponent i radion som ska bytas, inte ett batteri. Jag har själv plockat isär en radio för att försöka hitta felet och nåt batteri fanns inte i min radio. Man får lämna in radion till närmsta Saabverkstad så skickar dom radion vidare för reparation. Kostnaden ligger på 1500-2000kr ungefär. Pröva att använda U2 istället för U1 så slipper du kosta på den en reparation. Jag har två apparater med samma fel.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    56
    Nu har jag råkat ut för samma fenomen.

    Det jag har konstaterat är att så länge jag har tändningen till kan jag stänga av radion och när jag sedan starta den så ligger alla förval kvar.

    Om jag slår av tändning så tappar den alla förval på AS och U1 men inte U2.

    Det som jag tycker är märkligt är att allt ligger kvar så länge tändningen är till. Det måste tyda på att radion matas med spänning från batteriet och på det viset behåller alla inställningar men när sedan tändning slås ifrån så tappar den inställningarna. Det borde betyda att det måste finnas någon backup som inte fungera.

    Skulle det vara någon del i radion som behöver bytas så borde ju detta
    gälla oavsett om tändningen är till eller från. Det som motsäget detta är att U2 behåller förvalen.

    Läste i ett annat inlägg om en röd och gul kabel som skall skiftas. Gäller detta på en 93 -02 och var finns kablarna i sådant fall?


    Edit

    Har haft radodelen bortkopplad från bilen i ca 2 tim. Kollade så att alla kablar sitter på plats. När jag kopplade in den igen så var alla stationer på AS och U1 naturligtvis borta. Men jag blev något förvånad över att samtliga stationer på U2 var kvar.

    Sitter det något batteri i radion?

    Vad är det som gör att U2 positionerna verka hållas kvar i alla lägen?
    Cosmic blå 9-3 -02 steg 1

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    45
    Är det originalstereon? Själv har jag en CSE n'r stereon inte "sitter fast". Då är det bara att slita ut och koppla om.
    Min 9000 CSE 2.0t 1996 får duga som studentbil.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av Ingo
    Nu har jag råkat ut för samma fenomen.

    Det jag har konstaterat är att så länge jag har tändningen till kan jag stänga av radion och när jag sedan starta den så ligger alla förval kvar.

    Om jag slår av tändning så tappar den alla förval på AS och U1 men inte U2.

    Det som jag tycker är märkligt är att allt ligger kvar så länge tändningen är till. Det måste tyda på att radion matas med spänning från batteriet och på det viset behåller alla inställningar men när sedan tändning slås ifrån så tappar den inställningarna. Det borde betyda att det måste finnas någon backup som inte fungera.

    Skulle det vara någon del i radion som behöver bytas så borde ju detta
    gälla oavsett om tändningen är till eller från. Det som motsäget detta är att U2 behåller förvalen.

    Läste i ett annat inlägg om en röd och gul kabel som skall skiftas. Gäller detta på en 93 -02 och var finns kablarna i sådant fall?


    Edit

    Har haft radodelen bortkopplad från bilen i ca 2 tim. Kollade så att alla kablar sitter på plats. När jag kopplade in den igen så var alla stationer på AS och U1 naturligtvis borta. Men jag blev något förvånad över att samtliga stationer på U2 var kvar.

    Sitter det något batteri i radion?

    Vad är det som gör att U2 positionerna verka hållas kvar i alla lägen?
    Hej när jag hade min Viggen bytte jag ut orginal AS3 sterion och när jag skulle sälja bilen satte jag tillbaks den igen efter ca 2år och alla stationer va kvar!!
    Så de måste nog sitta något bateri eller liknande i den!!

    Mvh Micke
    Kör 9-3Vectorsport -05
    9-3 VIGGEN-99 såld!

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Ingo
    Vad är det som gör att U2 positionerna verka hållas kvar i alla lägen?
    Jag vet inte hur radion är byggd, ej heller om det sitter batteri eller Flash/EEprom i.

    Men att den raderar delar men inte hela minnet vid vissa avslagsprocedurer är ett typfel som uppträder när antingen en processor spårar ur vid spänningsbortfall eller att man glömt att skydda minnet mot falska skrivningar vid reset (som ska komma pga spänningsbortfallet). (Det är skrämmande vanligt med ogenomtänkta resetkopplingar i största allmänhet, fö.) Det faktum att den inte spårar ur vid avslag med knapp (allt går lungt och fint till) men när spänningen dyker tyder på att den tidigare nämnda ändringen/reoarationen inne i radion har med reset att göra. Går inte radion att slå på med tändningen av i og9-3:an? I sådana fall är det inte omöjligt att problemet funnits hela tiden, men att det nu blivit något lurt med standby-spänningen och därför visar sig problemet nu.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av Ingo
    Vad är det som gör att U2 positionerna verka hållas kvar i alla lägen?
    Jag vet inte hur radion är byggd, ej heller om det sitter batteri eller Flash/EEprom i.

    Men att den raderar delar men inte hela minnet vid vissa avslagsprocedurer är ett typfel som uppträder när antingen en processor spårar ur vid spänningsbortfall eller att man glömt att skydda minnet mot falska skrivningar vid reset (som ska komma pga spänningsbortfallet). (Det är skrämmande vanligt med ogenomtänkta resetkopplingar i största allmänhet, fö.) Det faktum att den inte spårar ur vid avslag med knapp (allt går lungt och fint till) men när spänningen dyker tyder på att den tidigare nämnda ändringen/reoarationen inne i radion har med reset att göra. Går inte radion att slå på med tändningen av i og9-3:an? I sådana fall är det inte omöjligt att problemet funnits hela tiden, men att det nu blivit något lurt med standby-spänningen och därför visar sig problemet nu.
    Det är möjligt att man kunnat undgå felet genom att stänga av radion innan man vrider av tändningen på bilen men det är nästan omöjligt att ta reda på.

    Det finns i vilket fall som helst inget batteri i radion för att hålla stationsminnet. Det troliga är att minnet i sig fått sig en knäck.
    Spänningsmatningen från bilen till radion fungerar som den ska på min bil.
    Jag har testat tre olika apparater i min bil med exakt samma fel.
    På Saab säger man att det är en krets (minneskrets, CPU, ?) som är trasig och måste bytas ut. Kostnaden för detta är som jag skrev tidigare uppåt 2000kr.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Det finns i vilket fall som helst inget batteri i radion för att hålla stationsminnet. Det troliga är att minnet i sig fått sig en knäck.
    Spänningsmatningen från bilen till radion fungerar som den ska på min bil.
    Jag har testat tre olika apparater i min bil med exakt samma fel.
    På Saab säger man att det är en krets (minneskrets, CPU, ?) som är trasig och måste bytas ut. Kostnaden för detta är som jag skrev tidigare uppåt 2000kr.
    Min gissning av kretsen är antingen en krets som innehåller batteri, eller någon reset(relaterad)krets. Att det skulle vara CPU:n eller minnet tror jag inte riktigt, är det fel på dem brukare det få mycket värre konsekvenser. Fungerar någon av radioapparaterna i någon annan bil? I så fall tror jag ändå på att det har något med spänningsmatning att göra (och fixen är att rätta till detta med en mera robust resetkoppling), i annat fall skulle jag nog ändå dubbelkolla om det inte sitter ett batteri någonstans i en (minnes-)krets iallafall (både Dallas/Maxim och ST har sådana; i vissa fall kan man bryta/borra upp locket på kretsen för att ersätta batteriet). Men det skulle även kunna vara en dåligt dimensionerad standbykoppling som har gett upp.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    [quote=Långmilare]
    Citat Ursprungligen postat av "Roger #2378":3uy2kdxq
    Det finns i vilket fall som helst inget batteri i radion för att hålla stationsminnet. Det troliga är att minnet i sig fått sig en knäck.
    Spänningsmatningen från bilen till radion fungerar som den ska på min bil.
    Jag har testat tre olika apparater i min bil med exakt samma fel.
    På Saab säger man att det är en krets (minneskrets, CPU, ?) som är trasig och måste bytas ut. Kostnaden för detta är som jag skrev tidigare uppåt 2000kr.
    Min gissning av kretsen är antingen en krets som innehåller batteri, eller någon reset(relaterad)krets. Att det skulle vara CPU:n eller minnet tror jag inte riktigt, är det fel på dem brukare det få mycket värre konsekvenser. Fungerar någon av radioapparaterna i någon annan bil? I så fall tror jag ändå på att det har något med spänningsmatning att göra (och fixen är att rätta till detta med en mera robust resetkoppling), i annat fall skulle jag nog ändå dubbelkolla om det inte sitter ett batteri någonstans i en (minnes-)krets iallafall (både Dallas/Maxim och ST har sådana; i vissa fall kan man bryta/borra upp locket på kretsen för att ersätta batteriet). Men det skulle även kunna vara en dåligt dimensionerad standbykoppling som har gett upp.[/quote:3uy2kdxq]

    Det har absolut ingenting med yttre matning att göra. Felet är inuti radioenheten. Jag har mätt upp alla spänningar till enheten. Enligt Saab är det en krets i radio som måste bytas. Jag har själv tagit isär en radio för att hitta felet. Det finns inget batteri i radion. Vilken typ av minne som finns i radion vet jag inte. Det är iallafall inte batteribackat RAM utan troligare statiska RAM, flashminne eller bara det i CPU'n integrerade minnet.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Det är iallafall inte batteribackat RAM utan troligare statiska RAM, flashminne eller bara det i CPU'n integrerade minnet.
    Den håller stationerna (på U2 åtminstone) även om man inte har den ansluten till yttre batteri vad jag förstått. Detta betyder att det finns någon sorts NV-minne: Om man inte använt någon typ av exotiska minnen innebär detta batteribackat RAM, Flash eller EEPROM (samtliga kan vara integrerade i CPU'n, det finns t.o.m. CPU:er med integrerat batteri, dock osannolikt att en sådan skulle vara använd här...). Om du har radion öppen bör du kunna identifiera vilket den använder, det finns antagligen inte fler kretsar än att du kan googla alla, och sannolikt är NV-minnet i CPU:n eller en krets som sitter i dess omedelbara närhet.

    Om problemet har med reset att göra hjälper det nog inte att hitta var stationerna lagras, dock.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    56
    Jag hade loss min radio och kollade efter några kandidater på kretsar. Det var två som satt på ett separat kort som jag inte kan få fram vad det är för kretsar. Dom träffar jag fått hänvisar till sidor som ska ha någon form av betalning för att få tillgång till mer info.

    Det kanske är någon annan som har bättre kontakter.

    Dom är stämplade:

    NEC D78013GC784
    NEC 72005GC(A)
    Cosmic blå 9-3 -02 steg 1

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Om ni har baskortet (bottenplattan i radion) framför er.
    Vänd antenningången mot er och frontanslutningen frammåt. Kolla ca 8cm frammåt på vänster kant. Sitter det inte en svart plastkapsel på höjden där?
    Det har då min. Denna är märkt Tokin 5,5v och med + & -.
    Visserligen märkt C605 på kortet. (kondensator)

    Efter lite mer efterforskning så är det nog inte ett batteri.
    Men jag tror mer på att det är en Supercap.

    Edit: Jepp Tokin gör supercaps.
    Edit2: 0,0473F ligger den på och är med i deras FM serie.
    http://www.nec-tokin.com/english/produc ... citors.pdf
    Man lär så länge man lever.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Edit2: 0,0473F ligger den på och är med i deras FM serie.
    http://www.nec-tokin.com/english/produc ... citors.pdf
    Ok, gåtan löst? Supercaps används inte helt sällan för minnesbackup. Kretsen D78013 är sannolikt en NEC uPD78013-cpu (som är maskprogrammerad, dvs du kan inte köpa någon som reservdel), och när den står i STOP-mod drar den typiskt något tiotal nA (hittade inte datablad på just den, bara besläktade CPU:er). 72005 borde vara en uPD72005 CAN-kontroller.

    Om inte supercapen är dålig (har hänt förr, mät; när du slår på apparaten ska den gå upp till något nominellt värde, 3..5V verkar rimligt, sedan ska den i stort sett ligga kvar där när du slår av spänningen), gissar jag fortfarande på något som har med reset (eller standbyspänningen) att göra.

    Ang datablad, om man skalar bort bokstäverna på slutet (och i NEC:s fall även början) så hittar man nästan alltid ett gratis datablad på kretsen förr eller senare. Bokstäverna på slutet är oftast bara koder för kapsling och hastighet, som man sedan normalt kan hitta förklaringen på inne i databladet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    56
    Tack Långmilare och Hedis för hjälpen.

    Ska ta isär min radio igen och kolla upp supercaps:en rent fysiskt. Elfa har liknande med samma värde. Måste kolla om den passar rent fysiskt. Det är ju inga pengar på att prova byta.

    Hjälper inte detta så är det nog som Långmilaren har beskrivit tidigare. Med tanke på dom priser som har förekommit så lutar det nog mer åt det hållet. Dom kan väl inte ta upp till 1500:- på att byta en konding!!
    Cosmic blå 9-3 -02 steg 1

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-04, 01:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •