Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Byta bromsbelägg på NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Hisings Backa
    Inlägg
    8

    Byta bromsbelägg på NG9-3

    Kan någon hjälpa en novis med lite info om hur man skall gå tillväga när man byter bromsbeläggen på en 9-3 SS 2.0t -03.
    Bilen var inne på service o verkstadskillen tyckte att det var dags att byta dessa, 4000 ville han ha!!
    Jag tyckte att det lät som en blåsning.
    Då tänkte jag att jag gör det själv! Fast jag vet inte hur. jag får inte av beläggen.

    Jag trodde att jag behövde något specialverktyg eftersom den förbannade kolven inte ville tryckas in och jag ville inte använda mer våld, men det blir väl till att ta fram slägga o några andra verktyg!
    9-3 SS 2,0t BSR Steg 3

  2. #2
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Ska du byta bak så behövs det ett verktyg så att du kan trycka & vrida in kolven samtidigt, finns en sats på biltema som innehåller sånt verktyg till olika bilar!

    http://www.biltema.se/Archive%5CProduct ... 1255_l.jpg

    Bromskolvsverktyg, 11 st.
    Pressar tillbaka bromskolven vid byte av bromsklossar. För både höger- och vänstergängade kolvar i ok med självjusterande handbroms. Adapter med 3/8" invändigt fyrkantsfäste medföljer. Passar Audi, BMW, Ford, Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Opel, Saab, Toyota, VW m.fl.

    Art nr 19-1255 Pris 349,00 kr

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Hisings Backa
    Inlägg
    8
    Ännu mer Hjälp!
    Tack så mycket.
    Jo jag var på Biltema idag o nästan köpte den, men visste inte om jag skulle ha nytta av den.
    jag får väl åka dit igen imorgon.
    9-3 SS 2,0t BSR Steg 3

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    150
    Verkar knepigare än det brukar vara det här? Är det något man bör göra själv om man är medioker mekaniker?

    Har bytt alla fjädrar på bilen och den beskrivningen jag fick här var ju kanon men jag har halvsvårt att fatta den här?

  5. #5
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Det borde du klara själv.

    Se till att det är rent så dom inte kärvar.

    Akta dammskyddet när ni använder verktyget, det är lätt att dammskyddet vrider sig med kolven och går sönder , jag brukar spraya in lite 5 56 under så dammskyddet inte fastnar i kolven så att säga.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Hisings Backa
    Inlägg
    8
    Har inte haft tid att åtgärda detta ännu, men det verkar inte vara så svårt.

    Däremot så undrar jag om inte 4000:- för att byta bromsar är en blåsning?
    Ni får gärna skriva om vad ni har betalat tidigare.
    Speedparts tar under tusenlappen för belägg runtom (original), då tycker man att 3000:- för själva jobbet är lite i överkant.
    Dessutom var beläggen inte så slitna så att dessa behövde bytas, 5-6 mm fram.
    9-3 SS 2,0t BSR Steg 3

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Hisings Backa
    Inlägg
    8
    Fick äntligen tummen ur o bytte bromsarna. (Jag var snarare tvunge till att dr ut tummen, Besiktning 14/2).
    I alla fall, till er som undrar så gick det bra o det tog ung. lika lång tid som det tar att byta däck.

    Tack åter igen för alla tips.
    9-3 SS 2,0t BSR Steg 3

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    10
    Fick du användning av verktyget eller gick det att pressa in kolvarna ändå? Funderar på att byta mina belägg med.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Härryda
    Inlägg
    290
    Går inte att bar pressa in. Måste skruvas in under press.
    Så ett sådant verktyg ska du allt ha.
    Mvh Fredrik Olsson

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    10
    Ha, det gick aldeles utmärkt utan att använda något verktyg. Med en polygrip gick det att få snurr på kolven samtidigt som man pressade in den med handkraft. Sweeeet, sparade 350kr!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Härryda
    Inlägg
    290
    Grattis!
    Kunde kostat dig en hel del istället.
    Kolven kan gå sönder har jag hört. Kolven är gjort av något plast material. Minsta snett när du trycker in så kan det gå en flisa.
    Mvh Fredrik Olsson

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    976
    Okey, jag har en annan erfarenhet av dessa.
    efter ~150 mil till och i Tyskland kan jag säga att jag är mer än nöjd med mina greenstuff. Efter korrekt inkörning i två veckor är jag glad att jag hade lite bättre bromsverkan då tyskarna har en viss förkärlek till vägarbeten och j_vligt dryga köbildningar. Dels halvkraftiga inbromsningar är testade både i Tyskland (med greenstuff) som i sverige (utan greenstuff) där det känns som om det finns klar skillnad. Sen om jag det är nån inbillning vet jag inte, men så kändes det. Skriker gjorde inte mina så mycket, men det skrapade oroväckande i 1½ vecka. Lite gnissel i slutet men inget jobbigt.

    Kan meddela att jag höll på att mosa en mindre Mercedes i en snabb köbildning där ABS'en fick jobba rejält. I det läget skulle jag INTE vilja veta hur det fungerat med orginalbromsar. Det var så när att smälla, att om bromsarna fungerat en sekund sämre så hade jag och min sambo fått gå hem...

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    454
    Man blir ju mörkrädd när man hör vad vissa tar för byte av belägg

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Byta bromsbelägg på 9-3 SS 2.0t ´03

    Djengis: Det var inte så att priset missförstods?

    Jag frågade på min lokala saab för bakbromsarna och fick priset.
    Skivor + belägg + arbete = 4000 kr
    Belägg + arbete = 2000 kr
    ------------

    Genomfört och dokumenterat med bilder
    viewtopic.php?f=4&t=279077

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av eddyolsson
    Citat Ursprungligen postat av jonlun
    Ha, det gick aldeles utmärkt utan att använda något verktyg. Med en polygrip gick det att få snurr på kolven samtidigt som man pressade in den med handkraft. Sweeeet, sparade 350kr!
    Grattis!
    Kunde kostat dig en hel del istället.
    Kolven kan gå sönder har jag hört. Kolven är gjort av något plast material. Minsta snett när du trycker in så kan det gå en flisa.

    Stämmer detta??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    63

    Re: Byta bromsbelägg på 9-3 SS 2.0t ´03

    Är i farten med att göra typ samma process. Har anliggning på bromsen höger bak, så jag tänkte demontera bromsoket bak för att smörja upp och motionera kolven lite. Exakt vad för verktyg behövs för att få bort oket? har tittat lite snabbt o det ser ut att vara typ insex eller liknande? vilken storlek?

    Tack för hjälpen på förhand.

    Btw. Bilen är en 9-3ss 2003

  17. #17
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458

    Re: Byta bromsbelägg på 9-3 SS 2.0t ´03

    7:ans insex för att lossa oket. Sedan en skruvmejsel eller liknande för att bända loss fjädertrådarna.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #18
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947

    Bromskolvsverktyg Bak NG9-3

    Passar detta verktyg till att skruva tillbaka kolvarna i ok:en bak på NG9-3 vid bromsbeläggsbyte?

    http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verkty...-delar-191424/

    För noterade detta:

    "OBS: Endast för vänstergängade kolvar."

    Är bromskolvarna bak på NG9-3 vänstergängade?

    Tack.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    779
    Medlem#
    7119
    Har inte svaret på din fråga men den här http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verkty...-delar-191255/ satsen har tagits upp i trådar tidigare.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Blommas Visa inlägg
    Har inte svaret på din fråga men den här http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verkty...-delar-191255/ satsen har tagits upp i trådar tidigare.
    Och den funkar bra.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •