Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Kan någon ge ett rakt svar-AS2 till AS3?

  1. #1

    Kan någon ge ett rakt svar-AS2 till AS3?

    Har nu sökt runt på Forumet utan att bli klok på om det verkligen går att köpa ett AS3-steg med högtalare och montera detta i min 9-5 med AS2? Har möjlighet att köpa ett begagnat med fyra 6.5" högtalare men vill ju veta om det funkar innan jag slår till. Någon?

    Peter

  2. #2

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Jo, jag har varit där också och enligt den sidan så går det inte eller skulle bli hiskeligt dyrt. Enligt andra så ska det bara vara att plugga in allting. Ett slutligt svar hade varit en dröm tydligen. Men tack ändå.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Om du köper ett komplett system är det inga problem mer än att du måste dra lite kabel till basarna. Det finns personer här som fått tag på sådana system för några tusenlappar. (begagnade)

    "Har möjlighet att köpa ett begagnat med fyra 6.5" högtalare"
    Eftersom AS3 inte har fyra 6.5" högtalare så undrar jag vad du tänker köpa? Är det för 9-5?
    Ett komplett kit ska innehålla 8( för kombi) eller 9 (för sedan) högtalare.

    Om du väljer att strunta i, eller byta ut, vissa bitar så finns det nog inte många som kan sia om resultatet. I många fall blir säkert resultatet att det låter. Hur det låter är en annan diskussion.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Mulle9-5
    Jo, jag har varit där också och enligt den sidan så går det inte eller skulle bli hiskeligt dyrt.
    Den kostnad du har hittat på min sida var ett pris från en Saab-verkstad för att bygga om en bil med AS2 till samma skick som en bil med fabriksmonterad AS3, dvs byta ut kabelstammar och använda helt nya delar. Drar man själv saknade kablar längs med existerande kabelstammar och använder begagnade delar så blir kostnaden mycket mycket lägre.

    Kom dock ihåg att högtalarna har ovanliga impedanser och att förstärkaren är anpassad för högtalarna. Det är t.o.m. olika AS3-förstärkare i kombi- och sedan-bilar! Byter du bara några av delarna så kommer det att låta konstigt.

    Som redan påpekats; ett AS3-system består inte av fyra 6,5"-högtalare.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #6
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    AS3 består av dessa högtalare. Utdrag från Göran Larssons sida!


    Speakers for AS3 / Prestige (four door) made by Harman Kardon

    Instrument panel left/right 2.5" 2.5 ohm 2 x 16W

    Instrument panel center 2.5" 5.9 ohm 16W

    Front doors 6.5" 2.4 ohm 2 x 22W

    Rear doors 2.5" 2.5 ohm 2 x 16W

    Subwoofer 6" x 9" 2.0 ohm 2 x 22W



    Speakers for AS3 / Prestige (five door)

    Instrument panel left/right 2.5" 2.5 ohm 2 x 16W

    Instrument panel center 2.5" 5.9 ohm 16W

    Front doors 6.5" 2.4 ohm 2 x 22W

    Rear doors 2.5" 2.5 ohm 2 x 16W

    Subwoofer 6.5" 2 x 2.0 ohm 2 x 22W

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 042
    Stämmer det verkligen att det är 2,5" fram? Inte 3,5"? Har aldrig sett en 2,5" högtalare...
    Gone country....

  8. #8
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Stämmer det verkligen att det är 2,5" fram? Inte 3,5"? Har aldrig sett en 2,5" högtalare...
    Det som står på Göran Larssons sida stämmer med vad som står i WIS iallafall!

  9. #9

    AS3

    Tack alla för era svar. Så summan av allt bör då bli att om inte alla högtalarna är med så är det bättre att behålla AS2?

    Mvh
    Peter

  10. #10
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: AS3

    Citat Ursprungligen postat av Mulle9-5
    Tack alla för era svar. Så summan av allt bör då bli att om inte alla högtalarna är med så är det bättre att behålla AS2?

    Mvh
    Peter
    Skulle tro det ja!


    Ett alternativ är ju att köpa en adapter http://www.backesljudbygg.se/lagniva/lagadapt.htm Tror det är SAAB3 du ska ha, dom flesta trådar man sett här säger så iallafall. Ring & kolla då jag inte är säker! Då får du ut lågnivå från huvudenheten & kan sätta ett slutsteg som driver en sub. Sen byter du framhögtalarna till tex Infinity REF3012CF som är bra mycket bättre än original!

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-27, 10:47
  2. Art nr-koll i EPC. Behöver snabbt svar. Någon??
    Av xtrem i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-10, 00:27
  3. Snabbt svar om växellådor till 9000!! På väg till skroten...
    Av bollman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 21:40
  4. hur går jag till väga 900NG front till viggen? snabbt svar??
    Av zeroova i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 10:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •