Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Instrumentbelysning og900 dör efter ett tag...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    11

    Instrumentbelysning og900 dör efter ett tag...

    Har sökt på flera forum och hittat liknande trådar men inte någon som verkar stämma bra överrens med mitt fel. Det är så att det när jag köpte bilen hade glapp i instrumentbelysningen.

    Första steget var ett lampbyte(jag är slö och har tidsbrist=verkstad) då det efter ett par veckor var konstant dött. Lampbytet gav resultat och det lös under en resa på 6mil, sen ställde jag bilen några timmar och när jag satte mig i igen på kvällen var belysningen som borta.
    Testade med att vrida o ha mig på reostaten men det verkar inte ha något med den att göra.

    Fick in den till verkstaden igen och de gjorde de på garanti, hävdade att det är typiskt fel med og900 att belysningen sitter i nån plast som glappar efter ett tag, bökigt att byta. Det bästa var att köra utan belysningen lät de som hos verkstaden.

    Tyckte det var ett rätt trist svar och bestämde mig för att se om någon av er har en aning om vad det kan vara. Belysningen håller en eller två resor, om man ställer bilen så den får stå ett par timmar och sen kör iväg är lamporna som döda igen. Det är endast hastighetsmätare och de lamporna som inte lyser, värmereglage osv. lyser på som om inget hänt.

    Bilen är en Saab 900c - 87 års modell.

    Är det reostaten som glappar, det misstänker jag men tycker det borde lysa när man vrider runt den åt lite olika håll. Det har inte någon effekt nu vilket det dock hade i början när felet uppstod.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 467
    Möjliga fel:
    1: Glappkontakt i kontaktstyckena till instrumentet, sitter ett avlångt på vardera sidan på instrumentets baksida. -Har för mig att det är det högra.
    2: Reostaten sitter lite löst så att det blir glappkontakt mot elfolien som leder spänning till glödisarna.
    3: Reostaten paj. Eftersom du har en 87:a sitter det den senaste typen av reostat i, vilken sällan spökade jämfört med den tidigare som var tillverkad i porslin.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    11
    Tack för svaret, ska ta och titta på det!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    956
    hej
    ja inte helt ovanligt fel detta.
    felorsak 1 trolig att instrumenthuset satt sig / smält lite vid reostatens fästpunkter.
    felorsak 2 fel lampor "någon" satt i 5w lampor = huset smälter reostaten "brinner" upp ,ska vara 3w
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

Liknande ämnen

  1. instrumentbelysning og900
    Av calibran i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 12:51
  2. Fanns og900 med LH efter 1990?
    Av 900 Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 18:42
  3. Instrumentbelysning og900
    Av 900 Power i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 21:48
  4. Instrumentbelysning og900 död?
    Av Procedomani i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-01, 08:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •