Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Generatorproblem NG900 B204

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Generatorproblem NG900 B204

    Hej. jag har precis bytt kol och ladd.regulator till min saab 900 2.0T har skruvat tillbaka allt men får inte tillbaka remmen på rullarna finns det något man kan släppa på för att remmen ska bli lite mindre spänd eller hur ska man göra?

    Tack på förhand.
    MarZ

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    hur gjorde du för att få bort remmen från början?

    du tar en spärrskaftsförlängare 1/2 och stoppar i det fyrkantiga hålet till remspännaren, trycker denna mot fronten och sen tar ett borr eller dyl och trycker i hålet.

    ta INTE en skruvmejsel, gjorde jag och när jag skulle ha ut den sen gick de inget vidare så hela skruvmejslen blev böjd = skrot
    ett borr är bättre.

    dock så var ju detta Lm länkade till, mitt var bara en enkel förklaring.

    lyckades du sen eller?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581
    japp det gick fint önskar att jag visste det innan jag tog bort rullarna. men sedan gick det skit lätt, tog 1 minut.

    Tackar så mycket!
    MarZ

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    generator problem IGEN :S

    hej hej nu har jag precis haft problem med att generatorn inte laddade till batteriet så jag bytte kol och regulator, i hopp om att det var den som gett upp. fixade dit de nya delarna och startade upp bilen, men denna gången så plingade SID som en galning och varningstriangeln med ett "!" lös upp och laddningslampan var fortfarande tänd. tänkte att jag hade satt något fel så plockade bort laddreg igen och sprayade med 5-56 runt kontaktstyckena och monterade tillbax alltihop och då var det tyst.. ett tag sen några dagar efter så började det igen blir tokig.. någon som har några tips? eller vet vad som är fel?

    Tack på förhand
    MarZ

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    När mitt kol gav upp så lämnade jag bilen till saab, de menade på att de är lika bra att byta hela generatorn när de börjat ladda dåligt.

    Satt tillbaks alla sladdar som de ska?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    när man byter kol/regulator så bör man fila av kanterna ( i längslet ) på nya kolen/regulatorn så att det bottnar ordentligt i kollektorn.
    tänk dig att kollektorn är ett brett dike med höga kanter sen komer nya kolet på och landar på dikeskanten, det blir ett litet gnistregn och sliter ut kolen på nolltid
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581
    så kolen ska vara aldeles plana när man sätter in dem eller? vad kostade det att lämna in på saab för att fixa? jupp alla sladdar är på rätt plats.

    MarZ

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    När jag lämnade in bilen på Saab gick de på strax 2500kr för en beg generator med nytt kol ditsatt, fick självklart behålla den gamla generatorn.

    De menade på att de var inte lönt dels för att risken att nått mer går sönder på generatorn snart + att timpenningen för att byta kolet skulle bli lika mycket som att skaffa fram en beg med bra kol i.

    Men gissningsvis kan du nog få det för 1500-2000kr på en vanlig verkstad och då fungerar det ju troligen, skulle det mot förmodan börja lysa igen är de ju bara åka dit och be dem fixa det..
    Senast redigerat av Moderator den 2021-12-30 klockan 13:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250
    Citat Ursprungligen postat av Marz
    så kolen ska vara aldeles plana när man sätter in dem eller? vad kostade det att lämna in på saab för att fixa? jupp alla sladdar är på rätt plats.

    MarZ
    Du har ju redan bytt det som kan (brukar paja) kolen mm. Saab kör med försäljningssnack,kan du inte ta bort felmeddelande står säkert i instruktionsboken. Glöm kolens yta de är plana i början sliter in sig snabbt de är mjuka.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581
    så det finns inget som man kan testa för att kolla om det är elfel eller om det är generatorn som är kass? kan det vara dålig kontakt ellerså av smuts och annat? är det någon som haft liknande problem fast kunnat fixa det själv?

    Marz

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    till att börja med så är laddningslampan ingen varningslampa utan en kontrollfunktion. Den lampan sitter i fältkretsen och är kolen dåliga eller slut så tänds inte lampan överhuvudtaget.
    Det du kan göra är alltså att lossa den smala kabeln från generatorn, slocknar laddningslampan då med tändning på så är det nåt fel i generatorn, lyser den fortfarande så är det nåt fel i bilen, dvs kabeln jordar nånstans.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581
    ok, då är det nog något som inte står rätt till i generatorn, men jag ringde till saab och hörde med dem lite, de hade sålt 1-2 generatorer på 6 år så de trodde att det var något annat isf. jaja imorn så ska jag krypa under bilen och skruva loss laddreg och försöka göra det lite rent så får vi se om det blir någon bättring.

    marz

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    till att börja med så är laddningslampan ingen varningslampa utan en kontrollfunktion. Den lampan sitter i fältkretsen och är kolen dåliga eller slut så tänds inte lampan överhuvudtaget.
    Det du kan göra är alltså att lossa den smala kabeln från generatorn, slocknar laddningslampan då med tändning på så är det nåt fel i generatorn, lyser den fortfarande så är det nåt fel i bilen, dvs kabeln jordar nånstans.
    Tyvärr du har fel, laddnings lampa lyser ibland eller permanent om du har fel på laddningen.

    När man säger fel på generator , vad menar dom som påstår detta. (dom vill tjäna pengar - oftast!!!) En generator består av rotor och stator med sina lindningar( ingen magnet fält, som annars finns på likströms generatorer som är permanent) Här väcker vi mag.fält med batteri ström till stator.
    På rotor finns kollektor som blir sliten med tiden och smutsig av massor av kol.( bör rengöras med kniv eller liknande vass föremål.( kol leder bra ström och kan kortsluta visa kollektor plattor och då blir inte bra. När man renoverar generator då svarvar man lite på kollektor ( massor av plattor av cu.) byter laddnings regulator ( kanske lager?)och då blir allt som nytt.
    Du har en GRETZ brygga med flera stor kapacitet dioder som likriktar växelspänning till likspänning.( dom sitter inkapslade i generator huset( bra kylning). För att få 100% likström bör man ha kondensatorer som filtrerar emellan pulserna för att få en rak linje ( kan ses med oscilloskop. På bil elektronik är dom försummade , men inte på instrumenten som används i laboratorier syfte.

    Resumè: Om dina lindningar på rotor o stator har inte brunnit( mkt. sällsynt, samt att dioder och lager har inte gett upp) då har du fel på laddnings regulator.( 99% fel på slitna kol / kollektor plattor)
    Så Lars Lars har 100% rätt enligt mig, gör som han säger.

    PS! har själv renoverat många generatorer och el motorer, ( dom jobbar omvänd, samma sak) princip som kylskåp och värme pump. Bättre sagt till en generator tillför vi fysikt kraft för att få ström ut och på en motor tillför vi ström för att få fysiskt kraft.
    Du kanske blir inte förståndigare med min förklaring men har du pengar att betala till ny generator då är de lugnt.
    Har aldrig hört att en växelströms generator på bilen har brunnit. Oftast är fel på andra biliga komponenter som kan bytas ut.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    okej förlåt då, vi får då bortse från mina 20 år som bilmekaniker och säkerligen tusentals renoverade generatorer.

    Det jag ville poängtera är bara det att folk verkar tro att laddningslampan tänds alla gånger det är nåt fel på generatorn och så är det inte. De flesta tror ju direkt att kolen är slut så fort lampan tänds och det är ju helt fel, det var bara så jag menade. Laddningslampan ska lysa vid tändning på och sen slockna helt när motorn går, det är den enda funktionskontrollen man kan göra och innan man börjar med generatorn så utesluter man naturligtvis först och främst kabelfel i bilen som jag skrev.
    Självklart lyser lampan om det är nåt fel på diodkretsen, det säher jag inget om men för den ovane så är det naturligtvis bättre att utesluta kabelfel som första åtgärd.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-12-30 klockan 13:41. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    >du skrev: Laddningslampan ska lysa vid tändning på och sen slockna helt när motorn går..

    Jo, tyvärr du har fel.
    Lådningsregulators uppgift är att batteri ska inte laddas förr mycket ca14,7v DC och ska tala om för förare att bilen laddar för lite.( tip lyser lampa eller SID..)

    Om du antar att många andra bilar har endast laddnings lampa( EJ SID) då börjar den blinka, kanske slockna eller permanent lysa eller dyl. oftast på låga varv, självklart.

    För mig räcker de att se att bilen laddar tex: <12v ( ska vara 13,8v) vid körning och då vet jag att någon fel finns på laddningen eller de är för stor belastning…

    Du fäster dig vid lampans funktion ( kan inte alla nya Saabar) men kan 100% säga att jag bytte nyligen på en Saab 88 kol eftersom lampa lyste svagt på tummgången och de räckte att börja med kol och de vart bra igen.

    Vad säger du om min dotters gamla 740 –88 . lampa lyste på låga varv ,…? Jo jag bytte laddnings regulator och allt vart bra.( en månad sen)

    Med vänlig hälsning
    George ( elektronik ing. som huvud yrke)

    PS! man använder inte någon spray för att fixa laddningen. Man tar ute laddnings regulator och ser på kol storlek - längden ! ( oftast en av dom två är mindre) eller fel kan ligga i själva elektronik styrningen dvs . regulator. Spray kan leda att du kortsluter kollektor plattor och dina slitna kol har säkerligen inte fastnad, ( ganska sällsynt) jo du kan dra ut lite istället då förlänger du deras funktion lite till, annars låter som handpåläggning !!

    Jo, Gott nytt år med hälsning från Mantorp trakten.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    jag tror inte riktigt du läser vad jag skriver ? Jag liksom du vet hur en generator fungerar och jag behöver inga lektioner om hur de olika komponenterna fungerar men jag försöker bara förklara för de som inte kan det hur det eventuellt kan vara. Jag säger bara det att en laddningslampa som lyser eller flimrar MÅSTE inte innebära att felet sitter i generatorn. Jag har lagat många bilar där någon tidigare har både lagat och bytt generatorn pga flimrande lampa och i de fallen så har härvan legat och skavt mot jord nånstans. De flesta verkstäder är ju så här, kunden kommer in med laddningslampa som lyser, härligt tänker de nu får vi sälja en generator och grundläggande felsökning saknas oftast helt.

    Och som svar på din dotters volvo så är felet på dessa Bosch generatorer många ggr dålig kontakt mellan regulator och hus. En tillputsning av kontaktytorna brukar räcka 99ggr av 100 om nu inte kolen är dåliga.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Flyttar tråden till "Ljud och elektricitet" och påminner både George och StefanM att läsa varandras inlägg noga, om inte annat just för de som StefanM talar om: De som inte är 100% insatta i funktionen hos generatorn och dess kringutrustning.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581
    ok tack för alla svar, bytte generatorn och allt fungerade finfint igen

    Marz

  20. #20

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    till att börja med så är laddningslampan ingen varningslampa utan en kontrollfunktion. Den lampan sitter i fältkretsen och är kolen dåliga eller slut så tänds inte lampan överhuvudtaget.
    Det du kan göra är alltså att lossa den smala kabeln från generatorn, slocknar laddningslampan då med tändning på så är det nåt fel i generatorn, lyser den fortfarande så är det nåt fel i bilen, dvs kabeln jordar nånstans.
    Hej (jag är medveten om att tråden är gammal)

    Var menar du att kabeln kan jorda och vilken kabel gäller det? Jag har litegrann tummen mitt i handen när det gäller generatorer eftersom det är första gången jag skruvar med en (utom spänna/byta remmen till dem på andra bilar). Dessbättre är jag inte ordblind och har lusläst Haynes-kapitlet ett par gånger men förstår inte allt.

    Till att börja med så mätte jag på generatorn mellan grova pluskabeln och jord (kaross) och fick samma som på batteriet - detta måste innebära att den leder ström åtminstone (laddkabeln till batteriet) och då det inte går åt mer ström än man kan tänka sig soppapump och lysen mm drar så borde den inte vara kortsluten heller. Laddlampan slocknar när jag kopplar bort den lilla sladden från generatorn - men det bevisar väl bara att laddlamps-funktionen är i ordning. När jag sedan kopplade av stora pluskablen och mätte på dess gängpinne mot jord gav det bara 0.25V output från generatorn. Iofs skulle man inte dra runt den utan motstånd skrev Haynes men hur ska man kunna testa annars? Eller man kanske bara ska anta att den inte laddar alls när strömmen från batteriet går ned vid gång.

    Detta var symptomen när skiten packade ihop. 1: acc:n började flimra så jag trodde först det var fel på den men sen började allt annat bli svagare så jag fattade att det var laddfel - men ingen laddlampa tändes. 2: en enda gång under några dagars testande har batterispänningen flimrat upp på siffror som liknar det de ska (12.4 volt åtminstone), så jag funderade på om det var dålig kontakt någonstans men har ju mätt att batterispänningen leds åt andra hållet om jag laddat batteriet med laddare först så det verkar inte vara det iaf :-( 3: efter den första "breakdown" turen så HAR laddlampan lyst med motorn igång, men upptäckte att sladden satt ganska dåligt i kabelskon så blir byte av den och det kan vara därför inte laddlampan funkade första gången.

    Återstår generatorfel vad jag fattar men jag lyckas inte ens få bort den! Ska man verkligen göra som det står i Haynes och tillverka en specialgrej som håller ihop spännanordningen? Har en -92 2.3T och det är det som boken rekommenderar att man "trycker ned (generator)remmen och sedan monterar på specialgrejen så fjädern hålls ihoptryckt", ska jag bara följa instruktionerna och se glad ut?? Det verkar som remmen är rätt bra spänd för det krävs en hel del handkraft för att mha tryck på remmen få spännarmekanismen att röra på sig och den rör inte gärna på sig något då heller. Fattar inte ens hur den fungerar - det sitter en skena monterad utvändigt på spänncylindern som såvitt jag kan se hindrar rörelse i konstruktionen. Den går från övre fästet på cylindern till hjulets fäste.

    Rörigt - jag vet - hoppas att någon kan säga ett par väl valda meningar om allt det här som gör att det klarnar. Laddkresten är ju skitsimpel enligt ritningen så det här borde jag klara... när det klarnat.

    Självklart kunde jag glömma alltihop och lämna in bilen men har gett mig fan på att lära mig att göra "allt" själv istället. Inte programmera om styrdon och sådant kanske men sådana här basala saker vill jag definitivt kunna själv. Och nu har jag ändå tagit ut innerskärmen så vill avsluta det här åtminstone till isärtagning och inspektion. Help...

    Sedan så undrar jag varför det inte finns några säkringar alls i laddkretsen (om det stämmer). När det gäller laddlampan är det väl så lite ström att inget pajar om den skulle kortslutas men laddkabeln? Mycket ampere, är det så cyniskt att det inte finns så kraftiga säkringar för bilar som det skulle handla om?

Liknande ämnen

  1. NG900 B204 felkod P0171
    Av Dannem76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-03-06, 19:17
  2. B204 block från ng900 i 9000, hur göra?
    Av Nordenstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-20, 10:27
  3. Slangfråga B204, NG900
    Av Kid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-02, 19:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •