Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Lära sig mer ingående om motorer mm?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7499

    Lära sig mer ingående om motorer mm?

    Hejsan.

    Jag är väldigt bilintresserad, och känner till de flesta bilmodeller och deras motoralternativ, men jag kan väldigt ytligt om motorer och mer ingående vad som är vad under huven och hur saker och ting fungerar. Till sommaren är planen att inhandla ett saab 900 eller 9000 av hyffsat ny modell, och det vore kul att vara lite påläst om saker och ting innan jag säger för mycket om trim osv.. Vet ni någon bra sajt på svenska eller engelska som går igenom sånt här mer grundligt?

    Tack på förhand

    Johan

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284

    Re: Lära sig?

    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Hejsan.

    Jag är väldigt bilintresserad, och känner till de flesta bilmodeller och deras motoralternativ, men jag kan väldigt ytligt om motorer och mer ingående vad som är vad under huven och hur saker och ting fungerar. Till sommaren är planen att inhandla ett saab 900 eller 9000 av hyffsat ny modell, och det vore kul att vara lite påläst om saker och ting innan jag säger för mycket om trim osv.. Vet ni någon bra sajt på svenska eller engelska som går igenom sånt här mer grundligt?

    Tack på förhand

    Johan
    Välkommen till forumet, ser att du är ganska ny. Kan tyvärr inte hjälpa dig, men jag vet att en bra skriven rubrik hjälper jättemycket. exempel:
    -lära sig hur motorer fungerar
    -hur fungerar en motor?
    -fördjupa mig i 9000 motorer

    hälsningar
    victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7499
    tack!

    Japp det har du rätt i. Borde vetat bättre efter att ha spenderat min vakna tid sen jag var 13 på diverse forum, hehe.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959
    Jaha här hade vi en alingsåsare till ja..
    Det finns hur mkt literatur som hellst! Allt från väldigt basic böcker till läroböcker i förbränningsmotorteknik och fordonssystem för civilingenjörer på Chalmers.

    På zatzy.com i frågor o svar forumet finns det en tråd motorböcker, sök efter den tråden. Det kom upp väldigt många bra böcker där!

    Haynes som gör verkstadshandböcker har även böcker allmän motorlära! Finns på mekonomen i alingsås!

    Ett annat tipp är att surfa runt på olika forum och läsa i Projekttrådar där folk skriver hur dom gjort när dom bygger sina motorer / bilar.

    Alternativt, ta en kurs. Jag gick själv en kurs i fordonservice och underhåll på Lerina i alingsås för många år sedan.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7499
    Tack för det utförliga svaret! Skall spana in detta. Kul med lite lokalkännedom!

    Som kuriosa skall jag läsa Maskinteknik civiling. på chalmers hösten 08. Måste bara ta mig igenom det sista halvåret i lumpen hehe.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Hej!

    Jag tycker personligen att du kan skruva dig fram tycker man lär sig otorligt mycket på det...Men passar det bättre för dig att läsa till dig kunskap så gör det det är om inte annat billigare
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Tack för det utförliga svaret! Skall spana in detta. Kul med lite lokalkännedom!

    Som kuriosa skall jag läsa Maskinteknik civiling. på chalmers hösten 08. Måste bara ta mig igenom det sista halvåret i lumpen hehe.
    Okej.. Då har du en hel del kurser du kan välja till, Se till att du får med ngn kurs i systembiten så du har ett hum om mjukvarupplägget för motorstyrning och även ESP och växellådor.
    Till termin 5 el 6 så kan du välja inriktning och det finns bla Automotive ingenering.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7499
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Hej!

    Jag tycker personligen att du kan skruva dig fram tycker man lär sig otorligt mycket på det...Men passar det bättre för dig att läsa till dig kunskap så gör det det är om inte annat billigare
    Hehe! Det tror jag garanterat. Kan vara kul att läsa lite under de mörka vintermånaderna dock!

    HP: Trevligt! Bilar tror jag kommer bli det jag riktar in mig på, men man vet aldrig vad framtiden vill.

  9. #9
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 142
    Medlem#
    6252
    denhär kan kanske vara till hjälp?

    http://www.youtube.com/watch?v=D4vXU7DJEfY

  10. #10
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Jag har för mig att How stuf works hemsidan innehåller rätt mycket matnyttigt om hur motorer fungerar.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7499
    Nu har jag en del att ta tag i! Trevligt.

Liknande ämnen

  1. Vill lära mig mer..
    Av onlyone i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-08-27, 00:44
  2. AS1 och ingående komponenter?
    Av Alex9-3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-16, 09:25
  3. Jag vill lära mig !
    Av MikkePikke i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-06-15, 10:32
  4. Köpa kass motor för att lära sig mer? Vad ska man ge?
    Av zsh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 09:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •