Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Reparationshandbok/Servicemanual OG9-5

  1. #21
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Kostar 249:- på Micro.
    Finns även på Biltema för samma peng.
    All makt åt Thengil!

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Köpte min förra året på Mekonomen för 199:-
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Torshälla
    Inlägg
    78

    Haynes reperations handbok

    ÄR den boken en bra investering?

    Tänker mig då om det finns information om te.x bygga avgassystem själv å likvärdigt?
    Någon som har erfarenhet av den boken??


    Gäller då 9-5 boken
    MaCCe
    9-5 kombi 2.0T 192 Hk -99 - Black Gold
    Opel Corsa GSi 109 HK -95

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    15

    Re: Haynes reperations handbok

    Citat Ursprungligen postat av MaCCe
    ÄR den boken en bra investering?

    Tänker mig då om det finns information om te.x bygga avgassystem själv å likvärdigt?
    Någon som har erfarenhet av den boken??


    Gäller då 9-5 boken
    Bra investering - JA
    Bygga avgassystem - NEJ
    SAAB 9-5 2.3t SC aut.

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    337
    Medlem#
    6729
    Jag rekomenderar starkt att inahndla haynes boken, har en till min ng900, jag som kan knappt ett skvatt om mekande och skruva isär grejer, har gett mig på saker med denna bok jag inte vågat tidigare, det står verkligen ALLT

  6. #26

    Reparationshandbok till nyare 9-5

    Det verkar inte finnas reparationshandböcker för 9-5:or nyare än 2004. Man borde väl klarar sig fint med den även om man har en '05:a? Motorn och allt mekaniskt är väl exakt detsamma?

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057
    Du kan vara lugn, kör på den boken du.
    Det är på årsmodell -06 och framåt som det börjar skilja lite interiört och exteriört men under "skalet" är det mest sig likt.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 483

    Re: Haynes Saab 9-5

    Det som är unikt just för Biopower, får du inte med. Det är ju bränslesidan som skiljer, men allt annat i bilarna är ju lika mellan bensin, diesel och BP, så det är fullt användbar bok för inredning, kaross, bromsar osv.

    Men man får naturligtvis räkna med att Hayne´s böcker inte alls är lika omfattande som original WIS. För en normal GDS:are brukar Hayne´s-böckerna räcka långt.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  9. #29

    Re: Haynes Saab 9-5

    Jag skulle väldigt gärna köpa en verkstadsbok för att lära mig mer om min bil, men 9-3 biopower från 2008 finns inte listade hos Haynes. Kan jag lika gärna köpa en http://www.haynes.se/Products/product_SV4756.htm pre facelift? jag är medveten om att karossen och motorn är annorlunda förstås.

    ursäkta om jag kapade tråden men kände att det var närbesläktat

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -

    Vad för servicemanual?

    Vad använder ni för digital servicemanual vid reparationer?

    Tänkte att det kunde underlätta för mig som aldrig meckat med Saab eller knappt ens med bilar, gärna PDF.
    Edit: Skaffade en manual
    Senast redigerat av Dolsot den 2019-07-02 klockan 21:20.

  11. #31
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    WIS i ursprungligt utförande är ett 32-bitars Windowsprogram som gjordes för Windows XP men det fungerar även för senare versioner av Windows. Förutom WIS så är det bra att ha tillgång till EPC, Electronics Parts Catalog där man hittar artikelnummer på alla originaldelar för beställning hos lämplig butik.

    Jag är ganska van vid både WIS och EPC men den där webversionen hittar jag inget vidare i efter 3 minuters försök. Det känns som att det fattas en massa men det kanske bara är jag som är ovan.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #32
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Dolsot Visa inlägg
    Vad använder ni för digital servicemanual vid reparationer?

    Tänkte att det kunde underlätta för mig som aldrig meckat med Saab eller knappt ens med bilar, gärna PDF.
    Edit: Skaffade en manual
    Visserligen redan löst, men om nu flera undrar var man skaffar manualer...

    Citat Ursprungligen postat av Dolsot Visa inlägg
    Förresten hur går det med säljandet av digital WIS när den finns gratis på nätet?
    Jo, det kan man oxo undra. Här i Saabs hemland och Europa försöker Orio sälja det som man tillhandahåller gratis i USA. Minst sagt märkligt.

    WIS ägs och säljs av Orio och omfattas av copyright som fortfarande gäller i allra högsta grad. Nu finns en webversion av WIS publicerad i USA. Med tanke på vilka skadestånd en stämning kan resultera i där får man väl anta att det är sanktionerat av Orio. Speciellt som ansvariga framträder under egna namn. Men hur det är med det legala vet jag inte säkert. När det gäller EPC är det däremot tydligt godkänt av Orio. Så numera finns denna information gratis tillgänglig för alla på nätet.

    Här säljer Orio tillgång till WIS & EPC mm på nätet Pris WIS: 40€/dag 150€/mån och 1050€/år, EPC: 26€/dag 90€/mån och 670€/år

    Här ger Orio gratis tillgång till EPC på nätet i USA

    Jag tror Orio skulle tjäna på att släppa all denna dokumentation fri till alla och fokusera på att sälja reservdelar. Man kan hoppas att det är det som är på gång nu. Visserligen finns det verkstäder som betalar för detta, men i slutändan blir det den enskilde Saabägaren som får betala! De flesta intresserade entusiaster har rimligen nu tillgång till EPC & WIS för just sin bil. Det har producerats många exemplar av CD och många böcker med denna information under åren. De säljs då och då, precis som alla andra Saabtillbehör, på beg-marknader världen över. Den som fortfarande tror att det inte finns illegala kopior att ladda hem "gratis" är oinformerad eller lever inte i verkligheten. "Allt" finns på nätet! gäller även Saab. Illegala kopior drabbar Orio och i slutändan Orios kunder dvs oss! Många mindre verkstäder och Saabägare har inte den senaste versionen av EPC och WIS. En del, men inte alla vill/kan befatta sig med piratkopior. Genom att släppa den senaste uppdaterade versionen fri slipper man problem med felbeställda reservdelar mm pga föråldrad information i gamla versioner av EPC och WIS. Detta gäller även annan information som tex monteringsanvisningar för tillbehör och uppgraderingar. Våra fina Saabar är värda korrekt utförd service och underhåll oavsett vem som utför arbetet.

    Men för att få lite perspektiv på saken

    Orio har oinskränkt kontroll och kan vid behov höja sina resevdelspriser på väl valda delar med någon 0.1% istället om man behöver kompensera sig för intäktsbortfallet på EPC, WIS och annan information. Det skulle i ett slag eliminera problemen med "piratkopiering"
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Art nr Trionic 5.5 servicemanual ?
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-11-27, 12:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •