Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Död turbomätare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    22

    Död turbomätare

    Hej!
    Jag har märkt att min turbomätare inte längre rör på sig . Den är kvar i vilo/död-läge (lite till vänster om mitten). Dock går bilen som den ska, original som den är. Kan det ha med någon säkring att göra eller har helt enkelt mätaren gett upp så jag måste byta mätarhus?
    Har sökt på forumet men bara hittat ämnen där prestandan också varit lidande.
    Tacksam för någorlunda detaljerade svar då jag inte har behövt/vågat skruva så mycket med bilen ännu.

    /Erik J
    There are two types of drivers, those who drive a Saab, and those who want to.
    Saab 9000 CSE 2.3T -94 Aerokopia

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    627
    Medlem#
    6922
    Vet inte riktigt hur den funkar men kanske är någon sladd/kontakt som har ramlat ut?

    MvH
    -FaeN

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 088
    kolla vaccumslangarna på baksidan på insuget, följ de, en skall gå in i torpeden, kanske den släppt på in eller utsidan.

    motorrumssidan, hittar du under de två värmeslangarna i torpedväggen

    från kupesidan får du ta bort klocka mm för att hitta kopplingen
    Mats Fhinn/3499/

  4. #4
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Troligtvis slangen som lossat någonstans..
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    38
    Om det inte är en vakum slangen som hoppar ur inne i motorrummet så kan det vara så att den lossnat på baksidan av mätarn.

    Då kan det vara en ide att ta bort instrumentbrädan eller vad det kallas, så du kommer åt hela mätarhuset. då se du ju på en gång om det är det som är felet..

    stefan
    Saab 9000 A50 -98 Vardagsräser
    http://www.garaget.org/kortes

  6. #6
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 015

    Re: Död turbomätare

    Citat Ursprungligen postat av eri223
    Hej!
    Jag har märkt att min turbomätare inte längre rör på sig . Den är kvar i vilo/död-läge (lite till vänster om mitten). Dock går bilen som den ska, original som den är. Kan det ha med någon säkring att göra eller har helt enkelt mätaren gett upp så jag måste byta mätarhus?
    Har sökt på forumet men bara hittat ämnen där prestandan också varit lidande.
    Tacksam för någorlunda detaljerade svar då jag inte har behövt/vågat skruva så mycket med bilen ännu.

    /Erik J
    Hej !

    Kika här:

    Härom året så bytte jag lite vakuumslangar på min 9000Aero -96:a

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    22

    Felet åtgärdat!

    Hej!

    Tack för alla snabba och bra svar! Lat som man är kollade jag aldrig i motorrummet innan jag ställde frågan på forumet...
    Precis som ni förklarade hade en liten slang hoppat av vid torpedväggen.



    Där slangen lossnat hade Y-korset legat och "blåst rent" på den cylinderformade delen som jag förövrigt inte vet vad det är.


    Det var bara att trä på slangen igen från torpedväggen som går till "glädjemätaren".


    Slangen var dock både stel och sprucken så en översyn av slangar blir nog aktuellt till våren då en motortvätt också vore på sin plats.

    Efter att jag satt dit slangen körde jag en sväng för att se att mätaren fungerade och tyckte bilen kändes piggare i det övre varvtalsregistret (efter 3000 rpm). Om upplevelsen berodde på vetskapen om att felet var åtgärdat eller om det faktiskt gjorde skillnad skall jag kanske låta vara osagt. Skönt med en fungerande turbomätare i alla fall !

    /Erik
    There are two types of drivers, those who drive a Saab, and those who want to.
    Saab 9000 CSE 2.3T -94 Aerokopia

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418
    Detta verkar vara ett ganska normalt fel eller? Kanske inte bara saab 9000?
    Jag hade en 2,3T -96 som börja rycka när bilen ladda osv. o då märke jag att det hade gått hål på slangen (torkat sönder) så bytte o greja sen gick den som aldrig förr. Hade typ haft bilen kanske 4 månader och den gick mycket bättre efteråt.

    MVH K.Andersson
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

Liknande ämnen

  1. Turbomätare?
    Av j-boy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2013-06-05, 14:35
  2. Turbomätare?
    Av Brochan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-14, 17:31
  3. Turbomätare
    Av WELiN i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-09-22, 00:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •