Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: skulle byta olja nys men behöver snabbt svar eneos oljabra??

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    skulle byta olja nys men behöver snabbt svar eneos oljabra??

    tänkte byta olja nyss hade 4 liter castrol o 1 liter mobil1 killen vägrade byta han sa han tänker inte blanda oljor i min bil. sen så sa han om jag inte byter oljefilter vägrar han byta också grejen är att jag bytte oljefilter i början av september tyckte kanske det är onödigt att byta filtret så snabbt?? han sa att han vill skölja motor byta filter o hälla in 5-50 olja måste åka tillbaka om 30 minuter vad ska jag göra?
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    229
    Byt olja själv på en Gör det själv hall. Då bestämmer du precis hur du vill ha det.

    Annars så skulle jag även byta filter, då det kostar 50 spänn. Känns dumt att strunta i det då det är så billigt.
    9-3 SC 1.9 TiD -07

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    * Så länge oljorna är av samma sort (helsyntetisk är att föredra, halvsyntet och helsyntet går oftast också att blanda. Man bör undvika att blanda halv och helsyntetisk olja med mineralolja) samt att de är inom rekommenderat viskositetsintervall (0w30, 5w30, 0w40, 5w40) så kan du blanda oljor utan problem. Även om det kanske känns lite roligare om du häller i av samma sort.

    * Oljefilter bör bytas i samband med oljebyte. Med tanke på att ett oljefilter uppgår till den hutlösa kostnaden av en femtiolapp så har jag svårt att se vitsen med att INTE byta även om filtret gått lite.

    * Att skölja motorn genom att åka ett tag och sedan snabbt byta igen kan vara vettigt, men frågan är hur mycket nytta det gör att bara åka en halvtimme. Om du bytte olja och oljefilter i september så kan du snarare se det som att du redan har sköljt motorn en gång. Även om det finns fördelar med att göra det en gång till så är ju frågan lite varför det ska göras? Upplever du några problem med bilen? drar den olja? ser oljan dålig ut? osv..

    Även om jag skulle tro att det inte är någon direkt fara att hälla i 5w50 så funderar jag över anledningen till att ni ska motorskölja samt att ni vid motorsköljningen ska använda en olja med sådan hög viskositet.

    En normal Saabmotor ska inte behöva en så våldsam olja som 5w-50. Lagerytor i motorn är gjord för ett visst viskositetsintervall och frångår man det allt för mycket så är inte det heller bra.

    Generellt så skulle jag hälla i en så billig helsyntetisk olja av 0w30-5w40 som möjligt om jag bara skulle skölja motorn och byta igen efter några mil..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    min motor har gått nu 26000 tusen mil därför tänkte jag 5w eller funkar 0w olja bra ändå???

    det där med skolja så har han någon special olja som han häller i o låter motor gå på tomgång 10minuter.

    stället är eneos motorolja byte center jag bor utomlands så de kan inget om saabar här =S

    vilken verkstad man än kommer till så tror de alltid att de kan allt o man kan inget om bilar för man inte har motoroverall på sig =D
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    min motor har gått nu 26000 tusen mil därför tänkte jag 5w eller funkar 0w olja bra ändå???
    Nu är inte jag någon oljeexpert, men om man ska förklara lite generellt så som jag har fattat så:

    första siffran i viskositetsvärdet på oljan står för hur trögflytande oljan är kall (Alltså vid kallstart av motorn).

    En olja som är 0w är alltså mer lättflytande och mer lättpumpad vid kallstarter än vad en olja med 5w är.

    En olja med lågt w-värde kan alltså vara en fördel främst vintertid då oljan blir mer trögflytande ju kallare det blir och motorn i extremfall inte kan få åt sig olja snabbt nog om det är väldigt kallt ute och oljan har ett högt w-värde.


    Det andra värdet är hur tjock/vilka smörjegenskaper oljan har vid varm motor. En modern Saab turbomotor bör normalt sett ha en 30-40 olja.


    Det bästa alternativet, om du frågar mig, är att använda en helsyntetisk 0w40 olja.

    Det fungerar också att använda en 0w-30, 5w-30 eller 5w40 olja.
    Även halvsyntetisk olja kan användas även om helsyntetisk är att föredra.

    Siffrorna har alltså ingenting att göra med hur långt din motor gått. Om du måste hälla i en "grövre" olja för att få den att sluta läcka eller dra olja så är det ingen långsiktigt särskillt bra lösning utan det bästa vore nog att ta reda på varför den läcker eller drar olja, och om möjligt åtgärda det egentliga problemet.

    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Kongo, nu har du varit i den här tråden två gånger utan att flytta den till motorforumet
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Kongo, nu har du varit i den här tråden två gånger utan att flytta den till motorforumet


    Flyttar...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    om man ända ska byta olja var 500mil hur funkar denna olja???

    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=90195

    Helsyntetisk motorolja 5W–50
    Med stort arbetstemperaturområde. Hög viskositet för bra smörjning vid såväl mycket höga temperaturer som vid kallstart. För 4-takts bensin-/dieselmotorer som körs extra hårt, även äldre slitna motorer som behöver en olja som tätar bättre. Kan blandas med motsvarande motoroljor. Uppfyller normerna ACEA A3/B3, API SL/CF.
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    om man ända ska byta olja var 500mil hur funkar denna olja???

    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=90195

    Helsyntetisk motorolja 5W–50
    Med stort arbetstemperaturområde. Hög viskositet för bra smörjning vid såväl mycket höga temperaturer som vid kallstart. För 4-takts bensin-/dieselmotorer som körs extra hårt, även äldre slitna motorer som behöver en olja som tätar bättre. Kan blandas med motsvarande motoroljor. Uppfyller normerna ACEA A3/B3, API SL/CF.
    Satsa på denna om du ska köpa på Biltema. Saabmotorerna behöver inte 50-oljor.

    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83089
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

Liknande ämnen

  1. Frugan löneförhandlar, behöver snabbt svar!
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-02, 13:22
  2. Behöver snabbt svar ang stolar
    Av Chaoz i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-06, 22:18
  3. behöver snabbt svar! Antennborttagning
    Av Elin i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 18:59
  4. Däckdimension ( Behöver svar snabbt)
    Av NnR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 11:04
  5. Skulle vilja ha ett snabbt svar angående ET 18 på saab 9000?
    Av Tamii i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-12, 20:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •