Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Problem med värme i 9000

  1. #1

    Problem med värme i 9000

    Har en 9000 -96:a och värmen vill inte funka som den ska. Den funkar ibland, men när den väl behövs, nu när det är vinter och kallt så funkar den inte. Motorn blir varm som vanligt, men det kommer inte in värme i kupén. Jag har ACC... kan det vara något med den som krånglar. Har sökt här på foumet men inte hittat något bra tips. En sak som jag har provat med är att kalibrera ACC:n, men inget händer.
    Vore tacksam för hjälp!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Har du provat och sätta den på HI ? Det gjorde jag med min och då kom det värme , ingen värme alls förutom på det läget..

    Antagligen AC-panelen som är sönder, eller värmepaket, eller nån plastarm som gått av vid akvariet..

    Mvh Marcus

  3. #3
    Vad menar du med plastarm och akvariet?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    93
    Kolla också lilla ACC fläkten. När min var smutsig, fastnad med smuts, började ACC'n blåsa kallt luft i Auto ock Econ mode.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    250
    Mitt tips är att kolla Inner temperatur givaren i bilen, givaren sitter precis under stolsvärme knappen, dra ut din Stereo eller Acc panelen och till vänster precis så sitter den där! Snurrar den lilla fläkten när tändningen igång? om inte så är den sönder.. Jag tror att det är det som är felet.. Ganska vanligt!

    När min inne temp givare vart sönder så kunde jag höja från 21 till 22 grader i kupen då kom det värme en liten stund sen blev det kallt igen..

    Men som sagt kommer det värme om du ställer den på HI?

  6. #6
    finns det fler bovar till dålig värme ? bytte just min lilla innertemp-fläkt , men det kommer bara marginellt mer värme
    kommer inte mer värme fast acc-panelen ställs på high ?? även termostaten är nybytt .
    regerande svensk mästare i db-drag
    www.garaget.org/omegaman1
    msn: hannutakkinen211@hotmail.com

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    250
    Citat Ursprungligen postat av omegaman1
    finns det fler bovar till dålig värme ? bytte just min lilla innertemp-fläkt , men det kommer bara marginellt mer värme
    kommer inte mer värme fast acc-panelen ställs på high ?? även termostaten är nybytt .
    Har du tittat om regulatorn som sitter bakom Handfacket är riktig? det är den som reglerar spjället om det ska komma varm eller kall luft, på min gammla 9000 så gick det inte varken sänka eller höja värmen utan värmen hade fastnat typ på ett läge bara, men om den är dålig kan den också reglera ytterst lite så du kan få ett sådant fenomen som du har när den är sönder..

    Du kan kolla om denna regulatorn är hel, vet du vart fläktmotorn sitter i bilen? den sitter bakom den falska torpedväggen (se bild) där pilen pekar bakom där ska man se armen som kommer inifrån bilen..



    där bakom fläktmotorn kan man se "armen" eller vad man ska kalla den, be någon sitta inne i bilen och sänka/höja värmen och så ser du om den skjuts framåt eller bakåt! då fungerar den, den ska röra sig ganska mycket. Prova detta..

  8. #8
    fantastiskt bra o tydligt svar !! möjligis att det bara finns ett hinder för mej o kolla bakom handsfacket , jag har en airbag som sitter där istället . Men man kanske ser den genom hålet för acc-panelen . men ska kolla detta .
    regerande svensk mästare i db-drag
    www.garaget.org/omegaman1
    msn: hannutakkinen211@hotmail.com

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    250
    Citat Ursprungligen postat av omegaman1
    fantastiskt bra o tydligt svar !! möjligis att det bara finns ett hinder för mej o kolla bakom handsfacket , jag har en airbag som sitter där istället . Men man kanske ser den genom hålet för acc-panelen . men ska kolla detta .


    Jag tror att man kan se den om du tar bort Acc panelen men är inte säker, isåfall så är den silvrig och sitter inne till höger!

    Men annars så räcker det nog med att du öppnar motorhuven och plockar bort den falska torpedväggen och sedan den långa plastrännan som sitter precis ovanför falska torpedväggen, som jag skrev i mitt andra inlägg ganska långt ned bakom fläktmotorn där pilen visade kan man se en slags stål/aliminum arm som kommer inifrån bilen, den sitter fäst i en slags plast pigg som reglerar spjället till värmen/kylan! se om den rör sig.. risken är ganska stor att du får sitta uppe på motorn för att komma åt och se ned bakom fläktmotorn, och en ficklampa då det är mörkt där nere

    Lycka till och skriv gärna hur det gick här sedan!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    39

    inget värme

    Varje gång min tant kör bilen,överaskning!Hon säger inte vad hon gjorde eller kommer inte ihåg!
    Men hur kan det komma sig att jag har inge`värme i bilen !
    Styrmotor går i sommar läge och det enda som hjälper ,är att ta en hammare(skaft)och trycka knass regulator i bottenläge,då kommer värmen!
    Jag märker att panell lyser med lampan som indikerar frammrute uppvärmning.Trycker man på den ,så kommer världens alla vindar genom munstyckerna! Inte roligt när det är minus ute!
    Kommer att testa med en annan burk imorgon.
    Ingen turbo i motor men i fläktarna!
    9k Griffin 3.0,Etanol 100%(experiment) FURY

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av -= Marcus =-
    Har du provat och sätta den på HI ? Det gjorde jag med min och då kom det värme , ingen värme alls förutom på det läget..

    Antagligen AC-panelen som är sönder, eller värmepaket, eller nån plastarm som gått av vid akvariet..

    Mvh Marcus
    För mig var det ACC-panelen som var trasig, vid exakt samma fel...
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Jag tror att man kan se den om du tar bort Acc panelen men är inte säker, isåfall så är den silvrig och sitter inne till höger!

    Men annars så räcker det nog med att du öppnar motorhuven och plockar bort den falska torpedväggen och sedan den långa plastrännan som sitter precis ovanför falska torpedväggen, som jag skrev i mitt andra inlägg ganska långt ned bakom fläktmotorn där pilen visade kan man se en slags stål/aliminum arm som kommer inifrån bilen, den sitter fäst i en slags plast pigg som reglerar spjället till värmen/kylan! se om den rör sig.. risken är ganska stor att du får sitta uppe på motorn för att komma åt och se ned bakom fläktmotorn, och en ficklampa då det är mörkt där nere

    Lycka till och skriv gärna hur det gick här sedan![/quote]


    joo för tusan , behövde inte ens se "armen" efter o ha läst din beskrivning , eller tja , liiiite såg jag den genom acc-panel öppningen , kände på den med fingrarna o växlade mellan "HI" o "LOW" kände tydligt att armen rörde sej en bra bit som du skrev . o faktum är att det kommer betydligt mkt mer värme nu än innan , så där va nog boven i dramat ! Stort tack till dej Joo !! detta är min första saab (9000cse 2,3 ltt -95) så jag är väldigt tacksam att det finns folk som tar sej tid o hjälpa andra som inte kan !!
    regerande svensk mästare i db-drag
    www.garaget.org/omegaman1
    msn: hannutakkinen211@hotmail.com

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 23:34
  2. Värme problem 9000
    Av jrek78 i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-04, 09:49
  3. Problem med värme i 9000
    Av jocke.n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 19:45
  4. Värme problem ACC 9000 91a
    Av SaabTurbo i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-16, 21:12
  5. Värme Problem 9000
    Av iMPOSTER i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-18, 00:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •