Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: vad kan ja ha för chip o va ska ja ha för olja?

  1. #1

    vad kan ja ha för chip o va ska ja ha för olja?

    Tjaa !
    Bytte in BMWn mot en SAAB 900 2.0t -97 igår och e helnöjd (förutom att vi kom på fel sida vättern när vi åkte hem men de e en annan historia).. aja.. nu vare så att den va chippad men ja har inte en aning om med vad så ja tänkte att nån kanske kan hjälpa mej.. laddar 1-1.2 bar.. o så kanske nån vet vad ja ska ha för olja, har inte en aning omvad de va innan.. ska kolla lite mer noggrant i papprena se om ja hittar något.. o just ja.. ska ja ställa ner turbon? känns inte så hälsosamt för motorn..

    Kan ju tillägga att ja inte kan NÅNTING om varken SAAB eller turbo..

    den har gått låååångt(27-28 tusen mil)

    MVH Mattias

  2. #2
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548
    Välkommen till STCS.

    Du lär ju antagligen ha ett "steg1 chip". från vilken leverantör spelar ingen större roll. Alltså har du i runda svängar 215-225hk.

    Sen om motorn låter bra och känns ok så är det väl ingen idé att få tillbaka de 185hk orginal =p

    Och det ska vara helsyntet
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  3. #3
    Tackar tackar !.. okok låter spännande .. ngn speciell olja som rekomenderas?.. rättare sagt.. nån olja ja absolut inte ska köra på?

    MVH Mattias

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Citat Ursprungligen postat av Accelsson
    Tackar tackar !.. okok låter spännande .. ngn speciell olja som rekomenderas?.. rättare sagt.. nån olja ja absolut inte ska köra på?

    MVH Mattias
    Du bör INTE köra på mineralolja!

  5. #5
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 142
    Medlem#
    6252
    Läs den minst lästa boken så får du svart på vitt vad du ska använda

  6. #6
    bibeln?.. ne handboken vare?

  7. #7
    evo_460 jopp.. efter en massa letande hitta j a kvitto på ett steg 1 chip.. hur går o låter en saabturbo Ok då?.. den vibrirar rätt dant när turbon laddar.. luktar illa om ja verkligen ligger i.. låter.. kan inte höra ngt knasigt iaf.. men.. ja nu vet ja ju inte HUR de ska låta hehe

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922
    Med ett steg1 trim så låter det lite mer än orginal, därav att turbon får jobba lite mera. Men att det luktar illa? Luktar det ända in i cupén eller är det utanför? Vad för typ av lukt är det? Bränt? Då om man legat och pressat ett bra tag så kan det lukta lite bränt när man går ut. Likaså när man använt bromsarna flitigt

    MvH
    -FaeN

  9. #9
    jaadu.. åkte upp på motorvägen för o skillnaden mellan min o kompisens chippde v70 t5.. då lå ja i ordentligt o då börja de lukta i cupen.. o avgaserna luktar liknande nyårsraket .. ryker rätt friskt.. vit rök

  10. #10
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av Accelsson
    jaadu.. åkte upp på motorvägen för o skillnaden mellan min o kompisens chippde v70 t5.. då lå ja i ordentligt o då börja de lukta i cupen.. o avgaserna luktar liknande nyårsraket .. ryker rätt friskt.. vit rök
    Grattis!
    Du har köpt en bil med kass topplockspackning!
    Se till att byta den illa kvickt, troligen därför det luktar illa. Den trycker ur sig kylarvätska någonstans som hamnar på något varmt, att den ryker vitt beror på att det hamnar kylarvätska i någon cylinder och sedan går ut med avgaserna (vita avgaser=vattenånga).
    All makt åt Thengil!

  11. #11
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548
    Låter inge trevligt det där .

    Låt nån som är lite mek kunnig ta en titt på bilen tycker jag.
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  12. #12
    Bor du i götet, så kan jag kolla på't, men som Marcus säger så är säkert topppackningen bytningsklar.

    Jag fixar det gärna om du orkar dig till göteborg, iom att jag tänkte lära mig mer om saabarna då jag nyss köpt mig en, och tänkte lära mig.
    (Jag har ifs aldrig ens rört en saab innan men jag har haft isär franska bilar till grunden.. ... allt för ofta.
    PM ifall du inte hittar någon som är toksäker på junket

  13. #13
    nee ni behöver inte sörja.. ja hadde räknat med att byta lite saker .. fick ett sjuukt bra erbjudande o ja tjäna en hel del på bytet.. ja har ett års fordonutbildning.. så en topplocks packning känns nästan kul att få byta o lära sej lite om saab .. (var nästan säker på att ja skulle få byta turbo.. den har ju gått en del del lixom)

    Jesper Cronelid tackar så hemskt för erbjudandet.. men tyvärr blir göteborg lite för långt att åka.. bor i linköping.. men annars hadde de vart jätte-trevligt o få hjälp o så

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    798
    Hej..


    Slå i Castrol helsyntet olja, så spinner bilen som en katt sen dyr emn värd vad enda krona, Lycka Till mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  15. #15
    Accelsson: Np
    viggen959: Castrolen har jag fått vevlagerras på, Mobil1 är skitbra och verkar klara några grader varmare innan den slutar smörja

  16. #16
    woohoo.. tror downpipen sket sej nu.. ngn som vet va de kan kosta?.. samt va kan de kosta o lämna in bilen på topppackningsbyte?.. hur jobbigt är det att göra sj?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    280
    Har du ett års fordons utbildning eller går du i skolan nu ?

    Går du i skolan nu är det ju bara snacka med läraren om du kan få ta med bilen någon dag och be om hjälp. Så kanske ni kan fixa det ihop. Alt hela klassen lär sig något. Och du får din bil lagat och du behöver bara kosta på packningen+olja själv.
    Saab 9-3 Aero -02 Nordic Uhr steg III SÅLD
    http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=230524
    #6369

Liknande ämnen

  1. Chip, ppc eller normalt chip.
    Av Excalibur i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 12:41
  2. Varför dricker den olja och kylavätska? 9-3 Aero -01 chip 3
    Av Madoc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 11:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •