Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: "Läckage på bränslegasåtervinning" 9-5 2,3 -00

  1. #1

    "Läckage på bränslegasåtervinning" 9-5 2,3 -00

    Nästan sedan jag bilen -03 köpte bilen har jag fått tänd motorlampa och felmeddelande typ "Stort läckage på bränslegasåtervinning". Bilen har varit på verkstad flera gånger och de hittar inget läckage. Först larmade det bara varma sommardagar nu hoppar det igång mest hela tiden. Besiktningen gnäller och nu tänker jag byta bil. Hur fixar man felet?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Byt kolkanister och slangar till den.
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 996
    Hur är det med det 8-åriga ansvaret för avgasrening som biltillverkarna har, gäller det kanske även bränslegasåtervinning eller är det endast avgasreningen?
    Fredrik J

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 849
    Hej !

    Frågan är väl hur noga de verkligen undersökt, stort läck är hyfsat enkelt att hitta.
    Det du kan göra är att kolla lite allmänt på slangar osv. som redan föreslagits.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 915
    sen behöver det ju faktiskt inte vara nåt läckage i den bemärkelsen. Det är ju antagligen nå sensor som varnar och de kan ju i sig vara felaktiga, det kan vara nåt kablage som ligger och skaver och jordar till nämnda sensor.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    443
    Hmmm. Kommer inte riktigt ihåg men har för mig att jag sett något liknande när jag kolla min felkoder med en OBD2. När jag sen googlade på koden så fick jag en ganska enkelt fix att testa. Kolla så att man skruvar i tanklocket ordentligt. Man kan vara ganska slarvig att dra runt det ordentligt. Jag släckte koden och har varit nogrann sen dess och aldrig mer sett koden. Dock hade jag aldrig en CE på det.
    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

Liknande ämnen

  1. läckage vid insuget "luft" vid spjällhuset.
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-01, 20:10
  2. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •