Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 3" avgassystem + öppet luftfilet = effekt?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    24

    3" avgassystem + öppet luftfilet = effekt?

    Undrar vad 3" avgassystem från kat + öppet luftfilter kan göra för skillnad på effekten?

    Även en annan fråga : är de någon skillnad på "öppet" och "sport" luftfilter?

  2. #2
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: 3" avgassystem + öppet luftfilet = effekt?

    Citat Ursprungligen postat av Anell
    Undrar vad 3" avgassystem från kat + öppet luftfilter kan göra för skillnad på effekten?

    Även en annan fråga : är de någon skillnad på "öppet" och "sport" luftfilter?
    Hej !

    Vilken bil det handlar om ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    24
    oj sry det är en "saab 9-3 aero -01"

    Grejen att jag undrar är att var ute och körde 2st olika 9-3 aero båda orginal (sägs de) förutom att den ena hade just 3" avgassystem från kat + öppet luftfilter och kände en ganska stor skillnad på effekt, om detta verkligen kan stämma? att just de 2 grejerna kan göra denna skillnad.

  4. #4
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av Anell
    oj sry det är en "saab 9-3 aero -01"

    Grejen att jag undrar är att var ute och körde 2st olika 9-3 aero båda orginal (sägs de) förutom att den ena hade just 3" avgassystem från kat + öppet luftfilter och kände en ganska stor skillnad på effekt, om detta verkligen kan stämma? att just de 2 grejerna kan göra denna skillnad.
    Hej !

    Själv så tror jag inte att det kan göra märkbart skillnad så länge det inte finns nån steg 2 program i samband med detta
    .Öppet filter ska inte göra någon skillnad alls,och avgas sånt märker man inte skulle jag tro..

    Dessutom steg 2 program med avgas detta lär du märka
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    24
    Tack så mycket för svaret Aero++. Undrar ändå vad som var skillnaden. för tror att man borde känna stor skillnad på om den var chippad, men detta var bara skillnad inte stor skillnad om ni förstår skiljer en del på motorernas miltal iofs. den ena 2000 mil den andra 18000 mil, är det kanske den skillnaden som man känner av?

    Mvh

  6. #6
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 545
    De där e psykist. det känns helt enkelt som att det går fortare när de låter mera..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462
    Citat Ursprungligen postat av evo_460
    De där e psykist. det känns helt enkelt som att det går fortare när de låter mera..
    Det tror jag också Polarens 9000 CSE hade ett 3" halvsats.. Och hans bil kändes väldigt pigg gentemot min, men efter några repor mot varandra så insåg jag att dom båda gick lika bra.. Fast min inte hade 3"...
    SAAB 9-3 Aero -01

  8. #8
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av Anell
    Tack så mycket för svaret Aero++. Undrar ändå vad som var skillnaden. för tror att man borde känna stor skillnad på om den var chippad, men detta var bara skillnad inte stor skillnad om ni förstår skiljer en del på motorernas miltal iofs. den ena 2000 mil den andra 18000 mil, är det kanske den skillnaden som man känner av?

    Mvh
    Hej igen !

    Ingen orsak ..

    Jag tror att det är som evo_460 nämnde, låter den mer så känns det som att det går fortare..

    Men visst skicket på bilen kan oxå göra en del skulle jag tro faktiskt..

    Tror att det är alltid någon beg bil som lämnar mer eller mindre effekt om man skulle köra 10 tal i rototest pga bilen kondition..

    Varför kan ni inte köra en intervall 100-200 och se om det är någon skillnad i verkligheten ?Det säger en del faktiskt om nu inte ena trycker förre så klart ..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  9. #9
    för att svara din andra fråga.. sport-luft filter kan både vara öppet eller i burk.. bara att de släpper igenom mer luft.. o öppet är precis som de låter.. finns både bättre o sämmre sånna me såklart

Liknande ämnen

  1. När börjar trångt avgassystem hämma effekt?
    Av AxlSam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-07-01, 19:12
  2. samma spridare till E85 trim o "standard" effekt Bf98
    Av Purex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-10, 21:21
  3. Mer effekt vid byte av avgassystem?
    Av Lidman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-01, 19:29
  4. fundering kring annat avgassystem/ger detta mer effekt?
    Av classic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 22:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •