Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Låsproblem 9000-96 Kommer inte in på förarsidan....

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153

    Låsproblem 9000-96 Kommer inte in på förarsidan....

    Som rubriken antyder har jag drabbats av låsproblem, det går att larma av och på och samtliga dörrar låses/låses upp utom just förarsidan. Den går inte att öppna vare sig med nyckel eller inifrån med plastflärpen. Kan det vara så enkelt att något frusit fast? Kan det hjälpa med kopiösa mängder låsolja? Jag har inte gjort mer efterforskningar än konstaterat att bilen inte gick att få upp så det blev andra bilen till ICA... Har ingen lust att krypa över barnstol för att att ta mig in (30+ och 85 kg med fågelben gör det inte enklare)
    Noterbart kan vara att det låter lite skumt när man drar i handtaget på förarsidan, ett lätt klickande ljud i ändläget (som känns lite kortare än på passagerarsidan). Någon med en bra ide om vad som kan ha fallerat? Svårt att plocka ner och kolla då dörren inte går att få upp...
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153
    Har nu nästan tömt en låsspray burk, fortfarande går det inte att låsa upp förardörren. När man försöker inifrån går det endast att rucka lite påp låsflärpen och samma klickande ljud hörs som när man drar i handtaget på utsidan. Någon ide om vad som kan vara fel?
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    hej
    troligen c-låsmotorn som gett upp.
    c-låsmtorn går ju upp o ner och i sitt ändläge skall den hoppa över en klack i motorn, troligen så är motorn klen och har stannat på klacken och då kan man knappt rubba låsknapp och man är utelåst.
    det är nog bara knevla bort dörrklädslen , det går ( har själv gjort det) man får dock använda vissa kraftuttryck.
    för det är väl inte så att någon velat "låna" bilen och trasat sönder plåten under handtaget?
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153
    Har inte sett något tecken på att någon velat låna bilen... Kan höra vissa ljud inifrån dörren när jag låser med fjärren, vet inte om det kan vara motorn? Har nu kört in än mer låsspray och det händer inte ett smack, så det ger jag upp. Handtaget på utsidan verkar vara åter till normalvärlden. Känner inte för att knöla mig över barnstol och sätta mig i bilen för att knöla med dörren i kylan, utan att veta riktigt vad jag letar efter. Finns det något annat som kan vara galet eller verkar det vara LarsLars som vet bäst i detta fallet...? Hoppas på något enklare fel... Skall nog försöka med att låta kupevärmaren gå i några timmar och se om det hjälper.
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Jag råkade ut för ungefär samma sak på min häromdan när det var -5C ute.. förardörren och den vänstra bakdörren låste inte upp när jag tryckte på fjärren, däremot låstes de högra dörrarna upp. Efter lite trixande insåg jag att det troligen var så att c-låsmotorn förmodligen inte orkat flytta på "armen" inne i dörren så att låset öppnades och plastpluppen åkte upp. Efter lite låsande och upplåsande och lite halvförsiktigt bankande innifrån låstes dörrarna upp. Det kan ju vara lönt att försöka flytta bilen till nåt varmgarage eller så och sedan smörja armarna så dom inte fryser..

    Om det nu är samma fel, vill säga.
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153
    Kan man "hjälpa" motorn genom att försöka dra upp låsflärpen i dörren samtidigt som man låser upp, eller är det en annan mekanism? Det jobbiga är just att det är förardörren, de dörrarna skulle inte kännas som ett lika stort problem (man skulle kunna vänta till några + grader ute...)
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av Nuno
    Kan man "hjälpa" motorn genom att försöka dra upp låsflärpen i dörren samtidigt som man låser upp, eller är det en annan mekanism? Det jobbiga är just att det är förardörren, de dörrarna skulle inte kännas som ett lika stort problem (man skulle kunna vänta till några + grader ute...)
    Skadar ju inte att prova!
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153
    Idag när jag skulle ta tag dörrproblematiken så vips, Sesam öppnar sig. Förmodligen bara kyla som ställde till det. Pictogrammet visade på öppen förardörr med det gav med sig nästa gång bilen startade. Vad som kan ha varit fel har jag ingen aning om (kanske var det armarna som du skrev Monty). Var sitter sensorn för öppen och stängd dörr? Fattar nämligen inte riktigt varför den varnade för öppen dörr...
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

Liknande ämnen

  1. Fönstret på förarsidan åker inte ner
    Av sebbezz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-12, 23:45
  2. saab 95 2,3t 1998 kommer bara kallluft på förarsidan!
    Av krenr09 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-19, 20:57
  3. Bältet på förarsidan dras inte tillbaks
    Av MadModder i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-23, 22:48
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-28, 20:41
  5. Värmen funkar inte på förarsidan... =( (saab 9-5 2.0t -00)
    Av saab_turbo_9-5 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-24, 11:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •