Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kan man lacka om fälgar själv?

  1. #1

    Kan man lacka om fälgar själv?

    Mina 16" Aero fälgar är väldigt slitna...

    Kan man då slipa ner dom och lacka om dom själv?
    Ska bli svarta och behöver inte vara 100% kanon bra... fast ändå dugligt!

    Tips??

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 125
    Medlem#
    7182
    Hej!

    Jag slipade och lackade mina 16" Aero i somras. Totala kostnaden blev ca 250kr. Ett par lager primer, fyra lager silvermetallic och fem lager klarlack.

    Bifogar lite före/efter-bilder.




    Grundad


    Ett par lager silvermetallic

    Klarlackat


    Resultatet


    Jag är mycket nöjd med resultatet, speciellt med tanke på vad det hela kostade. Passade på att göra detta eftersom däcken ändå såg ut såhär....

    Sen var som synes fälgarna lackerade i något som liknar grundfärg... ingen som helst glans.

    Mvh

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Hej!

    Jag slipade och lackade mina 16" Aero i somras. Totala kostnaden blev ca 250kr. Ett par lager primer, fyra lager silvermetallic och fem lager klarlack.
    WOW! Det är vad jag kallar svar!!

    Hur gjorde du med slipning? Ursäkta min dumhet... Men vad är primer? Har jobbat i 14 timmar så jag orkar inte tänka nu..

    Tack för svaret!

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 125
    Medlem#
    7182
    Hej!

    Primer är grundfärg.

    Jag slipade ned den gamla färgen med 320-papper. I efterhand så är det nog det enda som jag skulle göra lite noggrannare. Istället för "vanligt" 320-papper så hade skulle jag i efterhand använt mig av 320 våtslip och sedan gått på med ett ännu finare våtslippapper, 600 eller något sådant.

    Mvh

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 018
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Hej!

    Primer är grundfärg.

    Jag slipade ned den gamla färgen med 320-papper. I efterhand så är det nog det enda som jag skulle göra lite noggrannare. Istället för "vanligt" 320-papper så hade skulle jag i efterhand använt mig av 320 våtslip och sedan gått på med ett ännu finare våtslippapper, 600 eller något sådant.

    Mvh
    Vad tror du att våtslipandet ska göra för nytta då? Ett 320-papper är ett 320-papper oavsett.

    Finare än 400 är slöseri med tid.
    Gone country....

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 125
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Vad tror du att våtslipandet ska göra för nytta då? Ett 320-papper är ett 320-papper oavsett.
    Jo, det är jag medveten om. Jag personligen tycker dock att det är trevligare att slipa med våtslip, slipper allt dammande. Det är väl egentligen den enda anledningen till att jag i efterhand skulle valt våtslip.

    Det bästa vore kanske att först köra 280 och sedan 400? Om man vill göra det riktigt ordentligt. Kanske visserligen nästan blir ett onödigt välgjort underarbete om man ändå skall lacka med sprayburk hemma i källaren..

    Mvh

  7. #7
    Tack för alla svar!

    Då blir det till att slipa livet ur sig under vintern, så man får det klart till sommaren!

    Återkommer med bilder efter hur det blev!!

Liknande ämnen

  1. Spray lacka själv!
    Av Braather i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 16:49
  2. Lacka kjolarna själv ?
    Av salkin i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-07-01, 23:33
  3. Lacka själv
    Av yogurt i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-23, 15:45
  4. Lacka själv?
    Av Josh i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-01-13, 18:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •