Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: problem med Transmissionskåpa snabba svar önskas

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    310

    problem med Transmissionskåpa snabba svar önskas

    Hej. jag jag har en mekaniker som skall byta kamkedja men får inte av Transmissionskåpa... 1 skruv jävel och det är ju så klart den som sitter värst till.....vad kan man göra? kan man slå sönder kåpan så att man ect kommer till skruven? från vilken motor och årsmodel passar Transmissionskåpa? jag har en cde 2.0T 96a... skulle gärna vilja ha något svar redan nu, då han håller på... HJÄLPPPPP mvh michael
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    vilken skruv?
    alla skruvar brukar ju vara "busenkla" att få bort via hjulhuset.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    310
    hmm jag vet inte vilken det var. det var tydligen så att den som hade bilen innan har varit på skruvarna, så mekanikerna har provat allt, svetsa på en skalle, men det gick inte.... ingen som har någon ide?
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Slå sönder kåpan låter inte som någon höjdare!

    Går det att borra bort huvudet på skruven utan att ta ur motorn? På min 9-3 kunde jag flytta motorn i sidled 10-15 cm. Då borde man kunna komma åt med borrmaskin och vinkelväxel!

    Är inte huvudet försänkt i kåpan kan man väl slipa bort huvudet med en liten slipmaskin (typ Dremel)? Kan gå även om huvudet är försänkt då Dremels kapskivor är väldigt små!

    Jag brukar ibland (med Dermeln och en kapskiva) slipa ett spår för vanlig skruvmejsel i skruvskallar som blivit runda. Med ett bits och en skiftnyckel borde man komma åt även om det är trångt!

    Finns det något kvar av huvudet kanske man kan komma åt med en huggmejsel och få skruven att vrida sig så mycket att den släpper?

    Per L

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    310
    hej igen.. min mekaniker kommer inte åt skruven på något vis.... nu står det mellan att pilla upp hela motor eller riva av toppen och typ bryta sönder transkåpan.... vad är lättast? han har provat allt men kommer inte åt fan skapet... vad säger ni??
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    32
    Låter konstigt, hur kom han då åt att svetsa en ny skalle? den ända skruven som är lite krånglig är väl den som sitter under remspännaren, men det är ju bara för att man måste lossa spännaren...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250
    Citat Ursprungligen postat av fabbebock
    hmm jag vet inte vilken det var. det var tydligen så att den som hade bilen innan har varit på skruvarna, så mekanikerna har provat allt, svetsa på en skalle, men det gick inte.... ingen som har någon ide?
    Nu vet jag inte hur det ser ut! men om han kunde svetsa en ny skalle på skruven, kan du inte offra en ex hylsa nr13 och svetsa fast den på skruvskallen sen är det ju bara att skruva loss!!

    Uffe
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    310
    hmmm inte vet jag.. det var de han sa iallafall.....
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  9. #9
    är det skruvarna som sitter "under" så är det meningen att man ska slå sönder kåpan. dock så syns det tydligt att den är 2 fyrkanter som är "instansade/svagare" som man knackar ut, så köper man blast pluttar som man sätter i hålen efter

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Citat Ursprungligen postat av hedlund84
    är det skruvarna som sitter "under" så är det meningen att man ska slå sönder kåpan. dock så syns det tydligt att den är 2 fyrkanter som är "instansade/svagare" som man knackar ut, så köper man blast pluttar som man sätter i hålen efter
    Vad snackar du om nu ??

    Det sitter 2 skruvar underifrån och 2 skruvar ovanifrån.

    Sedan sitter det väl en 14 st torxskruvar på gaveln
    Hinner inte med allt.....

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    889
    Citat Ursprungligen postat av hedlund84
    är det skruvarna som sitter "under" så är det meningen att man ska slå sönder kåpan. dock så syns det tydligt att den är 2 fyrkanter som är "instansade/svagare" som man knackar ut, så köper man blast pluttar som man sätter i hålen efter
    Du pratar ju om den som sitter på aero modellerna i tråget mot växellådan till, knappast nån av de han menar..

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

Liknande ämnen

  1. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-09-20, 22:18
  2. Snabba svar om torktider för spraylack önskas
    Av aeromagnus i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-31, 15:27
  3. Skapliga problem med lacken efter behandling[SNABBA SVAR]
    Av 32991 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-04-27, 23:12
  4. Elproblem, snabba svar önskas!
    Av 900aero84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-20, 11:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •