Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Storlek på plus kabel, vid flytt av batteri?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    459

    Storlek på plus kabel, vid flytt av batteri?

    Hejsan hejsan. Ska flytta batteriet till bakluckan och undrar om nån vet vilken grovlek på kabel jag bör använda?

  2. #2
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Jag använde 35mm2 och det funkar utmärkt.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-10 klockan 23:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    459
    Man borde ha lite grövre ja? Nån sa 21mm2 men det lär ju inte räcka?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Jag skulle satsat på 35mm2 kabel..
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-10 klockan 23:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 679
    Medlem#
    7660
    har oxå 35mm^2, funkar perfekt! Tänkt på att du säkrar kabeln bara, jag har en 100AMP automatsäkring..

    Mvh, Jesper
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  6. #6
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    På min bil är en 50mm² kabel draget mellan startmotorn och batteriet via en batterifrånskiljare som jag kopplar ur varje gång jag stänger av bilen.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  7. #7
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Det där är inte särskilt smart när man har ett modernare styrsystem som T5 mm. Varje gång du bryter strömmen försvinner adaptionen och då tvingas du göra om den vid nästa start.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-10 klockan 23:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Jag har en enkel 31mm och batteriet i bagageluckan. Jorden går via chassie och plusledaren är avsäkrad 150A skruvad smältsäkring, ledaren går i en "robot"slang under bilen ihop med bromsrören.
    Märker ingen skillnad mot innan på motorstart i kyla m.m.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av Realpower
    Det där är inte särskilt smart när man har ett modernare styrsystem som T5 mm. Varje gång du bryter strömmen försvinner adaptionen och då tvingas du göra om den vid nästa start.
    Nu har jag bara LH 2.2 i min bil än så länge. Sen har jag en ständig plus framdragen till minnet på radion. Men i framtiden då det blir annan motorstyrning får jag ta och tänka på det. Tack för tipset.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  10. #10
    dum fråga kanske. men varför vill ni ha det i bak?

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    I många fall gäller det att skapa bättre utrymme i fram för turbo och avgassytem mm. Iaf för og900 mfl... Därför vill man flytta det...
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-10 klockan 23:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    /Henrik

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    bohuslän
    Inlägg
    8
    jag jobbar som elektriker och skulle inte rekommendera mindre än 35 kvadrats kabel,att ni sen har säkrat av kabeln är ju ett extra skydd men inget tvång( orginal kabeln är ej avsäkrad) så länge man drar kabeln på ett sådand sätt att den ej kan bli skadad på vägen.
    MVH Lasse

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Beroende på var kabeln dras skulle jag nog resonera lite olika strängt angående avsäkringen: Om man som Andreas Plars gjort dragit kabeln under bilen i en robotslang är ju en kortsluning kanske mindre otrevlig än om man skulle ha en 3 m kabel där isoleringen brinner inne i kupén.
    Att orginalkabeln inne i motorrummet inte är avsäkrad känns som en dålig tröst, torpedvägg kallas ju dessutom inte "fire wall" för inte.

    Själv skulle jag nog säkra av kabeln så nära batteriet som möjligt oavsett var jag dragit kabeln och hur skyddad den vore.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-10 klockan 23:03. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    bohuslän
    Inlägg
    8
    All eloge till LM.Man kan alldrig vara nog försiktig när det gäller el.Tyvärr har alldeles förmånga bilar och båtar brunnit upp pga, att folk har påtat med det elektriska förmycket och med för lite kunskap.Är man osäker på vilken kabelarea man ska använda är det alltid bättre att ta en grövre kabel,så kan man slippa mycket elände och sen naturligtvis se till att man drar kabeln på ett sådant sätt att chansen för at den ska komma till skada är microskopisk.Jag vet att det finns bra lathundar på nätet med uppgifter på lämplig kabelarea beroende på hur stor förbrukning som passerar och hur lång kabeln är.
    Lasse

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    570

    Re: Storlek på plus kabel, vid flytt av batteri?

    Lyfter tråden då jag har lite frågor inom det här ämnet.

    Skall flytta bak batteriet i min OG900 till hjulbaljan.

    Tänkte köpa biltemas 30mm2 strömkabel på 6 meter och avsäkra med en 150A ANL säkring.

    Orkar denna kabel och säkring med min startmotor?

    Sen undrar jag hur jag skall koppla strömmen. Skall kabeln kopplas direkt till startmotorn, sen till B+ på generatorn och sen till övriga förbrukare?

    Batteriet i fråga är ett 80Ah batteri om det spelar någon roll.

    MVH
    Robin
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av biker_lasse
    jag jobbar som elektriker och skulle inte rekommendera mindre än 35 kvadrats kabel,att ni sen har säkrat av kabeln är ju ett extra skydd men inget tvång( orginal kabeln är ej avsäkrad) så länge man drar kabeln på ett sådand sätt att den ej kan bli skadad på vägen.
    MVH Lasse
    är du verkligen elektriker??


    klart man ska ha den avsäkrad i bägge ändar, nånstans kan den alltid bli skadad om man inte drar den i ett stålrör hela vägen men det kan ju bli nåt fel i batteriet.
    orginalkabeln är ju inte så lång så det är väl snarare därför dom inte avsäkrat den mellan batteri o startmotor och är inte i en så brandfarlig miljö.
    Det är väl till o med ett krav med säkring högst 30cm från batteriet om du drar en kabel från det?, tror inte försäkringsbolaget är så förtjusta om olyckan är framme oavsett om man dragit för tjock eller smal kabel o sen skitigt i säkringen bara för att man tyckte det var osannolikt att det skulle börja brinna..
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  17. #17
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Re:

    Citat Ursprungligen postat av Robert E
    Det är väl till o med ett krav med säkring högst 30cm från batteriet om du drar en kabel från det?
    Har sett det där på flera ställen i detta forumet och andra, men jag har inte lyckats hitta någon om maximalt avstånd batteri-säkring på exempelvis försäkringsbolags hemsidor. Någon som har en källa på detta egentligen?

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Storlek på plus kabel, vid flytt av batteri?

    har inte heller orkat leta reda på det på nåt försäkringsbolags hemsida men egentligen är jag faktiskt lite tveksam till om man egentligen får rota o ändra i bilens el över huvudtaget men att strunta i säkring hör väl till oaktsamhet.

    kollade runt lite snabbt o den som vill kan ju läsa vilkor 364 hos länsförsäkringar o sen avgöra själv vad som är lämpligt
    http://www.lansforsakringar.se/SiteColl ... fordon.pdf
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    570

    Re: Storlek på plus kabel, vid flytt av batteri?

    Ingen som har svar på min fråga??
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  20. #20

    Re: Storlek på plus kabel, vid flytt av batteri?

    Citat Ursprungligen postat av rob_saab900
    Lyfter tråden då jag har lite frågor inom det här ämnet.

    Skall flytta bak batteriet i min OG900 till hjulbaljan.

    Tänkte köpa biltemas 30mm2 strömkabel på 6 meter och avsäkra med en 150A ANL säkring.

    Orkar denna kabel och säkring med min startmotor?

    Sen undrar jag hur jag skall koppla strömmen. Skall kabeln kopplas direkt till startmotorn, sen till B+ på generatorn och sen till övriga förbrukare?

    Batteriet i fråga är ett 80Ah batteri om det spelar någon roll.

    MVH
    Robin
    Det hur mycke ditt batteri är på spelar mindre roll, eller ingen roll. Det som är intressant är vad din generator har för ladding, jag skulle kunna tänka mej att det sitter max 90A generator?
    I detta fall, för att komma under 0.5V i spänningsfall, så skulle den kabeln vara väldigt optimal, eller om man väljer grövre.

    Att sedan välja en 150A säkring är väl mycke. Man brukar rek. MAX 140A på en 33mm2 kabel. Det är alltid den kabel man drar som man gör avsäkringen på, inget annat.

Liknande ämnen

  1. Svar: 57
    Senaste inlägg: 2010-02-20, 11:09
  2. Flytt över baslåda 9-5
    Av J!mmy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 76
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 14:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •