Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Återinkoppling av airbag OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    6

    Återinkoppling av airbag OG9-5

    På min 95 kombi aero-01 har föregående ägare kopplat ur passagerarairbagen pga barnstol .Nu tänkte jag koppla tillbaka den är det ngn som har erfarenhet av detta samt var brukar de koppla ur den förmodar att de sätter i något motstånd så att lampan inte lyser.
    Mvh John.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462
    Eeh.. Man brukar väll bara vrida om ett lås någonstans vid panelen inne i bilen för att stänga av airbagen? Kolla isåfall på änden av höger sidan av panelen. Dvs mellan "dörren" och panelen.. Öppna dörren först Kika där.. Och använd bilens nyckel för att vrida om låset..
    SAAB 9-3 Aero -01

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av Kozmo
    Eeh.. Man brukar väll bara vrida om ett lås någonstans vid panelen inne i bilen för att stänga av airbagen? Kolla isåfall på änden av höger sidan av panelen. Dvs mellan "dörren" och panelen.. Öppna dörren först Kika där.. Och använd bilens nyckel för att vrida om låset..
    Eeh.. Har du tittat på en 9-5 någon gång

    Är den urkopplad elektriskt så skall det kopplas tillbaka under kontrollerade former. I dagsläget sitter det en resistor i kretsen istället för airbagen.

    Är den beställd ny utan airbag så finns den inte fysiskt.

    Den där storyn med nyckel på en 9-5 är lika mycket saga som Rödluvan...

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    för att allt ska gå rätt till så SKA man åka till saab och be dom koppla in airbagen igen. det är inget för bilägaren sjäv att syssla med kan bli livsfarligt om den löser/löser inte ut på rätt sätt. tänk på att den kommer med minst 200 knyck (airbagen i ratten skickar komplett hjul 30kg c:a20 meter rätt upp i luften om man skulle prova detta)
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Amen det brukar ju alltid bara vara att kontakten är urpluggad ur airbagen och ett motstånd har tagit dess plats.
    Kan det vara så mycket svårare att lokalisera kontakten med motstånd, ta loss det och stoppa tillbaka kontakten i Airbagen?
    Med batteripolen avlägsnad förståss!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Är det inte så att Vägverket också har ett register där det skall framgå huruvida krockkudden är urkopplad eller ej?

    Visst är det så att verkstäderna då de kopplar uroch tillbaka krockkuddarna har anmälningsplikt till Vägverket? Detsamma måste väl gälla privatpersoner?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153
    Jag skulle gärna ha vetat att verkstaden gjort inkopplingen den dagen jag skulle sitta bredvid och de smällde rejält...
    Saxat från:
    http://www.ntf.se/konsument/barnibil...sp?RecID=25095

    "Märkning i bilen samt upprättande av avtal med underskrifter. Ett register förs där det finns noterat att kudden är urkopplad. Mekanisk urkoppling gäller på modell 9-3 och modell 9-5. På 9-3 måste även bilbältet bytas ut vilket kunden betalar. Modell 9-5 kan vid nybeställning fås utan kudde"
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    6
    Är det ingen som vet var resistorn sitter ?vilket var min fråga att koppla i och ur skall man givetvis göra under försiktiga former men det brukar vanligtvis räcka med att man kopplar ur batteri samt väntar 1 par min givetvis kan man ju också mäta anslutningar mot airbag innan man ansluter.I min bil sitter det airbag monterat på pass sidan är dock urkopplat pga förgående ägares barnstol vilket också är uppmärkt . Om dessa uppgifter finns nått register skiter jag rent i då funktion är det jag söker ,tycker det är tråkigt att riva halva instrumentbrädan för att leta elektronik tänkte det kanske fanns nån här med erfarenhet av ämnet I bland kan det kvävas att man går in i bilens styrdator för att påverka funktion av div saker .Vad gäller aukt verkstad har nog jag samma förmåga som dem att koppla ur resistor och ansluta airbagen med skillnaden att de vill 500-1000:- såvida man inte gör ngt ingrepp med dator vilket jag inte har resurser till för närvarande .skulle jag mot förmodan göra fel så funktion uteblir bör bilens dator varna för detta .
    Kanske ngn har ett schema ?
    Mvh John.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Citat Ursprungligen postat av joppe-z28
    Om dessa uppgifter finns nått register skiter jag rent i då funktion är det jag söker ,tycker det är tråkigt att riva halva instrumentbrädan för att leta elektronik tänkte det kanske fanns nån här med erfarenhet av ämnet .
    Du har uppenbarligen inte insett orsaken till detta register eller vikten av att detta sköts på ett säkert och korrekt sätt.
    Med den attityden skulle det förvåna mig om någon av de som har kunskapen att hjälpa dig också vill göra det.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    6
    Jag får väl ursäkta mitt språk men som oftast såsom alla forum så får man en massa svar utan rätt svar på sina frågor grundade på gissningar etc. jag citerar lite från vägverket Jag vet inte var detta med anmälningsplikt framkommer ?

    Undvik riskerna!

    För att undvika riskerna måste man antingen koppla ur krockkudden eller se till att barn och kortvuxna alltid sitter i baksätet. Om krockkudden är urkopplad får man en sänkning av skyddsnivån för en vuxen person som använder bilbältet. Vägverket rekommenderar att krockkudden kopplas ur om det finns någon som helst misstanke om att ett barn eller en kortvuxen person någon gång måste sitta i framsätet.

    Mer information om urkopplingen kan du få hos en auktoriserad återförsäljare för ditt bilmärke

    Märkning är nödvändig


    Om en bil har krockkudde framför passagerarplatsen måste det finnas ett varningsmärke som tydligt varnar för att montera och använda en bilbarnstol där. Märket ska placeras väl synligt. Vid besiktningen kontrolleras att rätt märkning finns. Om märke saknas, finns sådana att få från bilens auktoriserade återförsäljare eller närmaste Svensk Bilprovning

    Källa http://www.vv.se/mondosearch/search____ ... ery=AIRBAG

    Det där märket kan man säkert köpa på saab för 30-40:- vilket jaq kan leva med ,vilket dessutom krävs vid kontrollbesikning för godkännande .
    Men det verkar hur som helst inte bättre än att jag får riva brädan .
    Återkommer med rapport hur det gått .
    Mvh John.

    P.s Det är inte mängden svar som räknas utan rätt/korrekta svar .

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Jag måste ha fått detta med ett centralt register hos VV om bakfoten då, har troligen blandat ihop det med de register hos respektive generalagent, bla Saab som det talas om här: http://www.ntf.se/konsument/barnibil...age=/konsument
    Märkning i bilen samt upprättande av avtal med underskrifter. Ett register förs där det finns noterat att kudden är urkopplad. Mekanisk urkoppling gäller på modell 9-3 och modell 9-5. På 9-3 måste även bilbältet bytas ut vilket kunden betalar. Modell 9-5 kan vid nybeställning fås utan kudde.
    Angående säkerheten för pasageraren oavsett i- eller urkopplad airbag på passagerarsidan sa ju fd trafiksäkerhetsdirektören Ulf Björnstig då någon påtalade att självklart skulle han ha en bil med krockkudde på passagerarplatsen: "Om du är rädd om frugan ser du till att hon i baksätet istället."
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    684
    Finns ingen anledning att "riva brädan" utan du kommer nog att både lista ut och se var själva motståndet sitter och hur det är gjort.
    Inget är gjort med vad du kallar bilens styrdator men jag tycker ändå att du ska vända dig till en Saabverkstad och få det gjort med registreringen.
    I fall det skulle bli någon olycka och din bil är inblandad (kanske i ett senare skede eventuell med en ny ägare) så finns en ansvarsfråga om airbagen skulle lösa ut i samband med en räddningsinsats. Vet inte om räddningstjänsten får information om airbag från registret eller om de bara förlitar sig på dekal eller saknaden av dekal.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Ta det varligt med mätande med multimeter i airbag-systemets kablage!
    Den spänning som multimeter lägger ut på ledningarna för att genomföra resistansmätningen kan leda till en utlöst bag.
    Det sitter kortslutningsbleck i alla kontaktstycket i riktning mot airbagen som förhindrar att någon ledning blir "hängandes i luften".
    Man lär så länge man lever.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Ta det varligt med mätande med multimeter i airbag-systemets kablage!
    Den spänning som multimeter lägger ut på ledningarna för att genomföra resistansmätningen kan leda till en utlöst bag.
    Det sitter kortslutningsbleck i alla kontaktstycket i riktning mot airbagen som förhindrar att någon ledning blir "hängandes i luften".
    Som du kanske läste mitt tidigare inlägg så skrev jag att man skulle mäta på anslutning mot airbag då menade jag givetvis inte själva airbagen ,den är i sin nuvarande form urkopplad att mäta en tändsats är nog inget jag ger mig på även om jag tror det är ofarligt då det brukar krävas lite högre spänning och ström för att få fart på en tändsats .Men som sagt smäller det så vill man inte vara i vägen .
    Mvh John.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    63
    Skulle vilja veta lite mer om detta...

    "Märkning i bilen samt upprättande av avtal med underskrifter. Ett register förs där det finns noterat att kudden är urkopplad. Mekanisk urkoppling gäller på modell 9-3 och modell 9-5. På 9-3 måste även bilbältet bytas ut vilket kunden betalar. Modell 9-5 kan vid nybeställning fås utan kudde"
    Varför ska bältet bytas? Vad i airbag kedjan är det som styr bältet?
    Vore väldigt intressant att få veta det. Och inga gissningar tack, utan
    rena fakta om vad det är som påverkas i bältets funktion (bälteslås) om
    man tar bort airbagen och ersätter den med ett motstånd.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    bältet vid airbag är eftergivligt till en viss del för att anpassas så att passageraren bromsas upp på ett mjukt o fint sätt i samspel med airbagen. vid ej airbag är bältet ej eftergivligt för att man INTE ska slå i instrumentpanel vid krock. detta har ett flertal olika biltillverkare anammat på senare år
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Bältesträckaren då? Den bör ha något med bältesbytet att göra skulle jag tro....
    Man lär så länge man lever.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    saab har/haft sträckare som drar tillbaka ( 9k drar c:a 180mm )bältet genom krutladdning i bältesrullen.
    andra tillverkare har/haft någotliknande fast i bälteslåset i stolen/golvet
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    63
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars
    hej
    bältet vid airbag är eftergivligt till en viss del för att anpassas så att passageraren bromsas upp på ett mjukt o fint sätt i samspel med airbagen. vid ej airbag är bältet ej eftergivligt för att man INTE ska slå i instrumentpanel vid krock. detta har ett flertal olika biltillverkare anammat på senare år
    Ska man tolka detta som att bältselåset och krutladdningen är borttaget
    och styrs via airbagen numera alltså?
    Och när man kopplar ur/bort airbagen så måste man ersätta det bältet med en äldre variant med bältslås och krutladdning eller?

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    båda bältena styrs av airbagen ( srs styrdonet ) det som skiljer kan vara en mjukare fästpunkt för övre omlänkningen för bältet med airbag och en hårdare infästning för utan airbag därav bältesbytet, själva funktionen i bältet är den samma dvs sträcks upp av en krutladdning.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

Liknande ämnen

  1. airbag
    Av rjonsson22 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 12:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •